«لحظه‌های انقلاب» گلابدره‌ای، گاه‌نگاری شیوای انقلاب اسلامی است

هدایت‌الله بهبودی در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز تاسف از درگذشت سیدمحمود گلابدره‌ای اظهار داشت: کتاب «لحظه‌های انقلاب»، اثر ارزشمندی است که حوادث انقلاب را در همان لحظه‌های وقوع به تصویر کشیده و شاید اولین اثری باشد که به این شیوایی درباره انقلاب اسلامی نوشته شده است.

وی یادآوری کرد: چندی پیش، این کتاب را برای تجدیدچاپ به حوزه هنری آوردند و آن را برای کارشناسی به من دادند. آن را با اشتیاق برای تجدیدچاپ به سوره مهر پیشنهاد دادم و فکر می‌کنم که تجدیدچاپ کتاب «لحظه‌های انقلاب» به عنوان اثری ارزشمند در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی ضروری است تا مردم به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در ادامه، کتاب «لحظه‌های انقلاب» را اثری حسی خواند و تصریح کرد: به نظرم این کتاب، کرنولوژی (گاه‌نگاری) انقلاب اسلامی و حوادث و وقایع آن است. گرچه زنده یاد سید محمود گلابدره‌ای، انقلاب را از دید شخصی خود نشان داده، اما قلم شیوای او باعث ماندگاری کتاب «لحظه‌های انقلاب» شده است.

سیدمحمود گلابدره‌ای، نویسنده پیشکسوت حوزه ادبیات انقلاب اسلامی شب گذشته (پانزدهم مرداد) در منزل خود درگذشت. وی متولد ۱۳۱۶ تهران و از شاگردان جلال آل‌احمد و بعدها از دوستان وی بود.

از محمود گلابدره‌ای بیش از ۳۳ کتاب منتشر شده که نخستین آن با عنوان «سگ کوره‌پز» در سال ۱۳۴۹ منتشر شده است. وی در سال ۱۳۵۰ رمان «پر کاه» را نوشت و «بادیه» را در سال ۱۳۵۶ به چاپ رساند؛ رمانی که عباس کیارستمی فیلمنامه‌ای اقتباسی بر اساس آن نوشت.

داریوش مهرجویی، از رمان «دال» وی فیلمنامه‌ای با نام صحرای سرد نوشته که موضوع آن در سوئد می‌گذرد و به زبان‌های خارجی مختلفی نیز برگردانده شده است.

پرستوها، دال، صحرای سرد، حکومت نظامی، سنگ به مثقال، آقاجلال و سفر به حجله‌گاه عشق از دیگر آثار محمود گلابدره‌ای است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.