لایحه” نظام جامع مالیاتی” بعد از بودجه ۹۳ ارائه می‌شود/ “معوقات مالیاتی” بین ۱۰ هزار تا ۹۰ هزار میلیارد تومان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سهم مالیات نسبت به تولید ناخالص ملی باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۱۰ درصد برسد.

 به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر نسبت سهم درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص ملی کشور بالغ بر ۶٫۸ درصد است که این سهم باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۱۰ درصد برسد. اما با وجود آنکه دو سال دیگر به پایان برنامه پنجم توسعه باقی مانده رسیدن به رقم ده درصد احتمال کاملا ضعیفی است. 

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در رابطه با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی شفاف‌سازی اطلاعات مالیاتی را در این رابطه نداشتیم که ایجاد این شفافیت نیازمند اجرای طرح‌های مالیاتی به منظور دسترسی به اطلاعات مالیاتی اشخاص است. 

وی عنوان کرد: اقتصاد کشور ما از حساسیت‌های مشخص شده‌ای برخوردار است که براساس این ظرفیت‌ها می‌توان رقم مالیات را به دو برابر رساند.

***رقم ۱۶ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه

رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد رقم درنظر گرفته شده برای درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۹۳ اظهار داشت: این رقم ۱۶ هزار میلیارد تومانی قابل تحقق است به شرط آنکه ابزارها را با فرآیندهای لازم آن شناسایی و شفافیت اطلاعات مالیاتی در کشور به مرحله اجرا گذاشته شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور دربارهٔ آخرین وضعیت فرار مالیاتی در کشور عنوان کرد: رقم فرار مالیاتی در کشورهای پیشرفته ده درصد، در کشورهای در حال گذار ۲۵ درصد و در کشورهای توسعه نیافته بیش از ۳۰ درصد است که این رقم در کشور ما که جزو کشورهای در حال گذار محسوب می‌شویم ۲۵ درصد است. 

وی در مورد بحث فرار مالیاتی ادامه داد: کاهش فرار مالیاتی در کشور نیازمند تکنولوژی کردن ساختار مالیاتی کشور، ضمانت‌های اجرایی، و ایجاد زیرساخت‌های لازم مدیریت مبادلات اقتصادی بین کشورها و داخل سازمانی کشور است.

***مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد

عسکری در خصوص آخرین وضعیت اخذ مالیات بر ارزش افزوده تأکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده امسال تمدید شده و در این رابطه بحث‌های کارشناسی در مورد قانونی کردن تمدید آن در حال نهایی شدن است که پیش‌بینی می‌شود این موضوع تا پایان سال تحویل دولت و برای تصویب نهایی به مجلس ارائه شود.

وی با بیان آنکه لایحه نظام جامع مالیاتی کشور که در بودجه سال ۹۳ به مجلس ارائه می‌شود عنوان کرد: این لایحه در حال طی کردن مراحل نهایی خود است تا به موقع به مجلس ارائه شود.

عسکری در خصوص بحث هدفمندی یارانه‌ها و درخواست کمک دولت از سازمان امور مالیاتی در این رابطه گفت: همانطور که می‌دانید موضوع اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار دولت است و ما هیچ دخالتی در این موضوع نداریم. اگر در این رابطه نیاز به کمک ما باشد دولت حتما آن را به ما اطلاع می‌دهد.

***اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه

وی در خصوص موضوع دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه عنوان کرد: این طرح دو سالی است که در حال بررسی است و هنوز هیچ اقدام نهایی در این زمینه در دستور کار قرار نگرفته ضمن آنکه سازمان امور مالیاتی مجری قانون است.  

عسکری دربارهٔ میزان معوقات مالیاتی کشور گفت: رقم این معوقات بین ۱۰ هزار تا ۹۰ هزار میلیارد تومان است که ۶۰ درصد آن جریمه و ۳۰ درصد مابقی اصل معوقات است. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.