لاوروف در نشست ۱+۵ درباره ایران حاضر نشد

نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که سرگئی لاوروف در نشست ۱+۵ که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، شرکت نکرد .

به گفته دیپلمات‌ها احتمالا اختلاف روسیه با سایر اعضای ۱+۵ درباره ایران علت غیبت لاوروف در این جلسه بوده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد: هفته گذشته نشست در سطح وزیران امور خارجه پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان در نیویورک برگزار شد که این نشست بی‌نتیجه بود.

کاترین اشتون ، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور داشت. وی پس از نشست گفت که شرکت‌کنندگان، به تقصیل درباره لزوم اتخاذ اقدام فوری از جانب ایران ، آن گونه که ما مساله هسته‌یی ایران را در نظر می‌گیریم مذاکره کردند.

اما در اقدامی که دیپلمات‌های سازمان ملل گفتند می‌تواند نشانه‌ اختلاف رو به رشد میان روسیه و قدرت‌های جهانی درباره ایران و سوریه باشد، سرگئی لاوروف وزیر امور خاجه روسیه در این نشست شرکت نکرد و در عوض ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل در این نشست حضور یافت.

یک سخنگوی نمایندگی روسیه در سازمان ملل غیبت لاوروف را تایید کرد و گفت: تا آنجا که من می‌دانم وزیر باید در (نشست‌هایمربوط به ) موضوعاتی فوری‌تر شرکت می‌کرد.

یانگ جیه چی، وزیر امور خارجه چین بنا به گفته نمایندگان دیگر کشورها در این نشست حضور داشت.

نشست گروه موسوم به ۱+۵ همان روزی برگزار شد که بنیامین نتانیاهو ،‌نخست‌وزیر اسراییل (رژیم صهیونیستی) خط قرمز خود را برای برنامه هسته‌یی ایران ترسیم کرد.

دیپلمات‌ها گفتند که درخواست انگلیس ، فرانسه و آلمان در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه ایران ممکن است دلیل غیبت لاوروف بوده باشد.

مسکو بارها تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران را زیر سوال برده است.

یک دیپلمات غربی عالی‌رتبه به رویترز گفت که شورای امنیت هرگز دور دیگری از تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل مقاومت روسیه و چین تصویب نخواهد کرد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که روسیه به طور روز افزون در برابر قدرت‌های غربی در خصوص ایران و بحران ۱۸ ماهه سوریه مقاومت کرده است.

روسیه و چین تا کنون از چهار دور تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در خصوص برنامه هسته‌یی با اکراه حمایت کرده‌اند اما برای تلطیف این تدابیر در مذاکرات درباره قطعنامه‌های شورای امنیت پیش از تصویب آن تلاش زیادی کرده‌اند.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.