مؤسسه ارکسترهای ایرانی تشکیل می‌شود

سهشنبه ۹ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

موسیقی > کنسرت – ارکستر– گروه ادب و هنر:
صبح دیروز طی نشستی حمید شاه‌‌‌آبادی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد میرزمانی(مدیرکل دفتر موسیقی) و علی ترابی(مدیرکل انجمن موسیقی ایران) با خبرنگاران iبه گفت‌وگو نشستند تا iبه شایعه تعطیلی دو ارکستر سمفونیک تهران و ارکسترملی پایان دهند.

در این نشست که تنها تعدادی خبرنگار توسط روابط عمومی معاونت هنری دعوت شده بودند، معاون هنری وزارت ارشاد iبه‌طور رسمی از تشکیل مؤسسه ارکستر‌های ایرانی تا ۱۵آذرماه خبر داد. iبه گزارش تفسیری ایسنا، آنطور که شاه‌آبادی اعلام نموده بودجه اداره ارکسترهای موسیقی یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است و شرایط برای شکل‌گیری یک مؤسسه تازه فراهم است. اگر پیش از این اداره ارکسترها برعهده انجمن موسیقی بود و در دو سال گذشته اداره ارکستر ملی iبه بنیاد رودکی واگذار شد، شاه‌آبادی از فروردین‌ماه پیش iبه بحث تأسیس مؤسسه‌های ارکستر و ساماندهی آنها در ماه های پایانی دوره مأموریت خود فکر نموده‌است.

گرچه در این نشست صحبتی از این نشد که چرا اداره ارکسترها مثل گذشته iبه انجمن موسیقی ایران- که بازوی اجرایی دفتر موسیقی است- واگذار نمی‌شود، با این حال او اعلام نمود: طبق وقت بندی که مقام عالی وزارت iبه معاون امور هنری داد همهی مراحل برای ایجاد یک مؤسسه نوپا شکل گرفت. iبه نقل از او این مؤسسه فارغ از سیستم‌های دولتی، نیروهای تازه را جذب خواهد نمود و مدیریت متفاوتی از شوراهای تخصصی خواهد داشت. میرزمانی در مقام مدیرکل دفتر موسیقی، تأسیس این مؤسسه را مثبت تلقی نمود و گفت؛ با تأسیس این مؤسسه، خون تازهی در رگ‌های ارکستر دمیده خواهد شد و توفیقات بیشتر از گذشته می‌شود.

شاه‌آبادی ساماندهی مجدد نیروهای ارکستر با توجه iبه نیازهای کشور و جایگاه نوازندگان را از ویژگی‌های این سازمان دانست و افزود: کادر فنی ارکسترها هر ساله باید از طریق این مؤسسه ارزیابی شود و آزمون‌های تخصصی نیز زیرنظر داوران برگزار می‌شود. بنابراین مؤسسه هر سال گزینش تازه خواهد داشت.

البته پیش از این در آذرماه سال ۱۳۹۰هم بابک رضایی، مدیرعامل وقت انجمن موسیقی ایران با اشاره iبه برگزاری این آزمون‌ها و مشخص نبودن ساختار و iبه‌سرانجام نرسیدن آن خبر داده و اعلام نموده بود برگزاری آزمون‌ها برای ساماندهی ارکستر سمفونیک تهران طراحی شده‌است. اگر iبه اسفند سال ۱۳۸۶هم برگردیم محمدحسین احمدی، مدیرکل اسبق دفتر موسیقی هم خبر از برگزاری آزمون ارکستر سمفونیک داده بود؛ طرح‌هایی که هیچ وقت iبه سرانجام نرسید. با این حال شاه آبادی در بخش دیگری از سخنانش در مورد امتحانات مطرح نمود: ۱۵آذر آزمون تخصصی شفاهی برگزار می‌شود و سازمان با سازوکار تازه از اول دی‌ماه کار خودش را آغاز خواهد نمود. شاه آبادی درباره سلسله مراتب دولتی مؤسسه ارکسترهای ایرانی نیز اظهار نمود: این مؤسسه از طریق دفتر موسیقی و در نهایت معاون هنری اداره می‌شود. ۱۹آبان امسال این مؤسسه فراخوان جذب هنرمندان را منتشر می‌کند و کلیه اعضایی که عضو ارکستر می باشند در این آزمون شرکت خواهند نمود. البته بخش دیگر این نشست iبه وضعیت پرداخت حقوق اعضای ارکستر گذشت.

شاه آبادی در این‌باره گفت: در مجموع پرداخت حقوق iبه افراد غیردولتی ارکستر معنایی ندارد اما قراردادی‌ها معمولا حقوق خود را دریافت نموده‌اند و یا اینکه گاهی حقوقشان iبه تعویق افتاده است. اما در هر صورت ما چیزی iبه‌عنوان تعطیلی ارکستر نداشتیم. شاید گاهی رپرتواری برای اجرا نباشد اما این iبه‌معنای تعطیل شدن ارکستر نمی باش.

در این مورد هم میرزمانی اظهار نمود:شما فکر می‌کنید ما پول داریم و نمی‌خواهیم حق نوازندگان را پرداخت کنیم. اینگونه نمی باش و شرایط فعلی هم برای ادامه همکاری ایده‌آل نمی باش اما علی ترابی هم با اشاره iبه اینکه اعضای ارکستر از مردادماه حقوق نگرفته‌اند گفت: درچند روز اخیر خبرهایی انتشار یافته است که بر مبنای آنها گفته می‌شود اعضای ارکستر سه‌ماه است حقوقشان را دریافت نکرده‌اند؛ ارکستر تنها حقوق مرداد‌ماه خود را نگرفته است که تنها ۳۸روز از آن گذشته و حقوق شهریور نیز پرداخت نشده است. البته ترابی هم iبه این نکته اشاره نکرد که آیا نوازندگان حقوق شهریور و مهرماه خود را گرفته‌اند یا خیر. اما در این نشست iبه مسافرت مدیران هنری iبه ومکس هم اشاره شد. شاه‌آبادی بازتاب‌های رسانه‌ای این موضوع را تنگ نظری خبرنگاران خواند. iبه گزارش تفسیری فارس او درباره رهاورد مسافرتش iبه جشنواره موسیقی ومکس گفت: من پرسفر نمی باشم و کم توفیقم چرا که فرصت اقتضا‌ نمی‌کند. در نمایشگاه یونان آیینه عملکرد موسیقی جهان را در پنج روز iبه نمایش درآورده بودند و فرصت خوبی برای شرکت در این جشنواره بود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.