لاوروف تلاش کشورهای عربی برای نظامی کردن مساله سوریه را محکوم کرد

۲۷فروردین۱۳،

1-193025.jpg

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود تلاش بعضی کشورهای عربی برای نظامی کردن مساله سوریه را محکوم کرد و خواستار اجرای توافقنامه ژنو در این رابطه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوزعربی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را در استانبول برگزار کردند.

لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی تلاش بعضی کشورهای عربی برای قانونی کردن صادرات سلاح به مخالفان سوری و نیز حل و فصل بحران سوریه از طریق نظامی را محکوم کرد و عنوان داشت: این چنین اقداماتی همواره از سوی مسکو رد شده و با سیاست‌های ما کاملا مغایرت دارد.

وی گفت: متاسفانه اقدامات کشورهای شرکت کننده در اجلاس دوستان سوریه بر روند اجرایی شدن توافقنامه ژنو تاثیر منفی گذاشته است. اقدام اخیر اتحادیه عرب در واگذاری کرسی سوریه به مخالفان در این اتحادیه نیز اقدامی نادرست بود و این امر سبب پیچیده شدن اوضاع می‌شود.

وی با اشاره به افزایش شمار گروه‌های تروریستی در سوریه و نفوذ آنها به دیگر کشورها با تایید سخنان یکی از خبرنگاران گفت: اینکه گروههای وابسته به القاعده که از ایمن الظواهری دستور بگیرند در ترکیه باشند، امر عجیبی نیست. بعضی کشورها خواهان ادامه جنگ در سوریه می باشند و ما می خواهیم این کشورها از اقدام خود دست بردارند و همگی به هر دو طرف درگیر فشار بیاوریم تا مذاکرات را آغاز کنند.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مذاکرات خوبی با همتای روس خود داشته و ادامه مذاکرات در سن‌پترزبورگ روسیه پیگیری می‌شود.

وی گفت: در خصوص مناطق مختلف منطقه از جمله مساله قفقاز و سوریه بحث و تبادل نظر کردیم و دو طرف خواهان گسترش روابط بودند.

داوود اوغلو با اشاره به مساله آوارگان سوری و پیامدهای آن بر سوریه گفت: ما تاکنون نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار برای آوارگان سوری هزینه کرده‌ایم و این برای ترکیه بسیار سنگین تمام شده است.

وی تاکید کرد که کشورش خواهان حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه و یافتن راهی مسالمت آمیز برای پایان دادن به درگیری‌های خونین در این کشور است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.