لایحه درمان ناباروری در دستور کار مجلس/ امتناع مراکز درمانی از ارایه آمار هزینه‌های ناباروری

۰۸خردادماه،
ممتاز نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه تاکنون مراکز درمانی پاسخ روشنی مبنی بر میزان هزینه‌های درمان ناباروری ارایه نکرده اند، در مورد لایحه رفع مشکلات درمان ناباروری در مجلس، گفت: این لایحه قرار است هفته بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه در صحن علنی بررسی و به تصویب برسد.

شهلا میرگلوبیات در گفت ‌وگو با خانه ملت،‌ با بیان اینکه تعداد زوج‌های نابارور در کشور رو به افزایش است، افزود: در کنار افزایش آمار زوج‌های نابارور در کشور، متاسفانه امروز شاهد افزایش هزینه‌های سرسام‌آور درمان ناباروری نیز هستیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، در مورد میزان هزینه‌های درمان ناباروری در کشور، ادامه داد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکنون چندین بار از مراکز درمانی درخواست کرد تا میزان هزینه‌های ناباروری را اعلام کنند اما متاسفانه هیچ‌گاه پاسخ روشنی از سوی این مراکز ارایه نشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: افزایش هزینه‌های ناباروری و بالا رفتن آمار زوج‌های نابارور در کشور کاملا مشهود است و لازم است تا برای رفع این معضل چاره‌ای اندیشیده شود.

میرگلوبیات، با تاکید براینکه در سال ۹۱ کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی و بهداشت و درمان مجلس در قالب کمیسیون مشترک به موضوع افزایش جمعیت و درمان ناباروری در کشور پرداختند، افزود: در سال قبل لایحه‌ای به مجلس ارایه شد که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در آن لحاظ شده بود، در همین راستا کمیسیون مشترک مذکور طی جلساتی این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی، حل مشکلات هزینه‌ای درمان ناباروری و ملزم کردن بیمه‌ها برای حمایت از این قشر را از موضوعات بررسی شده در این کمیسوین مشترک خواند و  یادآور شد: متاسفانه بیمه‌ها آنگونه که لازم است تعهدی نسبت به هزینه‌های ناباروری ندارند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس نهم، ادامه داد: التبه ناگفته نماند که منابع مالی بیمه‌ها نیز محدود است و نمی‌توان به اجبار آنها را وادار به تقبل هزینه‌های ناباروی کرد بنابراین در کمیسیون مشترک مواردی لحاظ شد تا بیمه‌ها بتوانند این هزینه‌ها را تقبل کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، دربارهٔ زمان بررسی لایحه مذکور در مجلس، تاکید کرد: این لایحه تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است اما با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر مجلس درگیر لایحه بودجه ۹۲ بود بنابراین امیدواریم بعد از آغاز کار صحن علنی،  این لایحه در دستور کار مجلس قرار گیرد تا بعد از بررسی بتوانیم آن را به تصویب برسانیم.

 میرگلوبیات، در ادامه تغییر سبک زندگی و عوامل محیطی را از سبب‌های افزایش ناباروری در کشور خواند و افزود: درحال حاضر سیاست‌های دولت بر اساس افزایش جمعیت پایه‌گذاری شده است لذا باید وزارت بهداشت سریعا وارد عمل شده و این بیماران را حمایت کند.

وی، با تاکید براینکه وزارت بهداشت تنها متولی است که می‌تواند سیاست‌هایی را برای رفع هزینه‌های درمان ناباروری اتخاذ کند، تصریح کرد: متاسفانه این وزارتخانه سرعت عمل خوبی ندارد؛ با توجه به تحریم‌ها و افزایش قیمت دارو و اختصاص ارز مبادله ای به داروها، همچنان شاهد بی توجهی این وزارتخانه به درمان ناباروری هستیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس نهم، با بیان اینکه امروزه خانواده‌هایی می باشند که از امکانات مالی و شرایط اجتماعی خوبی برخوردارند اما به سبب ناباروری نمی‌توانند صاحب فرزند شوند، گفت:  به طور حتم باید راه درمان برای این اشخاص هموار شود چراکه نیمی از آنها به راحتی درمان می‌شوند بنابراین وزارت بهداشت می‌تواند با ایجاد مراکز تخصصی و اختصاص یارانه‌ای به این بیماران در صدد درمان آنها برآید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به طور حتم وزارت بهداشت می‌تواند داروهای بیماران نابارور را مانند داروهای بیماران خاص در دستور کار خود قرار دهد تا هزینه‌های درمان برای این اشخاص کاهش پیدا کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.