لشگر اپرا ۳۰۰ میلیونی شد

۲۶ام بهمن ،

فاوانیوز: با رسیدن کاربران مرورگر اپرا به ۳۰۰ میلیون، این مرورگر موتور چیدمان موسوم به Webkit را رسما پذیرفت. مسوولان اپرا خبر دادند ماهانه تقریبا ۳۰۰ میلیون کاربر از طریق پی سی ، لپ تاپ، تبلت و گوشی هوشمند اینترنت را مرور می کنند. کمپانی نروژی همچنین اعلام کرد به طور رسمی برای رندر کردن صفحات وب از طریق اپرا از فناوری اوپن سورس روی موتور چیدمان Webkit استفاده می کند و از موتور ساخت خود برای باز کردن صفحات وب، استفاده نخواهد کرد.

قدرت برتر اپرا بعنوان مرورگر اینترنتی روی گوشی های هوشمند و تبلت بر همگان آشکار شده و طبق آمار در دسامبر ۲۰۱۲ بیش از ۲۲۹ میلیون کاربر دارای تلفن و تبلت از نسخه اپرا مینی و اپرا موبایل استفاده کرده اند. گفتنی است اپرا مینی، گسترده ترین مرورگر موجود روی اغلب سیستم عامل های همراه مانند آی او اس اپل، آندروید،بلک بری، ویندوز فون و J2ME است. راز موفقیت اپرا سبک بودن روی موبایل است چرا که ارزش پول مصرفی توسط کاربر هنگام استفاده از شارژ مالی موبایل را می داند و سعی می کند با بهینه کردن صفحه، هم کاربر پول کمتری هزینه کند و هم صفحه مورد نظر زودتر باز شود.

OPR81335 01 Logo 645×250 لشگر اپرا ۳۰۰ میلیونی شد، موتور چیدمان WebKit روی مرورگر نروژی
از آنجایی که دو مرورگر قوی یعنی سافاری اپل و کروم گوگل از پلتفورم Webkit استفاده می کنند، اپرا با حرکت به سوی این پلتفورم قدرت عمل خود را بیشتر خواهد کرد. Webkit چند سکویی و متن باز بوده و هزینه های اپرا برای توسعه موتور خود را کم می کند. هاکون ویوم مدیر اپرا در این باره گفت به جای اینکه مهندسان ما موازی کاری کنند و همزمان با Webkit موتور مان را توسعه دهند، با تمرکز روی Webkit هم می توانیم به سایرین کمک کنیم و هم مرورگر خود را با نیروی دوبل تقویت کنیم و مهندسان آن بخش کارشان را روی بهینه سازی مرورگر متمرکز کنند. به نقل از وی کاربران متوجه تغییری روی مرورگرخود نخواهند شد و توسعه دهندگان نرم افزاری اپرا روی سایر محصولات متمرکز خواهند شد تا سرعت بیشتری را نسبت به قبل براب کاربران اپرا بوجود بیاورند.

    Webkit (مقر کمپانی در اسلو) در واقع نوعی Web rendering engine است که لیات نرم افزاری است تا مرورگرها برای رندر کردن صفحات از موتور آن بهره بگیرند. ۴۰ درصد بازار را در اختیار دارد. موتور Trident  موتوری است که اینترنت اکسپلورر مایکروسافت و موتور Gecko  موتوری است که فایرفاکس برای رندر کردن صفحات وب از آن استفاده می کنند. همچنین مرورگر کیندل فایر آمازون نیز از Webkit استفاده می کند.

نکته جالب داستان اینجاست که Webkit را Lars Knoll در اسلو ساخته است. رسیدن  اپرا و Webkit به یکدیگر زمانی که هر دو در اسلو درست شدند نیز حکایت تلخ و شیرین است. زمانی که اپرا در مراحل اولیه با موتور Presto در کارخانه ای قدیمی در اسلو بنام Trolltech ساخته می شد (صاحب کمپانی Knoll بود که حالا نوکیا آنرا خریده است) Khtml توسعه می یافت و آندو فقط دو طبقه از یکدیگر دور بودند! هفته بعد در کنفرانس موبایل در بارسلونا اپرا حرفهای بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.