لرزه نگاری ۳ بعدی میدان فروز B تا ۳ ماه آینده پایان می یابد

سه شنبه ۳۰ خرداد – ۰۴:۴۷:۲۲ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی میدان فروز B در خلیج فارس وارد فاز اجرایی شده و تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد و پس از آن مراحل پردازش و تعبیر و تفسیر آن انجام خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، مدیر طرح توسعه میادین گازی فروز A و B با بیان این که شرکت نفت فلات قاره ایران در بخش توسعه میدان های نفت و گاز به ویژه میدان های مرزی و مشترک فعالیت جدی را آغاز کرده است، گفت: میدان گازی فروز B یکی از میدان های بزرگ گازی در خلیج فارس بوده که توسعه آن از سوی شرکت مپنا از سال گذشته آغاز شده است.
عبدالحمید اسفندیارپور افزود: قرارداد توسعه این میدان به صورت بیع متقابل (بای بک) اسفندماه سال گذشته به امضا رسیده و تأییدیه آن از کار گروه ویژه در حال اخذ است.
وی گفت: میدان فروز B در محدوده جزایر سیری، قشم و کیش قرار دارد و با توجه به این که  قشم قرار است به یک قطب انرژی تبدیل شود، گاز تولیدی این میدان به جزیره قشم ارسال شود و تاسیسات فرآورشی مورد نیاز به همراه اسکله صادراتی و سایر تاسیسات جانبی در این جزبره احداث شده و در قالب طراحی مناسب و به منظور مصارف داخلی و یا صادرات به کشورهای همسایه، این گاز به برق (GTW) تبدیل شود.
اسفندیار پور اظهارکرد‌: در این طرح دو سکوی دریایی، ۱۲ حلقه چاه تولیدی به همراه یک یا دو حلقه چاه توصیفی، اسکله صادرات مایعات و میعانات گازی و گوگرد، تاسیسات فرآورشی گاز همچنین حدود ۱۶۰ کیلومتر خط لوله شامل ۱۲۰ کیلومتر خط لوله دریایی و ۴۰ کیلومتر خط لوله خشکی ساخته خواهد شد.
وی هدف کلان این پروژه را تولید گاز از میدان در فاز اول به میزان یک میلیارد فوت مکعب در روز عنوان کرد و گفت: در صورت حصول توافق های نهایی، تولید برق از گاز این میدان نیز نهایی خواهد شد.
اسفندیار پور با اعلام این که میدان فروز B در زمره میدان های مشترک نیست، گفت: اقدام های اولیه برای انتقال دکل برای حفر اولین چاه توصیفی نیز در حال انجام است.
وی گفت: برنامه زمان‌بندی اجرای این پروژه از سوی شرکت مپنا ۶۶ ماه است که از اوایل سال جاری شروع شده است.
اسفندیار پور با بیان این که شرکت مپنا در زمینه تولید برق و احداث نیروگاه، تخصص لازم و کافی را دارد، گفت: با توجه به این که برنامه تولید گاز شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه بر اساس ظرفیت های موجود و میادین گازی قابل توسعه، بسیار گسترده است، در نظر داریم از توانمندی شرکت‌های دیگر نیز در این زمینه استفاده کنیم.
وی افزود: ارزش افزوده بخش برق بسیار بیشتر از تولید گاز است و شرکت نفت فلات قاره ایران تأکید بسیار زیادی برای تولید برق از گاز دارد .
اسفندیار پور ادامه داد: با وجود فشارها و تنگناها، خوشبختانه روند توسعه میدان گازی فروز B به خوبی پیشرفت داشته است.
به گزارش آریا، چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ارزش قرارداد طرح توسعه میدان گازی فروز B را ۳٫۸ میلیارد دلار اعلام و تاکید کرد: تولید برق از گاز استخراجی این میدان و تکمیل زنجیره تولید، هدف نهایی این طرح است.
این میدان ۲۹ تریلیون فوت مکعب گاز درجا دارد و طبق محاسبات اولیه مخزن،۱۸٫۵ تی‌سی‌اف آن در یک دوره زمانی مناسب قابل برداشت بوده که نشان دهنده وسعت و اهمیت این مخزن گازی است‌.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۹۱۶۴۷۲۲۷۱۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.