لاوروف: از شرکت ایران در کنفرانس مسکو درباره سوریه استقبال می کنیم

به گزارش خبرنگار ایرنا، لاوروف روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در وزارت خارجه روسیه گفت: ما می خواهیم کنفرانس مسکو در باره سوریه موثر باشد و اگر همه کشورهای صاحب نفوذ در مساله سوریه در کنفرانس شرکت کنند، موثرتر خواهد بود.

وی افزود: ایران از کشورهایی می باشد که بر دولت سوریه نفوذ دارد و این ادعا که ایران جایی در کنفرانس مسکو ندارد و در مساله سوریه مقصر می باشد، سبک سرانه است.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که دو معاون وی با نماینده آمریکا در مساله سوریه دیدار و گفت و گو کرده و خود وی نیز با ‘کوفی عنان’ نماینده دبیر کل سازمان ملل در مساله سوریه گفت و گوی تلفنی کرده و در باره کنفرانس مسکو مذاکره کردند.

وی در رد مخالفت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس مسکو گفت: آمریکایی ها واقع بین هستند و در جایی که لازم است به مسایل ایدئولوژیک توجه نمی کنند.

لاوروف گفت: آنها در عراق برای کاهش خطر نیروهای خود در هنگام ترک این کشور با ایران وارد مذاکره شدند و به توافق رسیدند و این رویکرد خوبی است و اگر چنین امکانی برای تامین امنیت نیروهای آمریکایی تامین شد، چرا برای امنیت مردم سوریه بکار گرفته نشود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: امیدوارم استاندارد دوگانه در این زمینه اعمال نشود.

لاوروف در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: روسیه به همکاری های فنی-نظامی با سوریه ادامه خواهد داد.

وی گفت: ما تسلیحاتی را که ممکن است علیه تظاهرکنندگان بکار گرفته شود به سوریه تحویل نمی دهیم، بلکه سلاح های پدافند هوایی برای دفع تهاجم خارجی در چارچوب اجرای قراردادهای تسلیحاتی به این کشور می فروشیم.

وی گفت: اما کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی سلاح هایی به مخالفان دولت سوریه تحویل می دهند که در جنگ های داخلی بکار گرفته می شود.

لاوروف همچنین مخالفت کشورش با اعمال تحریم ها علیه سوریه را مورد تاکید قرار داد و افزود: مسکو اجازه وضع تحریم ها علیه سوریه در شورای امنیت را نخواهد داد.

وی گفت: این مساله موجب بروز عواقب سنگین برای منطقه خاورمیانه خواهد شد.

لاوروف همچنین بر مخالفت با تهاجم نظامی به سوریه تاکید کرد و افزود: این تهاجم بر امنیت منطقه تاثیر بسیار سنگینی خواهد گذاشت.

وی همچنین از اقدام اتحادیه اروپا در جلوگیری از پخش برنامه های کانال های تلویزیونی سوریه در کشورهای عضو این اتحادیه انتقاد کرد و آن را مغایر با آزادی بیان عنوان کرد.

وی همچنین خطاب به خبرنگار سوری حاضر در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: شما نگران نباشید ، اجازه نمی دهیم که مذاکرات مسکو درباره سوریه با نظارت گروه به اصطلاح دوستان سوریه باشد، زیرا از نظر ما این گروه جامعیت ندارد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۴۳۵۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.