لغو اجرای یک اپرا در آلمان / چند تماشاگر پس از اجرا به بیمارستان منتقل شدند

۲۰اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اجری این اپرا که براساس متنی قدیمی از واگنر در یکی از تماشاخانه‌های بزرگ آلمان روی صحنه رفته به سبب بعضی صحنه‌های هراس‌آورش که در آن‌ها نازی‌ها حضور دارند، متوقف شد.

 

تماشاخانه رینوپر واقع در دوسلدورف اعلام کرد بعضی تماشاگران پس از اجراهای اولیه این اپرا، نیازمند کمک‌های پزشکی بودند، اما با وجود این اتفاق‌ها کارگردان لحن اجرا را تعدیل نکرد. ماجرای این اپرا که «تان‌هاوزر» نام دارد در اردوگاه کار اجباری در دوره اوج قدرت نازی‌ها می‌گذرد.

 

درحالیکه اپرای واگنر متنی عاشقانه بوده، اپرای تازه سرشار از صحنه‌های قتل عام در اتاق‌های گاز، اعدام و تجاوز است و همین سبب شده بسیاری از تماشاگران وسط اجرا سالن را ترک کنند و بعضی که تا انتها اپرا را تماشا کرده‌اند از هوش رفته‌اند.

 

طبق بیانیه مسئولان تماشاخانه: «پس از بررسی نظرات طرفین، به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم تاثیر عمیق کار هنریمان را توجیه کنیم. متوجه شدیم که بعضی صحنه‌ها مخصوصا بخش‌های آدمکشی بسیار واقعی اجرا می‌شوند و سبب استرس روانی و فیزیکی بعضی بینندگان می‌شوند.»

 

در ادامه این بیانیه آمده: «بحث‌های جدی ما با کارگردان و بازیگر آلمانی این نمایش یعنی برکارد سی. کاسمینسکی به نتیجه نرسید چون او به دلایل هنری و حرفه‌ای‌اش تعدیل کردن اجرا را نپذیرفت.»

 

مسئولان این نمایشخانه همچنین اشاره کردند به سبب موضوع اپرا از همان اول می‌دانستند این نمایش جنجالی می‌شود. این نمایش تنها یک هفته است که روی صحنه رفته و در شب افتتاح عده‌ای در برابر تماشاخانه دست به اعتراض زدند.

 

ریچارد واگنر اپرای «تان‌هاوزر» را در سال ۱۸۴۵ نوشت و همان سال در درسدن روی صحنه رفت. در اپرای واگنر داستان در قرون وسطی در آلمان می‌گذرد. اپرای «تان‌هاوزر» به مناسبت دویست سالگی واگنر روی صحنه رفته بود. واگنر آهنگساز محبوب آدولف هیتلر بوده است.

 

داستان اپرای واگنر براساس آوازی قدیمی نوشته شده بود و ماجرای تانهاوزر شاعر و یک مسابقه آوازخوانی در قصر وارتبرگ بود.

 

در اجراهای بعد اپرای جنجالی تنها موسیقی آن به صورت کنسرت اجرا می‌شود.

 

بی‌بی‌سی / ۹ مه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.