لیوان خود را عوض کنید تا کالری مصرفی نوشیدنی‌هایتان نصف شود!

محبوبه عمیدی: اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که نمی‌‌توانید در برابر وسوسه نوشابه‌ها مقاومت کنید و بی‌آنکه بخواهید حجم قابل‌توجهی از این مایع شیرین یا گازدار را می‌نوشید، این راه حل ساده حتما به دردتان می‌خورد: لیوان نوشیدنی خود را اگر مخروطی‌شکل است، با یک لیوان استوانه‌ای عوض کنید تا میزان کالری مصرفی شما از نوشابه‌ها نصف شود!

به گزارش گیزمگ، روانشناسان دانشگاه بریستول که روی اثر شکل لیوان‌های نوشیدنی بر حجم مصرف نوشابه‌ها در افراد گوناگون کار کرده‌اند، به این نتیجه جالب رسیده‌اند که استفاده از لیوان‌های مخروطی‌شکل باعث می‌شود فرد حجم بیشتری از نوشیدنی خود را در زمان کوتاه‌تری بنوشد.

آنجلا اتوود و همکارانش با بررسی رفتار ۱۶۰ فرد گوناگون متوجه شدند آنها زمانی که نوشیدنی خود را در لیوان‌های مخروطی‌شکل با شیارهای عمودی می‌نوشند، دو برابر سریع‌تر از زمانی که این نوشیدنی را در لیوان‌های استوانه‌ای صرف می‌کنند، نوشیدنی خود را خواهند نوشید.

اتوود و همکارانش این رفتار را این‌طور استدلال می‌کنند که فرد هنگام صرف نوشیدنی خود در لیوان‌های مخروطی‌شکل نمی‌تواند زمان نصف شدن لیوان را درست تخمین بزند و حجم بیشتری از مایع را خواهد نوشید. در نتیجه میزان باقی‌مانده در لیوان برای او دیگر کافی نیست و به یک لیوان تازه از همان نوشیدنی نیاز خواهد داشت و چون باز هم نمی‌تواند تخمین درستی از حجم خورده شده و باقی‌مانده این مایع بزند، این چرخه باز هم تکرار خواهد شد.

این تحقیق تاکنون روی مصرف حجم قابل‌توجهی از نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر انجام شده و شامل نوشیدنی‌های تلخ یا طعم‌های دیگر نمی‌شود. البته بعید به نظر می‌رسد محققان برای پیدا کردن داوطلبانی به این نوشیدنی‌ها علاقه دارند با مشکل چندانی مواجه شوند.

 ۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.