لزوم فرهنگ‌سازی دربارهٔ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی

۱۰م اسفند ،
ممتاز نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر اینکه اهدای عضو می‌تواند سبب نجات چندین انسان به طور هم زمان باشد، گفت: فرهنگ‌سازی در مورد اهدای عضو بیماران مرگ مغزی اقدامی است که باید به آن توجه جدی شود.

مسعود پزشکیان در گفت وگو با خانه ملت، با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در جامعه برای اهدای عضو در شرایط وقوع حوادثی نظیر مرگ مغزی، تصریح کرد: اهدای عضو می‌تواند سبب نجات جان چند انسان به صورت هم زمان شود که البته تحقق چنین مسئله‌ای نیاز به کار فرهنگی درازمدت داشته تا زمینه‌های گرایش به چنین رفتار پسندیده‌ای افزایش یابد.

نماینده مردم تبریز، اسکو وآذرشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: فرهنگ‌سازی در مورد اهدای عضو اشخاص مرگ مغزی، اقدامی ضروری است و باید با بهره‌گیری از همه ابزار‌های تبلیغاتی به اشاعه آن پرداخت.

وی تأکید کرد: برای ترغیب خانواده ها به اهدای عضو در مواقعی که نزدیکان آنها دچار مرگ مغزی شده اند، می‌توان از مجالس مذهبی  و مساجد نیز کمک گرفت چرا که چنین اقدامی ماهیتاً یک اقدام اخلاقی و انسانی و مطابق با فطرت انسانی است.

پزشکیان با تاکید بر اینکه هم اکنون تعدادی بسیاری از بیماران در نوبت دریافت اهدای عضو قرار دارند، ادامه داد: به طور قطع با گسترش فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، نه تنها جان تعدادی از شهروندان نجات پیدا خواهد کرد بلکه معضل فروش اعضای بدن که به فرصتی برای سوء استفاده دلالان و سودجویان تبدیل شده نیز مرتفع خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: البته در این میان نباید حجم بسیار تبلیغات به‌گونه‌ای باشد که اشخاص تصور کنند حریم خصوصی و حقوق فردیشان تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی موضوع اهدای اعضای بدن پس از مرگ مغزی را مسئله‌ای بسیار حساس خواند و افزود: البته مسئله اهدای عضو در بسیاری از کشور‌ها به عنوان یک دغدغه جدی برای اشخاص مطرح بوده و در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته نیز اهدای عضو پس از مرگ مغزی به راحتی انجام نمی‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مسائل شرعی و حقوقی اهدای عضو پس از مرگ مغزی دارای پیچیدگی‌هایی است که به آسانی نمی‌توان در مورد آن اظهار‌نظر قاطعانه‌ای کرد و در این مورد باید نظرات کارشناسان امر گرفته و از تجمیع نظرات راهکار واحدی خارج آید.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.