لایحه محدودیت گذرنامه برای دختران زیر ۴۰ سال با موازین عرفی و فقهی مطابقت ندراد

۲۸م آذر ،

یک حقوقدان گفت: لایحه محدودیت گذرنامه برای دختران زیر ۴۰ سال با موازین عرفی و فقهی مطابقت ندراد،‌از این رو تصویب آن در مجلس مورد موافقت قرار نمی‌گیرد.

محمد رسولی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی مجلس برای صدور گذرنامه دختران رشیده اظهار داشت: این پیشنهاد نه تنها با موازین عرفی جامعه مطابقت ندارد بلکه براساس فقه اسلامی نیز نیست.

این حقوقدان تصریح کرد: بر اساس فقه اسلامی پدر بر دختر باکره فاقد شوهر تا پایان عمرش ولایت دارد و این موضوع را برطبق آن و همچنین موارد مشابه در فقه اسلامی نمی‌توان به سن خاصی محدود کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد مطرح شده از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با موازین عرفی کشور نیز مطابقت ندارد و در این پیشنهاد هوش دختر ایرانی در نظر نگرفته است.

رسولی خاطرنشان کرد:‌ پیشنهاد مذکور با وجود تعارض‌های مشهود قابلیت اجرا ندارد و به طور قطع مورد موافقت مجلس قرار نمی‌گیرد.

گفتنی است؛ در لایحه مذکور که از سوی کمیسیون امنیت ملی و فراکسیون زنان مطرح شده که گذرنامه برای زنان زیر ۴۰ سال بدون اجازه ولی ممنوعیت خروج پیش‌بینی شده، قید رشیده بودن اضافه شود تا اگر زنانی زیر ۴۰ سال به تشخیص مراجع ذی‌صلاح رشیده باشند، ممنوعیت خروج از کشور نداشته باشند.

طبق تعریف دختر رشیده به دختری گفته می‌شود که مصلحت خود را تشخیص می‌دهد، می‌تواند امورات خود را اداره کند و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد، همچنین در تعریفی دیگر چنین فردی دختری است که صلاح وخیر وشر خود را تمیز بدهد، به طور مثالً بتواند معاملات مهم را انجام بدهد و بگونه کامل مصلحت و مفسده را درک کرده و تحت تأثیر احساسات قرار نگیرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.