لزوم تبدیل بخشنامه تبدیل مجازات حبس کمتر از ۶ ماه iبه قانون

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

یک حقوقدان گفت: تصویب و تبدیل بخشنامه تبدیل مجازات حبس کمتر از ۶ماه iبه قانون در مجلس مشکل نبوده و نتایج خوبی خواهد داشت.

محمد تقی رهبر در گفتگو با خبرنگاران حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره iبه صدور بخشنامه‌ رئیس قوه قضائیه در تبدیل مجازات حبس کمتر از ۶ ماه iبه تعلیق اجرای مجازات یا جزای نقدی متناسب و یا مجازات تعزیری و اجتماعی دیگری iبه محاکم کیفری اظهار داشت: تبدیل این بخشنامه iبه قانون و الزام آن نتایج خوبی خواهد داشت.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم با اشاره iبه اینکه این امر بخشنامه بوده و الزام قانونی نداشته افزود: تصویب و تبدیل بخشنامه تبدیل مجازات حبس کمتر از ۶ماه iبه قانون در مجلس مشکل نبوده و سبب محرومیت اشخاص از فعالیت‌های اجتماعی نمی‌شود.

این حقوقدان با اشاره iبه اینکه حبس، نص صریح قرآن مانند سرقت، قتل در مورد آن وجود ندارد گفت: مجازات زندان قراردادی بوده و تبدیل آن iبه مجازات جایگزین نه تنها مخالف با کیفرهای اسلامی نیست بلکه از ورود بیش از حد اشخاص iبه زندان نیز جلوگیری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در حبس‌های کوتاه مدت کمتر از ۶ ماه، امکان اجرای برنامه‏‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها وجود ندارد و تعلیق اجرای مجازات این‏‌گونه حبس‏‌ها و یا تبدیل iبه جزای نقدی و یا مجازات تعزیری و اجتماعی، از محبوس شدن بی‏‌ثمر اشخاص، تراکم بیش از حد زندانی در زندان‌ها و مفاسد احتمالی جلوگیری می‌کند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم در پایان با بیان اینکه اجرای این بخشنامه نباید منجر iبه تجری و تکرار جرم نشود، خاطرنشان کرد: تنبیه، محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی، مجازات‌های تعزیری و بازدارنده می‌تواند جایگزین مجازات حبس شده و با تفکیک و‌ ساماندهی زندان‌‌ها می‌توان از بروز جرایم دیگر جلوگیری کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.