” لبنان ” هشداری به کشورهای خاورمیانه است/سفر مکرون به بیروت در ادامه اشتباهات گذشته‌اش بود

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: تحولات و شرایط در لبنان بیش از اینکه ناشی از مداخلات خارجی، حضور نیروهای خارجی یا ضعف لبنان در سیاست خارجی باشد متاثر از اوضاع بد و ظرفیت کم حکمرانی و اداره عمومی جامعه در لبنان است.

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات لبنان اظهار کرد: لبنان را باید جزو دولت‌های ورشکسته قلمداد کرد البته کشورهای دیگر مثل پاکستان و مصر و یمن، لیبی، اردن و غیره در این ردیف هستند که متاسفانه دولت‌هایشان توان اداره عمومی کشور را ندارند. اعمال اقتدار، کنترل خشونت و اداره کشور از وظایف اولیه دولت‌ها و حکومت‌هاست که این کشورها از انجام آن ناتوان هستند. متاسفانه به خاطر شیوع ویروس کرونا ظرفیت اداره کشورها از آنچه قبلا هم بوده است پایین‌تر آمده است در حالی که بحران کرونا نشان داد اداره کشورها در ردیف اهمیت و اولویت مسائلی از جمله حاکمیت قانون و دموکراسی است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در لبنان به وضوح می‌بینیم که هیات حاکمه از حفاظت از انبار مواد شیمیایی و حساس تا امنیت داخلی یا جلوگیری از اعتراض‌ها منفعل است. داستان لبنان این هشدار را به خاورمیانه و خیلی از کشورها می‌دهد که اگر در نحوه اداره کشور تجدیدنظر نکنند و اختلافات سیاسی را حل نکنند با مشکلات جدی رو به رو می‌شوند.

قهرمان پور درباره ضعف سیاسی و اداری در لبنان اظهار کرد: نظام های سیاسی مثل آنچه در لبنان وجود دارد که هر یک از گروه ها می‌توانند بر تصمیم گروه دیگر تاثیر بگذارند مشکل تصمیم گیری دارند. در این نظام ها بعد از مدتی با این مشکل مواجهیم که افراد شایسته به ندرت در پست های سیاسی و غیره قرار می گیرند و یکی از ایرادهای جدی این نوع نظام ها، تضعیف شایسته سالاری و اینکه هماهنگی در کابینه برای اجرای سیاست ها وجود ندارد، است.

وی ادامه داد: لبنان بعد از ۲۰۱۶ با مشکل جدی اقتصادی و سیاسی مواجه شد و در نتیجه دولت در اداره کشور به شدت افول کرد.

قهرمان پور درباره سفر مکرون به لبنان و اظهاراتی که به نظر مداخله در امور سیاسی کشوری دیگر است گفت: معتقدم سفر و اظهارات امانوئل مکرون در ادامه اشتباهات گذشته‌اش بود. فرانسه گرفتاری های خودش را دارد و با مشکلات زیادی مواجه است. از سویی محبوبیت مکرون بسیار پایین آمده است. به علاوه مسائل کشورهای خاورمیانه آنقدر زیاد شده است که هیچ کشوری نمی تواند هزینه کمک و بازسازی این کشور را متحمل شود به علاوه وقتی یک دولت در کشوری کارآمد نیست حتی اگر به آن کمک هم شود از کمک ها درست نمی تواند استفاده کند.

وی درباره نفوذ آمریکا در لبنان در رقابت با فرانسه اظهار کرد: اساسا آمریکا خیلی دنبال نفوذ فرهنگی در لبنان نیست. آمریکا به تدریج در حال خارج شدن از منطقه است. 

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: فرانسه حتی اگر برنامه ورود و دخالت به لبنان داشته باشد توان این کار را ندارد.

قهرمان پور درباره رویکرد حزب الله در این تحولات خاطرنشان کرد: حزب الله وقتی پذیرفت وارد فرایند سیاسی شود هوشمندانه اقدامات مرتبط به آن را انجام داد و شرایط را پذیرفت و در چارچوب منافع ملی حرکت کرد به شکلی که محبوبیت خود در افکار عمومی را فراتر از شیعیان طرفدارش حفظ کرد. در سال ۲۰۰۶ در جنگ ۳۳ روزه محبوبیت خوبی به دست آورد.

وی ادامه داد: شرایط برای حزب الله و لبنان سخت است و نمی تواند در عرصه عمومی طوری رفتار کند که فضا متشنج شود و سخنرانی سید حسن نصرالله نیز در این فضا بود که اعتراض ها و فضای متشنج به سمت حزب الله کشیده نشود.
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.