لزوم تدوین نقشه راه کلان برای صنعت خودرو کشور

۲۱اردیبهشت،

لزوم تدوین نقشه راه کلان برای صنعت خودرو کشور

مدیر عامل سابق ایران خودرو گفت: کره جنوبی ۱۰ ساله خودروساز شد اما پس از ۲۰ سال همچنان خودروهای تحت لیسانس هم تولید می‌کنیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «ممتاز» به نقل از ایسنا، منوچهر منطقی در همایش تولید پایدار در صنعت خودرو اظهار کرد: متاسفانه فرایند خودروساز شدن در کشور ایران به خوبی طی نشده است.

وی با بیان این‌که کره جنوبی ۱۰ ساله و مالزی ۱۵ خودروساز شدند خاطرنشان کرد: شرکت تویوتا در ابتدا سه سال خودروها را تحت برند تولید کرد، پس از آن نیز هفت سال طول کشید تا به توانایی طراحی خودرو دست یابد به گونه‌ای که پس از ۱۰ سال آغاز به کار خودروی ملی خود را تولید کرد.

منطقی با بیان این‌که کشور مالزی نیز در دهه ۸۰ صنعت خودروسازی را به عنوان صنعت استراتژیک خود انتخاب کرد تصریح کرد: در آن زمان اول وزیر مالزی حمایت بالایی از صنعت خودرو کرد و در حال حاضر نیز مشاور شرکت خودروسازی پروتون است.

مدیر عامل سابق ایران خودرو ادامه داد: مالزی ۱۵ ساله خودروساز شد و خودروی ملی خود را تولید کرد که تمام این دستاوردها به سبب تدوین یک نقشه راه ملی و عمل به آن بود.

وی افزود: ترکیه نیز در صنعت خودروسازی پیشرفت بالایی داشته است به عنوان مثال در سال ۲۰۰۸ ۲۶ درصد صادرات ترکیه در صنعت خودرو بود. این کشور در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ برندهای معتبر را تولید می‌کرد و از سال ۲۰۰۲ با حجم بالا وارد بازار صادرات خودرو شد.

منطقی با بیان این‌که در حال حاضر سطح داخلی سازی برندهای صادراتی ترکیه به ۸۵ درصد رسیده است تصریح کرد: این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ میلادی برند ملی خود را در حوزه خودرو طراحی، تولید و صادر کند.

مدیر عامل سابق ایران خودرو ادامه داد: در ایران نیز تمام بخش‌های مرتبط باید نقشه راه کلانی را برای صنعت خودرو تدوین و به آن عمل کنند.

به گفته وی، باید به گونه‌ای عمل شود که تغییر مدیران کلان صنعتی و شرکت‌های خودروساز تاثیری بر نقشه راه صنعت خودرو و اجرای آن نداشته باشد.

یکشنبه ۲۲ اردیبهشت   ۱۳:۴۸

منبع: عصر خودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.