لطفا احترام هنرمندان را نگه دارید / تقدیر در جشنواره فیلم فجر پیشکش

۶ م دیماه ،

۱۰ روز پیش، محمدرضا عباسیان خبرداد که در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، از جمشید مشایخی، نادر طالب‌زاده، مهری شیرازی، جهانگیر الماسی و پرویز شیخ طادی تقدیر می‌شود.

دبیر جشنواره امسال فیلم فجر با اعلام این خبر ابراز امیدواری کرده بود همه دلسوزان فرهنگی و هنری، در جهت تقویت پیوندهای داخلی خانواده سینما حرکت کنند و فضایی را فراهم آورند تا به رشد، رونق، پویایی و اعتلای سینمای ایران منجر شود. (اینجا)

با وجود این ابراز امیدواری، وقتی صبح چهارشنبه ششم دی، پرویز شیخ طادی اعلام کرد که از برپایی بزرگداشت خود در جشنواره‌ سی و یکم انصراف داده است، معلوم شد که اختلاف اهالی سینمای ایران و مشکلات پیش روی هنر هفتم در کشور عمیق‌تر و جدی‌تر از آن است که جشنواره مهم و دیرپایی چون فیلم فجر بتواند بر آن مرهمی نهد.

شیخ طادی در گفتگو خود با ایسنا گفت: «با وجود احترام ویژه‌ای که برای محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره قائل هستم از ابتدا هم تمایلی برای بزرگداشت نداشتم و اعلام کرده بودم شرایط سینما خوب نیست و در حال حاضر که وضعیت بد‌تر شده است‌، خواستم وارد این ماجرا نشوم تا حداقل‌شناختی که مردم از من دارند خدشه دار نشود.» (اینجا)

تا اینجای ماجرا، شاهد اتفاقی هستیم که در تاریخ سینمای جهان بسیار رخ داده است؛ جشنواره‌ای قصد اهدای جایزه یا تقدیر از یک فیملساز را می‌کند و آن هنرمند به هر سبب از پذیرفتن آن سرباز می‌زند.

تنها برای نمونه می‌توان به مارلون براندو اشاره کرد که سال ۱۹۷۲ میلادی، دومین جایزه اسکار خود را برای بازی در فیلم «پدر خوانده» نپذیرفت و در اعتراض به سیاست‌ها و رویکردهای هالیوود، دختری سرخپوست را با بیانیه‌ای سراسر انتقادی به آن مراسم فرستاد. جالب اینکه برگزارکنندگان اسکار آن سال، نه تنها از اهدای جایزه به مارلون براندو منصرف نشدند، بلکه فرصت خوانده شدن بیانیه اعتراضی (البته نه به صورت کامل) را هم به نماینده او دادند.

بعد از انصراف پرویز شیخ طادی از برگزاری بزرگداشت خود در جشنواره فیلم فجر هم این انتظار می‌رفت که برگزار کنندگان بزرگ‌ترین اتفاق سینمایی کشور با سعه صدر با این مسئله برخورد کنند که متاسفانه چنین نشد.

در بیانیه‌ای که از سوی روابط عمومی سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در واکنش به این حرکت پرویز شیخ طادی انتشار یافته است، جمله‌ای وجود دارد که از ادبیاتی کنایه آمیز و نا‌مناسب بهره می‌برد و تنها بر سیمای این اتفاق بزرگ و دیرپای هنری خدشه وارد می‌سازد.

اینکه برگزار کنندگان جشنواره بعد از تعارفات معمول طعنه بزنند که «انشا ا… در زمانی که ایشان (پرویز شیخ طادی) سبب افتخار سینما باشند و در اوج از ایشان تقدیر شود.» (اینجا) به جای آنکه از ارزش‌های این سینماگر بکاهد، تنها تحمل و ظرفیت اندک مسوولان امور را نشان می‌دهد.

مسولان یک جشنواره نمی‌توانند یک بار فیلمسازی را چهره ماندگار و صاحب نام سینما بخوانند و شایسته تقدیر بدانند و بعد از آنکه او این بزرگداشت را نپذیرفت، به طور تلویحی و کنایه آمیز بگویند که او مدت زمانی است دیگر افتخار سینما نیست و در اوج فعالیت‌های هنری‌اش قرار ندارد.

تنها برای یادآوری کسانی که با این ادبیات پیش پا افتاده، سابقه هنری یک کارگردان را زیر سوال می‌برند، باید گفت  پرویز شیخ طادی از سال ۱۳۷۷ که اولین فیلم سینمایی خود با عنوان «سرزمین پدری» را ساخت، تا سال قبل آثاری چون «دفتری از آسمان»(۱۳۷۸)، «سینه سرخ» (۱۳۸۵)، «شکارچی شنبه» (۱۳۸۸)، «روزهای زندگی» (۱۳۹۰) و… را روانه پرده سینما‌ها کرده است که علاوه بر کسب جوایز هنری از جشنواره های داخلی، از نظر محتوایی و ارزشی نیز مورد تایید مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

مسوولان و مدیران جشنواره فیلم فجر بهتر است پیش از آن که بخواهند از یک فیلمساز تقدیر کنند، آداب احترام گذاشتن یه هنرمندان را یاد یگیرند و رعایت نمایند.
۵۷۲۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.