لذت داشتن یخچال تمیز و خوشبو را تجربه کنید

۰۸اردیبهشت،

برای از بین بردن بوی بد یخچال می توانید مقداری زغال را بکوبید و در کیسه های پارچه ای نازکی بریزید و در طبقه بالای یخچال بگذارید. هرچند هفته یک بار کیسه زغال را زیر نور خورشید بگذارید تا خشک شود تا دوباره بتوانید از آن به عنوان بوگیر استفاده کنید.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران وقتی آشپزخانه ،گل خانه باشد ،حتما یخچال هم گل آشپزخانه می گردد. از این بابت که تنها وسیله پر کاربردی است که تمام اعضای خانه از بچه ها که در آن به دنبال خوراکی می گردند تا خانم خانه که وظیفه سر و سامان دادن و نظافت آن را بر عهده دارد و البته پدر خانه که وظیفه پر کردن قفسه های آن را به عهده مرد دارد، با آن سر و کار دارند.

بنابراین خیلی مهم است که این وسیله «همه گیر» علاوه بر اینکه ظاهری زیبا داشته باشد داخل آن هم بوی خوش بدهد.در این مطلب  قصد داریم نکاتی برای تمیز نگه داشتند یخچال آموزش دهیم:

بهترین محل قرارگیری یخچال و فریزر

دقت کنید یخچال یا فریزر در کنار اجاق‌گاز، آبگرمکن و شوفاژ و حتی پنجره‌ای که نور آفتاب مستقیم از آن به داخل می‌تابد، قرار نگرفته باشد، چون در این مکان‌ها مصرف انرژی این دستگاه‌ها افزایش می‌یابد. اگر مجبورید این دستگاه‌ها را در مجاورت وسایل گرمازا در آشپزخانه کوچک آپارتمانتان بچینید، با یک پوشش مناسب (عایق حرارتی) دستگاه را از حرارت و گرما محافظت کنید.

پشت یخچال و فریزر، ۲۰ سانتیمتر فضا را برای گردش هوا تا دیوار فاصله بگذارید. کنترل کنید در یخچال به‌طور کامل بسته باشد. اگر یخچال یا فریزر روی یک سطح تراز نباشد، گاهی در آنها باز می‌ماند. لوله‌های پشت یخچال را دست‌کم سالی دو بار گردگیری کنید.

پزشک یخچال‌تان باشید

ممکن است یخچال و فریزر منزل شما مشکلاتی داشته باشند که سببش را ندانید. اگر فریزرتان ریپ می‌زند و سپس روشن می‌شود، احتمالاً پلاتین رله‌ها کثیف شده و باید آنها را تمیز کنید. اگر فریزرتان سوت می‌کشد، باید لوله‌های یخچال شسته شوند و فریزرتان تجدید شارژ شود. اگر فریزرتان در طبقه‌های بالا بسیار سرد و در طبقه‌های پایین سرمای کافی تولید نمی‌کند، گاز فریزر تمام شده است.

تمیزکردن یخچال و فریزر

برای تمیزکردن دیواره داخلی یخچال و فریزر، باید مخلوطی از جوش‌شیرین و آب تهیه کنید. در ۴ لیوان آب ولرم، یک قاشق جوش‌شیرین بریزید و سپس با یک اسفنج نرم آن را روی دیواره‌ها بکشید. سپس آن را با پارچه‌ای نرم و تمیز خشک کنید. وقتی فریزر نویی می‌خرید، می‌توانید داخل آن را با همین روش تمیز کنید. پس از هر بار شست‌وشو برای یکنواخت‌شدن سرمای داخل آن باید چند ساعت خالی باشد و با در بسته کار کند.

پشت یخچال را تمیز نگاه دارید. برای پاک کردن این قسمت، دو شاخه یخچال را از برق بکشید و دستگاه را کمی به جلو هل دهید. به وسیله جاروبرقی گرد وغبار پشت یخچال را بزدایید. به این ترتیب دستگاه بهتر کار می کند و عمر بیشتری خواهد داشت.

 بطری نوشابه ممنوع

بطری‌های نوشابه گازدار را در قسمت جایخی یخچال یا در بخش فریزر یخچال-فریزر نگذارید. چون پس از انجماد کامل مایع داخل بطری، در بطری باز می‌شود یا بر اثر فشار بسیار به بطری، بطری می‌شکند و مایع آن در داخل یخچال پراکنده می‌شود. در این صورت شما مجبورید دقایقی برای تمیز کردن ترکیدگی بطری، در یخچال را باز بگذارید که سبب اتلاف انرژی می‌شود.

قوطی‌های کنسرو، رب گوجه‌فرنگی،‌گالن‌ها و بطری‌های حاوی شربت، ترشیجات و شیشه‌های مربا و عسل را در یخچال نگذارید. اینها فضای یخچال را اشغال کرده و سبب افزایش مصرف انرژی یخچال-فریزر می‌شوند.

 خوشبو کردن یخچال

برای از بین بردن بوی بد یخچال می توانید مقداری زغال را بکوبید و در کیسه های پارچه ای نازکی بریزید و در طبقه بالای یخچال بگذارید. هرچند هفته یک بار کیسه زغال را زیر نور خورشید بگذارید تا خشک شود تا دوباره بتوانید از آن به عنوان بوگیر استفاده کنید.

برفک چیست و با آن چه کنیم ؟

اگر لاستیک های دور در یخچال و فریزر خراب باشد، داخل فریزر مقدار زیادی برفک می زند. نوارهای لاستیکی در یخچال و فریزر به مرور زمان انعطاف خود را از دست داده و جدا می شوند و این سبب ایجاد برفک می شود.

سالی، یک بار سالم بودن این نوارها را کنترل کنید تا در صورت کوچک ترین نشت هوا، آن ها را تعویض کنید. برفک یخچال و فریزر را به صورت منظم آب کنید، چون با افزایش ضخامت برفک، مصرف انرژی بالا می رود. همچنین به هنگام خرید یخچال می توانید یخچال های مجهز به سیستم برفک  آب کن اتوماتیک را انتخاب کنید تا مصرف انرژی کاهش پیدا کند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.