لوله​هایی که اینترنت جابه​جا می​کنند +تفاوت اینترنت آلمان و انگلیس

ولی ابر گوگل در کجا قرار دارد؟ یا اینکه اصلاً این اطلاعات در کجا واقع شده است. یک سوال شاید خنده دار ولی عمیق کودکان درباره باد و ابرها این است که وقتی هوا آرام است باد کجا می رود؟

اندرو بلوم همین سوال کودکانه را در مورد دنیای وب و اینترنت به کار برده است و کتابی درباره شبکه های اینترنت و اینکه این اطلاعات کجا می رود؟ وی در کتاب ۳۰۴ صفحه ای خود می پرسد اینترنت کجاست و شبیه چیست؟ وی در این کتاب سفرنامه ای مجازی به دنیای واقعی شبکه های اینترنتی می رود که قلبی از فولاد و آهن دارند.

وی از تاریخچه پیدایش اینترنت در ایالت کالیفرنیای آمریکا در سالهای دهه ۳۰ میلادی می گوید که چگونه سرمایه گذاری دولتی به دستگاههای هیدوالکتریک تبدیل شد و بعد از آن در دهه ۹۰ پروژه دیجیتال آینده رقم زده شد.

به گفته بلوم تا کنون از اینترنت تنها به فضاهای مجازی و غیر واقعی یاد شده است و به همین خاطر او تنها به سیم و کابلهای فولادی اشاره کرده است که تنها چیزی که در خود دارند اطلاعات است.

خبرنگار روزنامه های معروف آمریکا در این کتاب با عنوان «لوله ها: سفر به مرکز اینترنت» مرکز اینترنت را کابلهایی فولادی خطاب می کند که در حقیقت یادآوری جذابی از دنیای فیزیکی خیالپردازی مجازی محسوب می شود که همان اینترنت نام دارد.

در کتاب وی همه چیز درباره فیزیک و جسم های واقعی اینترنت پیدا می شود و هر کسی که بخواهد بداند شبکه خصوصی اش به کجا ختم می شود می تواند با مطالعه این کتاب اطلاعات خوبی کسب کند. به نوشته بلوم اینترنت جمع هزاران شبکه کوچکتر است که توسط دولت‌ها، سازمان‌ها و برخی صنایع اداره می شوند و مجموعه ای واحد تشکیل می دهند.

از نظر تئوریک اینترنت به طور گسترده در همه جا یافت می شود که مسیرهای بسیاری در بین دو مقصد و مبدا قابل تصور است ولی در عمل مجموعه ای از اقتصادها و محل‌های جغرافیایی را شامل می شود که بیشتر ساختار آن در محل های محدودی مستقر شده است. به عبارتی بر خلاف انتظار بسیاری از مردم جهان اینترنت در انحصار تعداد معدودی از افراد جهان است که روی آن کنترل دارند.

چیزی که در این مراکز و به اصطلاح ایستگاههای اینترنت مثل فرانکفورت، استرالیا و لندن اتفاق می افتد روی میلیونها نفر کاربر اینترنت تاثیر می گذارد و به گفته یکی از کارشناسان باسابقه اینترنت می توان با یک دکمه اینترنت کل استرالیا را خاموش کرد.

در ایستگاه‌های مختلف اینترنت فرهنگهای محلی روی کل اینترنت تاثیر می گذارد که در فرانکفورت سبکی عقلانی دارد در حالیکه در ایستگاه لندن لحنی تند و نامطبوع به خود می گیرد. به طور کلی می توان گفت کتاب بلوم راهنمای کاملی برای کسانی محسوب می شود که به ساختارهای فیزیکی دنیای مجازی و مدرن امروزی علاقه دارند. در این کتاب می توان پادزهری برای اصطلاحات غلط درباره فضاهای مجازی و آزادی این فضا پیدا کرد که در اصطلاح محاسبه ابری خطاب می شود. به عبارتی مثل لوله های فاضلاب که آب حمل می کنند، لوله های اینترنت بایت و اطلاعات واقعی حمل می کنند که در اصل مجازی نیستند و همگی دارای انرژی هستند.

اکونومیست/ ۲۳ ژوئن/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.