لپ‌تاپ و موبایل خریدار ندارد

اگرچه بازار کامپیوتر طی مدت اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده است، اما همچنان با تکیه بر واردات کالاهایی که طی ماه‌های گذشته وارد کشور شده‌اند کج دار و مریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به قول کارشناسان و فعالان بازار از تمام نیروی خود برای ادامه حیات استفاده می‌کند.
به گفته کارشناسان و فعالان بازار، طی مدت اخیر علاوه بر اینکه میزان فروش در بازار به شدت کاهش یافته است، میزان سود بازار نیز در حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ چرا که هر سال به طور طبیعی بازار ۲۰ درصد از لحاظ تقاضا رشد دارد .ولی امسال علاوه بر اینکه این ۲۰ درصد را از دست داده است، بلکه با کاهش ۳۰ درصدی تقاضا نسبت به سال قبل مواجه شده است که این موضوع نشان‌دهنده یک افت ۵۰ درصدی از لحاظ تقاضا است.
عروجی یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: علاوه بر کاهش میزان تقاضا، میزان عرضه کالا به بازار هم در حد چشمگیری کاهش یافته است. به گفته این فعال بازار، آهنگ نزولی عرضه به بازار از سال گذشته آغاز شد و در سال ۹۱ به ویژه یکی دو ماه اخیر به اوج خود رسید. وی افزود: این موضوع در رابطه با کالاهایی مانند لپ‌تاپ، هارددیسک و… بیش از سایر کالاها به چشم می‌آید. وی در مورد میزان سود کسبه بازار هم گفت: با وجودی که قیمت‌ها همپای نرخ دلار افزایش می‌یابد، اما کاهش تقاضا در بازار منجر به کاهش شدید سود فعالان بازار شده است.
به گزارش دنیای اقتصاد بهنامی یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر هم با اشاره به این موضوع که رشد نرخ دلار طی دو روز گذشته بازار کامپیوتر را به تعطیلی کشاند، گفت: در حال حاضر در بازار خرید و فروش کامپیوتر طی دو روز اخیر شاهد کاهش شدید عرضه به بازار هستیم. به گفته وی، این درحالی است که تقاضا برای کالاها در بازار موجود است. ولی فروشندگان به دلیل اینکه احساس خطر می‌کنند حاضر به فروش اجناس خود نیستند.
منصوری، یکی دیگر از کسبه بازار هم می‌گوید: از روز دو شنبه بازار در حالت تعطیلی به سر می‌برد و فروشندگان رسما به خریداران اعلام می‌کنند واحد فروشگاهی خود را تنها از سر ناچاری باز کرده‌اند. این فعال بازار افزود: بازار تا کنون چنین شرایطی را تجربه نکرده بود و به همین دلیل فروشندگان چنین واکنشی نشان داده‌اند. اما با گذشت یکی دو روز دوباره همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد.

** خریدوفروش در بازار موبایل صورت نمی گیرد
همزمان با افزایش نرخ ارز میزان خریدوفروش تمامی گوشی های تلفن همراه در این بازار به طور چشمگیری کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار موبنا، از روز گذشته که نرخ ارز برای چندمین بار متوالی طی هفته جاری افزایش یافت و به نوعی باعث سردرگمی فعالان این حوزه شد.
بازار دیروز تلفن همراه تهران با تاثیر از افزایش نرخ ارز در حالت کما فرور فت و فروشندگان این کالا را با سردرگمی جدیدی روبرو شدند که در پی آن از عرضه گوشی در سطح بازار خودداری کردند.
افزایش قیمت ناگهانی و لحظه ای قیمت ارز باعث شده تا برخی ازفروشندگان سودجو نیز عرضه گوشی های موبایل در بازار خودداری کنند تا این کالا را با قیمت بالاتر و با نرخ روز دلار و درهم در اختیار کاربران این کالای ارتباطی قرار دهند.
از سوی دیگر احتکار گوشی توسط برخی از فروشندگان برای بدست آوردن سود بیشتر که منجر به کاهش عرضه گوشی در بازار شده از دیگر موارد اصلی است که باعث شد این کالای ارتباطی و دیجیتالی با قیمت های بالاتری در بازار توزیع شود.

** مشتریان تمایلی به خرید گوشی موبایل ندارند
فروشندگان گوشی های موبایل از افت تقاضای مشتریان این کالای ارتباطی در سطح بازار خبر دادند.
“داوود طزری” یکی از فعالان این بازار در گفت و گو با خبرنگار موبنا با اشاره به افزایش چشمگیر نرخ ارز در روز گذشته و عدم عرضه و فروش گوشی در سطح بازار اظهار داشت: در شرایط فعلی بازار که نرخ ارز روند صعودی در پیش گرفته میزان تقاضا برای این کالای ارتباطی نیز به طور چشمگیری افت کرده است.
وی افزود: در بازار امروز تلفن همراه بر خلاف روز گذشته بیشتر گوشی های تلفن همراه در ویترین مغازه ها دیده می شود و این در حالی است که خریداری برای آنها وجود ندارد.
وی تصریح کرد: بیشتر خریداران این کالای ارتباطی معتقدند که هم اکنون قیمت این کالای ارتباطی به صورت کاذب افزایش یافته و طی روزهای آینده همزمان با افت نرخ ارز بهای این کالای نیز کاهش خواهد یافت.
این فعال بازار تصریح کرد: هم اکنون قیمت تمامی گوشی های موجود در بازار اعم از گوشی های ارزان قیمت و گران قیمت با افزایش قیمت چشمگیری در بازار روبرو شده اند.
به گزارش موبنا، روند صعودی نرخ ارز باعث افزایش قیمت تمامی کالاهای دیجیتالی اعم از گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی آن شده که با شرایط پیش آمده میزان تقاضا نیز برای این وسیله ارتباطی به طور چشمگیری افت کرده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.