لزوم کاهش وابستگی بودجه به نفت و کاهش صادرات آن/پیش‌بینی نفت ۹۰ دلاری در بودجه ۹۲

۲۵م آذر ،

17734-1.jpg

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی لایحه بودجه سال ۹۲ به نفت بخصوص بودجه جاری، گفت که قیمت نفت در بودجه سال آینده نباید بیش از ۹۰ دلار پیش‌بینی شود.

مسعو میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اگر ما بخواهیم یک اقتصاد مقاومتی را پایه‌ریزی کنیم باید قاعدتا به تدریج وابستگی بودجه به نفت کمتر شود. متاسفانه از ابتدای انقلاب به این طرف هر چه جلوتر می‌آیم وابستگی به نفت بیشتر شده البته به طور مثال ممکن است به صورت مصوب گفته شود که ۴۰ درصد وابستگی وجود دارد اما در عملکرد ۶۰ تا ۷۰ درصد وابستگی به نفت وجود دارد لذا ما باید این وابستگی را کم کم کاهش دهیم و آن را از ۶۰ درصد به ۳۰ تا ۴۰ درصد برسانیم.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌هایی علیه کشورمان، یادآور شد: توفیقی شده که تحریم‌ها کمک کند راجع به این موضوع زودتر تصمیم بگیریم و واقعا وابستگی به نفت را کم کنیم تا اگر درآمدی از نفت هم به دست می‌آید صرفا برای سرمایه‌گذاری هزینه شود نه هزینه‌های جاری. به نظرم این بهترین فرصت است و باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس دربارهٔ میزان صادرات نفت نیز خاطرنشان کرد: قیمت بین‌المللی که اکنون برای نفت در نظر گرفته شده در مقایسه با سایر کالاها به گونه‌ای است که نرخ رشد سایر کالاها در جهان به مراتب بیشتر از نفت بوده و این نشان می‌دهد نفت را در جهان مدیریت می‌کنند؛ بخصوص این کار از طرف کشورهای مصرف‌کننده انجام می‌شود و این سبب شده قیمت را پایین نگه دارند در حالی که به مصرف‌کننده در اروپا تا دو یا سه برابر قیمت فروخته می‌شود در واقع این صادرات حاشیه سود بالایی برای آنها وجود دارد و این کشورها می باشند که خود را با نفت اداره می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: نباید اصرار کنیم که در این شرایط نفت بیشتری به بازار عرضه کنیم چرا که تقاضا کمتر از عرضه قرار می‌گیرد و هر روز قیمت نفت را پایین می‌آورد لذا باید در این موضوع بازنگری شود. حتی در اوپک هم خوب بود که این تصمیم گرفته نمی‌شد که تولید بالا برود. ای کاهش سطح پایین را می‌گرفتند که قیمت‌ها رشد می‌کرد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به کاهش ارزش دلار در مقابل طلا، یادآور شد: این در حالی است که قیمت نفت حدود ۱۰۶ دلار است بنابراین اینکه اصرار کنیم نفت بیشتری صادر کنیم، درست نیست زیرا هر جا سرمایه‌گذ‌اری کنیم ارزش افزوده‌اش بیشتر از نفتی که می‌فروشیم، نخواهد بود.

وی اضافه کرد: صادرات نفت در بودجه نباید به گونه‌ای باشد که عددی را پیش‌بینی و تحمیل کنیم که وزارت نفت مجبور شود عملیاتی انجام دهد که نفتش را بفروشد. ضرورتی به این کار نیست. ما اولا باید وابستگی به نفت را در بودجه بخصوص بودجه جاری به حداقل برسانیم و دیگر اینکه اصراری به صادرات بیش از حد نداشته باشیم چرا که در آینده نه چندان دور تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت و آن موقع ما حرف برای گفتن خواهیم داشت.

میرکاظمی دربارهٔ قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۹۲ نیز گفت: نباید برای نفت در بودجه عددی پیش‌بینی کنیم که ریسک‌ را بالا ببرد. در واقع این رقم نباید بسیار متفاوت از سال قبل باشد و به نظر می‌رسد باید زیر ۹۰ دلار پیش‌بینی شود تا باقی آن به حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی واریز شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.