لزوم استفاده از تکنولوژی روز در برداشت “زعفران”/ “تولید زعفران” ده درصد افزایش یافت

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

نایب رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر لزوم تولید دستگاه جدا سازی کلاله گفت: تولید این دستگاه علاوه بر کاهش هزینه های تولید، کیفیت محصول و راندمان بهره وری را افزایش می دهد.

غلامرضا میری در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه تولید زعفران تا سه روز آینده به پایان می رسد و وزارت جهاد کشاورزی باید آمار تولید این محصول را اعلام کند، افزود: بر اساس شنیده ها، گفته‌ها و ملاحظات برآورد ما این است که میزان تولید زعفران در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۰درصد افزایش می‌یابد.

میری ادامه داد: تنها مشکلی که در فصل برداشت کشاورزان را تحت فشار قرار می دهد روش سنتی برداشت زعفران است.

وی با بیان اینکه باید برای این امر تدبیری اندیشیده شود، افزود: تغییر روش سنتی به مکانیزاسیون علاوه برکاهش هزینه سبب ارتقای کیفیت محصول تولیدی می‌شود.

میری با اشاره به اینکه بحث بهبود کیفیت مدنظر شورای ملی زعفران است، ادامه داد: لازم است به سمتی پیش برویم که از تکنولوژی های روز برای جدا سازی کلاله گل زعفران استفاده کنیم.

*افزایش کیفیت زعفران در گرو ساخت دستگاه جداسازی است

وی با بیان اینکه کشاورزانی که تولید عمده دارند ممکن است روزانه بین ۲ تا ۱۰ تن گل تولید کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه اگر گل زعفران بیش از ۴۸ ساعت بماند خراب می‌شود کشاورزان مجبور به سپردن کار جدا سازی کلاله به اشخاص غیر متخصص می‌شوند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این زعفرانی که به این شکل تولید می شود محصولی نیست که ما برای صادرات به آن نیاز داریم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیا ن اینکه ۹۰ درصد تولید زعفران جهان در ایران انجام می‌شود، اضافه کرد: به همین دلیل کشورهای دیگر برای ساختن دستگاه جدا سازی کلاله اقدامی نکرده اند و ما خود باید این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه صادر کنندگان و شورای ملی زعفران پیگیر این موضوع می باشند، افزود: تا حدودی روی این موضوع کار شده اما نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه وجود دارد.

میری اظهار کرد: ما برای یک کیلو زعفرانی که برداشت می‌کنیم یک میلیون تومان هزینه جداسازی می پردازیم.

وی با بیان اینکه هزینه فوق یک چهارم قیمت زعفران است، ادامه داد: با تولید دستگاه جداسازی این هزینه به حداکثر ۱۰۰ هزار تومان کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ساخت دستگاه فوق سبب افزایش راندمان بهره وری، افزایش کیفیت محصول و تولید زعفرانی عاری از هرگونه آلودگی می شود.

میری اظهار امیدواری کرد: برای سال آینده یک یا دو نمونه از این دستگاه ها را تولید کنیم و بعد آن رابه تولید انبوه برسانیم.

به گفته وی قیمت زعفران طی روز های اخیر کاهش یافته و در حال حاضر قیمت هر کیلو از این محصول بین ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان متغیر است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پایان با اشاره به توافق نامه ژنو و لغو تحریم ها گفت: عملیاتی شدن این موضوع در توسعه صادرات بسیار مفید خواهد بود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.