لزوم پاسخگویی صریح وزارت امور خارجه به اقدام خصمانه دولت کانادا

در بیانیه معاونت بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین عنوان شد

معاونت بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین در بیانیه‌ای بر لزوم پاسخگویی صریح وزارت امور خارجه به اقدام خصمانه دولت کانادا تاکید کرد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران معاونت بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین در خصوص تعطیلی سفارت کانادا در تهران بیانیه‌ای صادر کرد که متن کامل آن در ذیل آمده است.

روز گذشته وزارت خارجه کانادا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سفارت این کشور در تهران تعطیل شده و دیپلمات‌هایش نیز به موطن خود بازگشته‌اند. فارغ از تضرر منافع محسوس و غیر محسوسی که از این اقدام متوجه دولت کانادا می‌شود، تعطیلی سفارت این کشور ملاحظات چندی را در باب این اقدام غیرمنطقی و کاملا غیر دیپلماتیک به وجود می‌آورد که در ادامه به آن می پردازیم:

۱- رویه چندین ساله دولت کانادا، به ویژه پس از روی کار آمدن هارپر نخست وزیر این کشور بر این تعلق گرفته است که تحت تاثیر نفوذ لابی صهیونیسم، کنش‌های خصم آمیزی علیه کشورمان اتخاذ کند. این مساله به ویژه در ماه‌های اخیر نمود برجسته‌ای یافته است.

۲- دولت کانادا وابستگی و تعلق شدیدی به دربار انگلستان دارد به نحوی که تصمیمات مهم این کشور توسط فرماندار انگلیسی منصوب ملکه اتخاذ می‌شود و طبیعی است که تحت تاثیر فشارها و نفوذ گسترده روباه پیر، چنین اقدامی از سوی دولت کانادا چندان غیر طبیعی به حساب نمی‌آید.

۳- جدای از پیوند و وابستگی محسوس کانادا به دربار انگلستان، این کشور علقه‌های استراتژیکی با ایالات متحده آمریکا دارد تا جایی که بسیاری بر این باورند که کانادا ایالت پنجاه و یکم آمریکا به حساب می‌آید. هارپر نخست وزیر کانادا نیز از وابستگان تندروی حزب جمهوری خواه به شمار می‌رود و مواضع رادیکال و تند خود را عمدتا تحت تاثیر سیاست های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران اتخاذ می‌کند.

۴- کانادا پیش از این به صورت محسوسی فعالیت‌های دیپلماتیک خود را در کشورمان به حالت تعلیق درآورده و ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری بخش کنسولی سفارت خود را تعطیل کرده بود. لذا اعلام تعطیلی سفارت کانادا در تهران چندان غیر منتظره نیست زیرا در چند ماه اخیر سفارت کانادا در تهران فعالیت دیپلماتیکی انجام نداده است.

۵- دولت کانادا حمایت ایران از حکومت سوریه را علت اصلی بستن سفارت خود در تهران اعلام کرده است. در پاسخ به این توجیه باید گفت: اینکه جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی یک کشور و همچنین پشتیبانی معنوی از ملت آن کشور در مقابل هجمه آشکار مزدوران و تروریست‌های خارجی را در دستور کار خود قرار داده است، واقعیتی غیر قابل انکار است؛ اما این بهانه برای اعمال سیاست‌های خصمانه و غیر دیپلماتیک، کاملا عملی نژاد پرستانه محسوب شده و با روح قوانین بین المللی سازگاری ندارد. ضمن اینکه دولت کانادا در سالیان اخیر با اقداماتی از قبیل عدم صدور ویزا برای اتباع ایرانی، مسدود نمودن حسابهای ایرانیان مقیم این کشور و منع انتقال پول برای دانشجویان ایرانی در کانادا، سیاست های نژادپرستانه و تبعیض آمیز خود را در برابر ملت ایران نمایانگر ساخته است.

۶- در پایان باید گفت از آنجا که برگزاری موفقیت آمیز اجلاس تهران چندان برای صهیونیست‌ها و غربیان خوشایند نبوده است و تقویت موضع دیپلماتیک کشورمان در عرصه مناسبات بین المللی، استیصال مستکبرین جهانی را در پی داشته است و بر همین اساس نتایج این موفقیت در اقدامات شتابزده و خصمانه این چنینی کاملا قابل مشاهده است.

۷- با وجود اینکه اقدام دولت نژادپرست کانادا در تعطیلی سفارت خود در تهران چندان اهمیتی در مراوادات دیپلماتیک ما ندارد اما این اقدام خصمانه می‌بایست به صورت صریح و قاطع توسط وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ درخوری داده شود و از طرق دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک سیاست‌های تنبیهی خاصی علیه این کشور تابع دربار انگلیس اعمال گردد.

انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.