لیزر درمانی خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد

۱۵م آذر ،

75-37.jpg

دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: لیزر ابزار مناسب و اثربخشی در درمان بعضی بیماری‌هاست.

دکتر مسعود ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایسنا – منطقه خراسان، با بیان اینکه این ذهنیت عام که لیزر درمانی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، در هیچ منبع علمی و به طور اثبات شده ذکر نشده است، افزود: هر درمانی با استفاده از لیزر عوارض دیگری دارد که اگر اصولی انجام نشود، احتمال بروز این عوارض افزایش می‌یابد.

مدیرگروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به کاربرد این شیوه درمانی در درمان بیماری‌ها و سایر مشکلات پوستی اظهار کرد: حذف موهای زائدی که به طور بیمارگونه در صورت بعضی بانوان می‌روید و حذف سایر موهای زائدی که برای اشخاص ناخوشایند است از مهم‌ترین کاربردهای آن بوده و مردانی که با هدف حذف موهای ناحیه گوش خود مراجعه می‌کنند از این دسته مراجعین می باشند.

وی همچنین استفاده از لیزر را در جوان‌سازی پوست، حذف چین و چروک و زائدات رنگی پوست، جوش، آکنه، جای سوختگی، خالکوبی و تاتو، بسیار کاربردی و اثربخش دانست و خاطرنشان کرد: موفقیت این روش منوط به تجربه و آگاهی پزشک، استفاده از دستگاه مناسب و توجه به نوع عارضه است.

ملکی با اشاره به درمان ضایعات عروقی بزرگ و کوچک از طریق لیزرهای خاص گفت: بازشدگی عروق سطحی که عموما با رنگ‌های قرمز یا آبی روشن ملاحظه می‌شود با این شیوه قابل بهبود است، همچنین تومورهای خوش‌خیم و بدخیم پوست نیز گاهی با این شیوه درمان می‌شود.

وی در خصوص محدودیت سنی بیمارانی که با این روش درمان می‌شوند، بیان کرد: به سبب ایجاد سوزش و ناراحتی بعضی لیزرها پس از درمان ممکن است درمان اطفال با این شیوه راه مناسبی نباشد.

ملکی افزود: علی‌رغم عدم وجود خطرات اثبات شده لیزر بر مادران باردار، معمولا پیشنهاد می‌شود از به کاربردن این شیوه درمانی در آن‌ها اجتناب شود، چرا که در صورت بروز مشکلات احتمالی، اشخاص تصور می‌کنند مشکل مزبور ناشی ازاثرات منفی لیزر است.

مدیرگروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که یکی از کاربردهای لیزر درمانی در جوان‌سازی پوست است، اظهار کرد: بهره‌وری از این روش در سنین بالا منع قانونی و پزشکی نداشته اما ممکن است برای شخص بیمار، ‌قابل تحمل نباشد.

وی همچنین در خصوص جایگاه این شیوه درمانی در کشور اضافه کرد: همواره شاهد افراط و تفریط در همه عرصه‌های زندگی هستیم و لیزر درمانی هم از این امر مستثنی نیست چرا که گاهی به دلایلی چون کم‌توجهی پزشک در استفاده نامناسب از انواع لیزر درمانی، یا اصرار بیمار بر انجام عمل مربوطه، عمل‌هایی غیر ضروری صورت می‌گیرد که فاقد عوارض هم نخواهد بود.

ملکی لیزر درمانی را روش درمانی در حال گسترشی که هر روزه ابداعاتی در آن رخ می‌دهد دانست و ادامه داد: اکنون دیگر بسیاری از بیماری‌ها مانند پیسی، که در قبل درمان پذیر نبوده، به کمک لیزر قابل درمان است.

وی ادامه داد: بیماران باید توجه داشته باشند که هیچ روشی در پزشکی مطلق نبوده و شافع اصلی خداست.

ملکی در خاتمه با بیان این که بیماران باید در حد معقول از پزشک خود انتظار درمان داشته باشند، خاطرنشان کرد: امید است در آینده لیزرهایی کاربردی‌تر با عوارض کمتر ابداع شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.