لزوم توجه به نیازهای دانش‌آموزان زلزله زده

آموزش > عمومی– گروه اجتماعی: دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی همچون دانش‌‌آموزان سایر نقاط کشور قرار است از اول مهر‌ماه به مدرسه بروند ولی آنها به لحاظ برخی مسائل به‌خصوص مسائل روحی و روانی آمادگی رفتن به مدرسه را ندارند.

به گزارش خبرنگار همشهری گروه‌های مشاوره هنوز به برخی روستاهای زلزله‌زده مراجعه نکرده‌اند. این در حالی است که کودکان همراه خانواده‌هایشان هنوز در چادرهای موقت هلال احمر اسکان دارند و با همه مشکلات دست و پنچه نرم می‌کنند. نه از کتاب، دفتر، مداد، کیف و کفش خبری هست و نه از لباس و بهداشت. بسیاری از کودکان مناطق زلزله‌زده یک‌ماه است که حمام نرفته‌اند و لباسی ندارند تا عوض کنند.

مدارس مناطق زلزله‌زده نیز نیاز به مرمت دارد که به گفته آذر‌نژاد، مدیرکل نوسازی مدارس استان آذربایجان‌شرقی این کار شروع شده است. البته یک نکته را نباید نادیده انگاشت، مدارس روستاهای زلزله‌زده هنوز تخلیه نشده است و تنها برخی از مدارس مناطق شهری در ورزقان، اهر و هریس تخلیه شده‌اند، مردم هم حاضر نیستند مدارسی را که در آن سکونت دارند تخلیه کنند. امکان تخلیه برخی مدارس مانند دبیرستان شهید رجایی ورزقان وجود ندارد،‌ زیرا تنها بیمارستان این شهر که آماده بهره‌برداری بود تخریب شده و دبیرستان تبدیل به بیمارستان شده و شنیده شده که دست‌کم تا شش‌ماه آینده امکان تخلیه آن وجود ندارد.

حامد کریم‌پور، دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی روستای شیخملو می‌گوید: با این وضعیت سر کلاس رفتن سخت است، ما خانه نداریم، لباس گرم نداریم، الان یک‌ماه است که همین لباس تنم است و آن را عوض نکرده‌ام، از درس هم چیزی به یاد ندارم. فاطمه پورحسین، دانش‌آموز چهارم ابتدایی نیز اظهار می‌کند:

برای رفتن به مدرسه باید لباس، کفش، کیف، کتاب و دفتر تهیه کنیم که هیچ‌کدام را نداریم. محمد کریم‌پور،‌دانش‌آموز سال اول دبیرستان روستای شیخملو نیز می‌گوید: در روستا دبیرستان نداریم و مجبور هستم برای تحصیل به تبریز بروم که آن هم هزینه‌های زیادی به‌دنبال دارد که با وضعیت کنونی تأمین آن برای من و خانواده‌ام امکان‌پذیر نیست.

محمد‌حسین، یکی از دانش‌آموزان روستای گوره درق نیز می‌گوید:‌ در روستای ما دبیرستان وجود ندارد، برای ادامه تحصیل باید به تبریز بروم که با توجه به وضعیت کنونی خانواده و نبود امکانات مالی، امسال نمی‌توانم به مدرسه بروم. برخی دیگر از دانش‌آموزان نیز گفته‌اند آموزش و پرورش قرار است برای ما نوشت افزار و کتاب درسی هدیه بدهد و ما چشم به راه هستیم.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.