لاله تولید می‌شود یا نمی‌شود؟

همچنان از عوامل فیلم خبری نیست/

چند ماه است پیش تولید فیلم جنجالی لاله آغاز شده است اما هیچ خبری از عواملی که در فیلم حضور خواهند داشت نیست و به نظر ‌می‌رسد پیشرفتی در کار وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار هنر آنلاین،به نظر می رسد اتفاقات تمام نشدنی و فراوان فیلم جنجالی “لاله”قرار نیست به پایان برسد و تا زمانی که نسخه نهایی این فیلم روی پرده سینما بیاید،نمی توان از ساخته شدن آن اطمینان حاصل کرد.

تمام ماجرا به همایش چند سال پیش ایرانیان خارج از کشور باز می گردد.همایشی که در آن گویا اسی نیک نژاد کارگردانی ایرانی که در اوایل انقلاب از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود،رییس دفتر رییس جمهور را در آن همایش می بیند و از او قول مساعدت در ساخت فیلمی با محوریت زندگی لاله صدیق،قهرمانی اتوموبیل رانی ایرانی را می گیرد.

چند سال پس از این جریان است که ماجرای تولید “لاله”علنی می شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با مسئول امور سینمایی اش به دفاع تمام قد از این فیلم می پردازد.لزوم ورود سینمای ایران به عرصه های بین المللی بهانه دفاع شمقدری از پروژه ی است که گویا مشارکت خارجی هم در تولید آن وجود دارد و بهای بالای این ورود به سینمای جهان هم قطعا باید پرداخت شود.

اما از همان اوایل مطرح شدن تولید پروژه”لاله”زمزمه های مخالفت با تولید آن هم به گوش رسید و فورا تبدیل به فریاد شد.سابقه تلقب خانم صدیق که به دفعات مختلف در مسابقات متعدد اتوموبیل رانی رخ داده بود اولین نکته ای بود که مخالفان به آن اشاره کردند و استفاده از خانم صدیق به عنوان الگوی زن ایرانی را مردود شمردند.بودجه بالایی هم که این فیلم برای تولید لازم داشت دومین دلیل بزرگ مخالفانی بود که از لزوم صرف این بودجه برای تولیدات داخلی توسط جوانان ایرانی صحبت می کردند و می گفتند ساخت فیلم با کارگردانی وارداتی که سوابق کاری خوبی هم در آمریکا ندارد،اصولا اتفاق خوبی برای سینمای ایران نیست.

اما تمام این انتقادات هیچ تاثیری در عزم خلل ناپذیر ارشادیها در پشتیبانی از تولید فیلم”لاله”نداشت و این پشتیبانی بود تا زمانی که مجلس وارد کار شد و از تولید این پروژه انتقاد کرد.مجلسی ها ب اشاره به سوابق کارگردان و هزینه های بالا،خواستار دفاع وزیر ارشاد و معاون سینمایی اش از این پروژه شدند.فیلمنامه چند بار به مجلس رفت و آمد و هر بار هم ایراداتی در آن و خود جریان تولید فیلم وجود داشت.البته برای آخرین بار جواد شمقدری در گفت و گویی از نظر مساعد مجلس برای تولید این فیلم خبر داد اما ساعتی پس از آن یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گویی ضمن تکذیب این موضوع،تولید این پروژه را از نظر مجلی منتفی دانست.

موضوع جالبتر اما روند پیش تولید این فیلم است که مدتی است آغاز شده اما تقریبا هیچ عواملی از فیلم مشخص نشده است.مدتی است که پیش تولید “لاله” به تهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی آغاز شده است.پیش تولید جهت مشخص شدن تجهیزات فیلمبرداری و نوع کار،و البته عوامل حاضر در فیلم که همه ایرانی هستند مدتها است ادامه دارد و با بازیگران زیادی هم جهت حضور در این فیلم صحبت شده است اما با وجود چند ماه پیش تولید،هنوز هیچ خبری از عوامل این فیلم به گوش نرسیده است.

شایعه رفتن نیک نژاد به آمریکا جهت آوردن سرمایه گذار برای فیلم(که البته چگونگی سرمایه گذاری آمریکاییها در یک پروژه ایرانی با وجود تحریم ها به اندازه کافی سوال برانگیز است)و بازنگشتن او البته با حضورش در یک برنامه رادیویی خنثی شد اما تولید فیلم که برای نیمه دوم مهرماه پیش بینی شده بود گویا هنوز محقق نشده است.

وقتی برای شنیدن خبرهای جدید از روند تولید پروژه با سبط احمدی تهیه کننده آن تماس گرفتیم او گفت که مایل به دادن هیچ گونه خبری در مورد فیلم نیست و در مورد زمان کلید خوردن فیلم هم با وجود اعلام قبلی خودش مبنی بر آغاز فیلمبرداری در نیمه دوم مهر ماه،هیچ گونه اظهار نظری نکرد.

به نظر می رسد که گویا مخالفتهای بی شمار با “لاله”سرانجام توانسته است جریان تولید آن را با مشکل روبرو کند و شاید عدم تولید این پروژه را بتوان قطعی دانست اما این امکان هم هست که با وجود مخالفتهای بی شمار” لاله”ناگهان چون ققنوسی سر از خاکسترش در بیاورد و با تولید شدندش،فصل نوینی را در سینمای ما آغاز کند.البته هیچ چیز در دولت دهم بعید نیست و تنها زمان مشخص می کند که چه خواهد شد.

پایان پیام/


آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.