لاوروف: سازمان همکاری های شانگهای تدابیر امنیتی مرتبط با افغانستان را تشدید می کند

به گزارش ایرنا با نقل از بیانیه روز دوشنبه وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف گفت: خروج شتابزده نیروهای ائتلاف از افغانستان خطرات جدی برای امنیت و ثبات منطقه در بر دارد و کشورهای آسیای مرکزی نیز در وضع دشواری قرار می گیرند.

وی افزود: درزمان حاضر تمایل گسترش فعالیت های تروریستی و افراطی گری از مناطق شمالی افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی به وضوح مشاهده میشود و بروز این وضعیت دولت های عضو سازمان همکاری شانگهای را ناگزیر به اتخاذ اقدامات اضافی در باره تقویت همکاری ها در عرصه امنیتی و جلب مقام های افغان به کار مشترک می کند.

خروج نهایی بخش اعظم نیروهای خارجی حاضر در افغانستان موسوم به نیروهای ائتلاف برای اواخر سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: بعد از آن که افغانستان به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شود، زمینه برای همکاری های بیشتر در خصوص تقویت همکاری های امنیت با این کشور فراهم می شود.

وی تشریح کرد: تحقق این مهم قبل از همه به جلب افغانستان در ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، تبادل اطلاعات عملیاتی درباره سازمان های تروریستی و افراطی و رهبران آنها و انجام فعالیت های مشترک درباره جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از خاک این کشور منوط است.

لاوروف ادامه داد: روسیه برنامه آموزش سالیانه بیش از ۲۰۰ نیروی پلیس افغان در موسسه های آموزشی وابسته به وزارت داخله خود را اغاز نموده است.

وی یادآور شد: دولت های عضو سازمان همکاری شانگهای همچنان جهت حمایت از تحقق برنامه های ملی و چندملیتی درباره بازسازی اقتصادی افغانستان اماده اند.

اروپام/۵۱۸ **‌۱۰۶۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۸۷۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.