لبنان باید ابتکار عمل را خود به دست بگیرد/ هر کشوری بجز رژیم اشغالگر می‌تواند به لبنان کمک کند

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان این‌که هر کشور در شرق و غرب می‌تواند به لبنان کمک کند، خاطرنشان کرد: از هر کشوری در دنیا بجز رژیم اشغالگر، برای کار و سرمایه‌گذاری در لبنان بر حسب ضرورت استقبال می‌شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از شبکه العالم،‌ «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در ابتدای سخنان خود یاد و خاطره شهدای جنگ تموز (جنگ ۳۳ روزه) و شکست دشمن صهیونیستی و طرح خاورمیانه جدید را گرامی داشت.

وی همچنین با اشاره به سالروز درگذشت آیت‌الله محمدحسین فضل الله، از علمای و مراجع تقلید لبنان، او را شخصیتی بزرگ و حامی مقاومت در این کشور دانست.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به شرایط اقتصادی لبنان، اظهار داشت: اوضاع فعلی در لبنان به کمک و همکاری همگان نیاز دارد.

سیدحسن نصرالله با بیان این‌که هر کشور در شرق و غرب می‌تواند به لبنان کمک کند، خاطرنشان کرد: از هر کشوری در دنیا بجز رژیم اشغالگر، برای کار و سرمایه‌گذاری در لبنان بر حسب ضرورت استقبال می‌شود.

وی یادآور شد: ما نگفتیم که الگوی ایرانی باید در لبنان اعمال شود، بلکه از ایرانیان می‌خواهیم که در تهیه سوخت به ما کمک کنند. این نکته هم حائز اهمیت است که الگوی اقتصادی ایران سبب شد تا در مقابل تحریم‌ها و محاصره در طول ۴۰ سال مقاومت کند و هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که مانند ایران ۴۰ سال در مقابل محاصره و تحریم‌ها ایستادگی کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان این‌که خارج کردن لبنان از بحران مالی به همبستگی دولت و جامعه لبنان و نیز کمک‌های خارجی نیاز دارد، تاکید کرد: نباید به یک طرح و نقشه برای خارج کردن کشور از بحران اقتصادی اکتفا کرد. زیرا برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید تمام لبنانی‌ها پویا و فعال باشند و به مردم لبنان می‌گویم که ما می‌توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

سیدحسن نصرالله خطاب به مردم لبنان گفت: ما می‌توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و به لبنان می‌گویم که او خود باید ابتکار عمل را به دست بگیرد و از دیگر کشورها مانند چین کمک بگیرد نه این‌که در انتظار کمک بنشیند.

وی گفت: خشم آمریکا از گزینه چین برای خارج کردن لبنان از بحران اقتصادی‌اش، دلیلی بر مفید بودن این گزینه است.

سیدحسن نصرالله ادامه داد: با توجه به روابط حسنه میان عراق و لبنان، عراق فرصتی عظیم برای کمک به لبنان در این بحران است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان یادآور شد: آمریکایی‌ها با تهدید و وعده و وعید، در واقع مانعی در برابر هرگونه راه‌حل برای بحران لبنان هستند.

وی گفت: ما باید تمام تلاش خود را برای حل بحران اقتصادی لبنان به‌کار بگیریم. اتخاذ سیاست درهای باز به روی تمام کشورها، به‌معنای امیددهی به شهروندان و تسلیم نشدن در برابر فشارهاست و سیاست‌هایی که در طول چندین دهه در لبنان اتخاذ می‌شد، به فروپاشی بخش‌های زراعی و صنعتی انجامید. ما در لبنان باید از کشوری مصرف‌کننده به کشوری تولیدکننده تبدیل شویم. با ادامه سیاست‌های پیشین، ما می‌بایست با آب و اکسیژن وارداتی زندگی می‌کردیم.

نصرالله افزود: برخی می‌گویند برای برون‌رفت از اوضاع کنونی باید به سراغ صندوق بین‌المللی پول برویم. در این‌باره ما قبلا هم گفته بودیم که دریافت وام از صندوق بین المللی مشکلی نیست، ولی این بدین معنا نیست که گزینه‌های دیگر را رها کنیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان شرایط اقتصادی این کشور را جزو خطرناک‌ترین تهدیدات دانست و گفت: تهدید اقتصادی ملت و دولت لبنان را نشانه گرفته است، اما باید آن را به فرصت تبدیل کنیم.

سیدحسن نصرالله گفت: داشتن روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای شرق مانند ایران، چین و عراق به آمریکا و دیگران این پیام را منتقل می‎کند که لبنان برای خود گزینه‌های دیگری هم دارد.

وی با بیان این‌که تعامل اقتصادی لبنان با عراق خوب است، تصریح کرد: عراق کشوری مقتدر از لحاظ اقتصادی است و گردشگری دینی و پزشکی بین دو کشور در جریان است، این در حالی است که برخی می‌گفتند عراق تحت فشار آمریکا با لبنان همکاری نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما در حزب‌الله لبنانی‌ها را دعوت به ورود به عرصه احیای بخش‌های صنعت و کشاورزی می‌کنیم، این امر شرط اساسی بقاء و زندگی آبرومندانه ما خواهد بود.‎ ما در حزب‌الله تصمیم به مقابله با جنگ فروپاشی و گرسنگی گرفته‌ایم، حزب‌الله با تمام امکانات، توانمندی‌ها، دوستان و متحدانش در قلب این تقابل قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: دخالت‌های آمریکا امروز بیش از پیش آشکار شده است. چه ربطی به سفیر آمریکا دارد که بگوید فلانی کجا منصوب شود و دیگری کجا. وجه جدید دخالت آمریکا از طریق سفیرش این است که وی خیلی آشکارا دخالت می‌کند و می‌گوید که رئیس بانک مرکزی چه کسی را در منصبی منصوب کند. از این بدتر هم می‌شود؟ در کشورهای مستعمره این‌طور رفتار می‌کنند. بیشتر از این موارد، سفیر آمریکا آمده و ترکیب و هویت کابینه جدید لبنان را تعیین می‌کند.

نصرالله ادامه داد: خطرناک‌تر از همه دخالت‌ها، اقدام سفیر آمریکا به تحریک لبنانی‌ها علیه یکدیگر است. صحبت‌های او در مسیر ایجاد فتنه و درگیری داخلی در لبنان است. آیا باید مقابل این اقدامات ساکت ماند؟ امروز به همه در لبنان از مردم و احزاب گرفته تا دولت اعلام می‌کنم که سفیر آمریکا آمده دخالت می‌کند و همه را علیه یکدیگر تحریک می‌کند اما همه ساکتند.

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: یک قاضی شریف لبنانی آمد و علیه این سفیر آمریکا حکمی داد و این اقدام قبل از هر چیز نشان می‌دهد که لبنان قضات شجاعی دارد. سفیر آمریکا حق ندارد از حقوق بشر در لبنان صحبت کند؛ آمریکا کشوری است که در منطقه ده‌ها جنگ برافروخته و میلیون‌ها نفر را کشته است. همه جنگ‌های اسرائیل علیه لبنان، آمریکایی است.

نصرالله خطاب به سفیر آمریکایی گفت: ما اکنون در آستانه سالروز جنگ ۳۳ روزه قرار داریم. هر لبنانی که کشته شده، به دلیل کشورت است خانم سفیر! روسای کشورت دستور جنگ داده‌اند. کلینتون فلسطینی بوده؟ اوباما سوری بوده؟ حد و حدود خود را حفظ کن و محترم بمان.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان این‌که طرح الحاق خطرناک‌ترین طرح کنونی در سطح منطقه است، افزود: همه اقدامات آمریکا علیه مقاومت تاکنون شکست خورده و تکفیری‌ها هم شکست خورده‌اند و حزب‌الله تسلیم نمی‌شود. سیاست کنونی که هدفش تحریک مردم علیه مقاومت است، به نتیجه نخواهد رسید.

وی گفت که طرح الحاق کرانه باختری و غور الاردن که ممکن است موفق شود، ممکن است نشود، ‌خطرناک‌ترین طرحی است که اکنون در سطح منطقه در جریان است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.