لاوروف: پس از کنفرانس بین المللی ژنو برگزاری نشست دوستان سوریه موضوعیت ندارد

به گزارش ایرنا، ‘سرگئی لاوروف’ روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران گفت: من معتقدم پس از آغاز روند ژنو، ضرورت برگزاری نشست های دیگر همچون نشست پاریس از بین رفته است.

اظهارات لاوروف در حالی صورت می گیرد که رسانه های خبری پیشتر گزارش داده بودند که ‘دوستان سوریه’ روز ۶ ژوئیه به پیشنهاد ‘فرانسوا اولاند’ رییس جمهوری فرانسه در پاریس گرد هم می آیند.

لاوروف خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم با تمام اهداف این گونه نشست ها ( دوستان سوریه) موافقت کنیم، چون آنها در راستای دامن زدن به رویارویی بوده و هدف ایجاد شرایط برای گفتگوی فراگیر ملی بدون دخالت از خارج در سوریه را دنبال نمی کنند.

کنفرانس ‘گروه اقدام’ برای سوریه روز ۳۰ ژوئن با حضور ‘بان کی مون’ دبیرکل سازمان ملل متحد، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد متشکل از روسیه، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، چین، فرانسه، اتحادیه عرب، ترکیه، عراق، کویت، قطر و ‘کاترین اشتون’ نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در ژنو برگزار شد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به پراکندگی گروه های مخالف دولت سوریه اظهار داشت: اپوزیسیون سوریه به نماینده واحد برای مذاکرات با دمشق نیاز دارد.

لاوروف با اشاره به برنامه گروه های مخالف دولت سوریه برای برگزاری نشست در قاهره افزود: سفیر روسیه در مصر در دیدار با شرکت کنندگان کنفرانس اعضای اپوزیسیون سوریه در قاهره، ضرورت وجود نماینده واحد و متحد از طرف آنها در مذاکرات آتی احتمالی با دولت ‘بشار اسد’ رییس جمهوری این کشور را مورد بحث قرار می دهد.

وی اضافه کرد: سفیر ما در قاهره خواهان آن است که اپوزیسیون سوریه را به تدوین راهکارهای متحد برای حل و فصل درگیری سوق داده و در این مورد به توافق برسد که چه کسی نماینده آنها در مذاکرات با دولت خواهد بود.

روسیه بر خلاف کشورهای غربی و وابستگان عربی اش با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه مخالف بوده و بر ضرورت حل و فصل مسایل این کشور به دست خود سوری ها و از راه مذاکره تاکید دارد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۳۳۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.