لاوروف: تمدید استارت جدید به سود همه است/ هیچ نیروی حافظ صلح ترکیه در قره باغ نخواهد بود

وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت، چنانچه پیمان کنترل تسلیحات هسته ای استارت جدید بدون پیش شرط تمدید شود، به نفع همه است اما منتظر ماندن برای حل و فصل اوضاع سیاسی در آمریکا ارزش دارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیمان استارت جدید در سال ۲۰۱۰ به امضا رسید و شمار کلاهک های هسته ای استراتژیک، موشک ها و بمب افکن هایی که روسیه و ایالات متحده می توانند مستقر کنند، محدود می کند. این پیمان فوریه منقضی می شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، چنانچه پیمان کنترل تسلیحات هسته ای استارت جدید بدون پیش شرط تمدید شود، به نفع همه است اما او همچنین اضافه کرد که منتظر ماندن برای حل و فصل اوضاع سیاسی در آمریکا ارزش دارد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت، دیپلمات هایی از فرانسه و آمریکا احتمالا به زودی عازم مسکو می شوند تا در خصوص درگیری قره باغ رایزنی صورت بگیرد. هیچ نیروی حافظ صلح ترکیه در ناگورنو قره باغ نخواهد بود. این یک بند کاملا روشن است که در بیانیه مشترک آذربایجان ارمنستان و روسیه در زمینه آتش بس به آن اشاره شده است

وی تاکید کرد:  حضور ناظران ترکیه‌ای محدود به برخی مناطق و در چارچوب فعالیت مرکز نظارت روسی-ترکیه‌ای تنها برای مناطقی در اذربایجان است که نزدیک منطقه قره باغ نیست، و این مسئله بطور جداگانه مورد توافق قرار خواهد گرفت.

روسیه به تازگی میانجی یک آتش بس دیگر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد. این توافق که استقرار نیروهای صلحبان روسیه در قره باغ را در خود جای داده است، موجی از اعتراضات را در ارمنستان به راه انداخت و معترضان استعفای نخست وزیرشان را خواستارند. جزئیات نظارت بر آتش بس هنوز تعیین نشده است و مقام های ترکیه و روسیه قصد دارند جمعه در آنکارا برای گفت و گو درباره آن دیدار کنند.

سرگئی لاوروف امروز در بخش دیگری از صحبت هایش همچنین گفت به اعتقاد او سیاست خارجی آمریکا در دوران جو بایدن شبیه به دوران ریاست جمهوری باراک اوباما باشد، خصوصا در قبال تغییرات اقلیمی و ایران.

وی گفت: آمریکا شاهد دودستگی شدید است و انتخابات اخیر این مسئله را آشکار کرد. در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، انتظار نداریم تغییرات ریشه‌ای در روابط مسکو و واشنگتن ایجاد شود.

کرملین روز دوشنبه اعلام کرد، پیش از اظهارنظر درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتظر نتایج رسمی می ماند و در ادامه به شکایت های حقوقی دونالد ترامپ به عنوان دلایل آن اشاره کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.