لباس قهرمانان المپیک را فناوری می‌دوزد

جام جم آنلاین: برای ورزشکارانی که نگاهی حرفه‌ای به ورزش و رقابت‌های قهرمانی دارند، بهره‌مندی از پوشاک و کالاهای ورزشی حرفه‌ای از لوازم پیشرفت برنامه قهرمانی و کسب رکوردهای جهانی به حساب می‌آید.

این روزها به لطف استقبال هر چه بیشتر صنعت لوازم ورزشی از دانش و فناوری‌های نوین در تولید محصولات جدید، شاهد ظهور نسل تازه‌ای از پوشاک و لوازم فناورانه در دنیای ورزش و قهرمانی هستیم که انصافا در روند حرفه‌ای شدن و قهرمانی ورزشکاران بسیار موثر است.

تغییر چهره البسه ورزشی و ارج و قربی که به لحاظ همنشینی با فناوری‌های نوین یافته‌اند به سمتی می‌رود که خود مربیان و قهرمانان نیز به چشم امتیاز بالقوه و چه بسا بخشی از ساختار آمادگی فردی برای پیروزی به آن می‌نگرند.

اگر پوشیدن یک لباس ورزشی خوش آب و رنگ و حرفه‌ای باعث شود حس و حال تمرین و انگیزه رقابت‌جویی مضاعفی پیدا کنید، پس پوشیدن یک لباس ورزشی الکترونیکی مملو از حسگر که هر لحظه داده‌های واقعی از وضعیت بدن، حرکات و کیفیت عملکرد ورزشکار را به اطلاعش برساند انصافا باید صاحبش را روی سکوی قهرمانی ببرد. چون صحبت از لباسی از جنس الکترونیک و حسگرهاست که مکانیزم ارتعاشات آن باعث تحریک و تشویق بیدرنگ فرد برای اجراهای بهتر می‌شود. لباسی که در نقش مربی و همراهی هوشمند می‌تواند هر لحظه ورزشکار را در جریان وضعیت بدنی و کیفیت اجرای حرکاتش قرار داده و وی را تا رسیدن به عملکردی در سطح قهرمانی هدایت و اداره کند.

در همین رابطه و در بریتانیا، گروهی از امیدهای قهرمانی رشته ژیمناستیک المپیک ۲۰۱۲، ضمن آماده‌سازی خود برای بردن مدال طلای رقابت‌های المپیک امسال، پیشگام امتحان کردن نوعی لباس ورزشی ابتکاری موسوم به MotivePro نیز شده‌اند.

آنچه ژیمناست‌ها ممکن است از پوشیدن این لباس خاص عایدشان شود، ارتعاشات محرک و مشوق بسیار دقیقی به سبک ارتعاشات تلفن همراه است که لباس از طریق حسگرهای ظریف و مرتبطی که به پوست ورزشکاران چسبیده است منتقل می‌کند.

ارتعاشات این لباس قابل تنظیم و تعدیل است و همین به ورزشکاران اجازه می‌دهد بلافاصله متوجه کیفیت اجرای حرکاتشان شوند. به عبارتی ورزشکار حین اجرای نمایش خود می‌تواند فورا از درست و بجا بودن حرکاتش آگاه شود یا برعکس چنانچه حرکاتش از محدوده مطلوب اجرا منحرف و سرگردان می‌شود، بیدرنگ از آن با خبر شود.

مکانیزم نوسانات لباس در حالی که ورزشکار را در مسیر بهینه‌سازی عملکرد نهایی‌اش به نحوی دقیق هدایت و اداره می‌کند، در عین حال این امکان را هم به کاربر می‌دهد که از کم و کیف عملکردش و میزان مطلوبیت آن مطلع شود.

با توجه به این که یک رایانه فرآیند رهگیری حرکات ورزشکاران را به صورت همزمان و آنی انجام می‌دهد، فناوری انگیزشی MotivePro را می‌توان جهش بلند روبه جلویی در مقایسه با متدهای قدیمی ضبط حرکت به شمار آورد که غالبا به منظور ثبت حرکت در حوزه‌هایی همچون بازی‌های رایانه‌ای، آموزش رشته‌های ورزشی و فیلمسازی استفاده می‌شوند.

گرگوری اسپورتن، طراح و ایده‌پرداز این فناوری، استاد دانشگاه، مدیر مؤسسه تحقیقات تجسم بخشی در موسسه هنر و طراحی بیرمنگام انگلستان و کارشناس در حوزه محاسبه خلاق، ایده این لباس را در اصل به عنوان راهی برای تکمیل و عالی‌سازی وضعیت‌های حرکتی و اندامی خودش تجسم‌سازی کرده بود.

وی و همکارانش تحقیقاتی را شروع کردند تا از نتایج مطالعاتشان برای یک کاسه‌کردن و هماهنگی هر چه بیشتر اهداف مورد نظرشان به منظور ارائه چنین سامانه‌ای کمک بگیرند. این لباس با فناوری پیشرفته‌اش در نظر داشت حافظه تکنیک بدنی قهرمانان ورزشی را بهبود بخشیده و وضعیت صحیح و مناسب را برای آنان به یک عادت بدل سازد.

در واقع هدف فناوری لباس هوشمند ورزشی کمک به حداقل رساندن ضرب دیدگی، فشار و کشیدگی و اجتناب از شدیدترشدن هرگونه صدمات و جراحات در قهرمانان ورزشی است.

به اعتقاد پروفسور اسپورتن این لباس طراحی‌شده تا به افرادی که آن را می‌پوشند اطلاعات و بازخوردی آنی از محیط پیرامون‌شان ارائه کند.

در حقیقت این لباس صاحبش را فورا در جریان وضعیت موجود بدن و کیفیت قرارگیری بخش‌هایی که در هوا معلق هستند قرار می‌دهد، اما درباره عملکرد این فناوری پوشیدنی باید گفت اطلاعات را از خود ورزشکار می‌گیرد و بازخورد یا همان نتایج برگشتی آن از محیط را در اختیار خودش می‌گذارد.

لباس هوشمند مدام در حال برداشتن اندازه‌های نسبی میان نقاط کلیدی بدن است تا بر اساس آنها وضعیت قرارگیری و جابه‌جایی صاحبش را کنترل کند.

البته منافع این پوشاک انگیزشی به همین جا ختم نمی‌شود و از قرار معلوم برای مربیان هم پاداش‌هایی نقدی دارد.

مثلا مربیان می‌توانند نتایج به دست آمده از همه ستاره‌های تیمشان را نقد کرده و هر زمان که لازم شد این سرمایه اطلاعاتی را برای پیشرفت و اصلاح عملکرد انفرادی و گروهی تیم خرج کنند.

میمی سزار ۱۷ ساله، از امیدهای المپیکی انگلستان در ژیمناستیک زنان المپیک لندن است که تمریناتی را با این فناوری انجام داده و این لباس را بویژه در ژیمناستیک گروهی سودمند می‌داند زیرا ژیمناست‌ها نقاط طلایی برای همگامی و همزمانی اجرای حرکات ریتمیک را به دست می‌آورند و خود را با بهترین کیفیت اجرای تیمی هماهنگ می‌سازند و همین مزیت به ژیمناست‌ها کمک می‌کند تمرین‌های همیشگی را دقیقا و به یک صورت و با کیفیت به انجام برسانند.

بعلاوه این سامانه می‌تواند داده‌های حرکت را ثبت کرده و آرشیوی را برای بازبینی و بررسی‌های بعدی درست کند. چنین آرشیوی امکان پایش و کنترل عملکرد را در هر بازه زمانی برای قهرمانان ورزشی و مربیانشان فراهم می‌‌کند.

در ضمن امکان تبدیل این داده‌ها به فایل‌های صوتی یا تصویری نیز وجود دارد؛ فایل‌هایی که به هر صورت با هدف ارائه بازخورد بلادرنگ حرکات بدن ورزشکاران طراحی شده‌اند و کاربران را قادر به تنظیم و سازگاری حرکاتشان در حین اجرا می‌کند. (جام جم – ضمیمه سیب)

مترجم: مهریار میرنیا
منبع: Discovery


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.