لاوروف: سناریوی لیبی و عراق نباید در سوریه اجرا شود

afp-89.jpg

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر موضع مخالف کشورش در خصوص اجرای سناریوی لیبی و عراق در سوریه عنوان داشت که شریکان غربی باید از حوادثی که در لیبی رخ داده است درس عبرت بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در بخش سوم مصاحبه خود با روزنامه روسیسکا گازتا عنوان داشت: روسیه به قوانین بین‌المللی در خصوص شرایط موجود در سوریه پایبند است. شریکان غربی ما دوست ندارند در خصوص مساله لیبی در شورای امنیت صحبت کنند اما در مقابل می‌خواهند قطعنامه‌ای علیه سوریه در این شورا تصویب شود.

وی در ادامه افزود: ما معتقدیم باید از وقایع صورت گرفته در لیبی درس عبرت بگیریم و این اشتباه بزرگ تکرار نشود. در تمام مسائل بین‌المللی ما پایبند قوانین هستیم. زمانی که در شورای امنیت مساله حمله به عراق مطرح شد نیز به قوانین بین‌المللی پایبند بودیم و با این مساله موافقت نکردیم، اکنون نیز با این مساله در خصوص سوریه موافقت نمی‌کنیم. ببینید بعد از تصویب قطعنامه‌های مختلف در شورای امنیت در خصوص لیبی چه اتفاقی در این کشور افتاد؛ شاهد وقوع درگیری‌های مختلفی در لیبی بوده‌ایم .

لاوروف همچنین عنوان داشت: ما همچنان با کشورهای موثر و گروه‌های مخالف در خصوص سوریه مذاکره می‌کنیم. در حالی که برخی سیاست مداران و مسؤلان غربی روسیه را متهم می‌کنند اما مخالفان سوری و کشورهای عربی بر نقش مسکو در این خصوص و همچنین تاثیرش در منطقه تاکید دارند.

وی درادامه افزود: در خصوص احتمال حمله اسرائیل و آمریکا به ایران نیز باید بگویم که روسیه توجه زیادی به اقدامات شورای امنیت می‌دهد واجازه نمی‌دهد چنین اتفاقاتی روی دهد و نباید تصمیم دیگری بر مبنای آنچه در لیبی رخ داد اتخاذ شود. ما همواره سخنان اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها را در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌شنویم اما هیچ دلیلی مبنی بر اینکه این فعالیت‌ها بعد نظامی به خود گرفته وجود ندارد.

لاوروف همچنین عنوان داشت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد و غنی سازی اورانیوم در این کشور با اهداف پژوهشی انجام می‌شود. اقدامات ایران در این خصوص با قوانین آژانس در تضاد نیست چرا که آژانس نظارت کامل بر این اقدامات دارد. روسیه امیدوار است که همکاری ایران با آژانس بیش از پیش افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: برخی کشورهای غربی از حقوق بشر در دیگر کشورها سخن می‌گویند، آنها سعی دارند تا محبوبیت خود را در بین رای دهندگان افزایش دهند. این مساله را در خصوص رفتارهای کشورهای غربی با روسیه نیز می‌بینیم . مسئولان غربی از پاسخ دادن در خصوص وضعیت حقوق بشر در آمریکا و کشورهای غربی سرباز می‌زنند. میلیون‌ها شهروند آمریکایی که حق رای دادن دارند نمی‌توانند از این حق خود استفاده کنند.

لاوروف همچنین عنوان داشت: نامزدهای ریاست جمهوری که از سوی احزاب کوچک معرفی می‌شوند نمی‌توانند در مناظره‌ها شرکت کنند. همچنین آمریکا، انگلیس و تعدادی از کشورهای غربی تاکنون به تعهدات خود در قبال شورای امنیت مبنی بر دعوت کردن از ناظران بین‌المللی پایبند نبودند. نمایندگان روسی که در چارچوب هیات همکاری اروپایی به آمریکا رفته بودند تا بر انتخابات در این کشور نظارت کنند نتوانستند وارد برخی از مراکز اخذ رای شوند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.