ماجرای آب بسته بندی نروژی چه بود؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی تاکید کرد که آب‌های بسته بندی خارجی گران قیمت در بازار تهران، قاچاق هستند.

ماجرای آب بسته بندی نروژی چه بود؟

به گزارش ممتاز نیوز، در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آب‌های بسته بندی خارجی در تهران پر می‌شوند،  پیمان فروهر با بیان اینکه آب بسته بندی خارجی فقط در نوار شمالی پایتخت و در سوپرمارکت‌های مناطق ۱ تا ۳ یافت می‌شود، اظهار کرد: فقط یک قشر خاص آب معدنی یک لیتری ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی مصرف می‌کنند.  

وی این استدلال که چون واردات آب بسته بندی در گمرک ثبت نشده، این آبها از شیر پر می‌شود، را مایه حیرت توصیف کرد و گفت: واردات آب بسته بندی از پنج سال پیش ممنوع است. بنابراین سندی از واردات این محصول در گمرک یافت نمی‌شود. اما به استناد اینکه سندی در گمرک نیست، نمی‌توان گفت این آب‌ها در تهران پر می‌شود.  

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی، افزود: آب بسته بندی برندهای خارجی گران قیمت که در مقادیر کم در بازار وجود دارد، به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود. به طور کلی اگر با یک کاغذ آچهار به سوپرمارکت‌های بالای شهر تهران بروید پشت و روی کاغذ از تعداد اقلامی که ممنوع هستند به طور قاچاق وارد می‌شوند سیاه می‌شود.  

برندها نروژی و فرانسوی هستند

به گفته وی آب بسته‌بندی عموما در سه یا چهار برند نروژی و فرانسوی در بازار تهران وجود دارد و اگر از سوپرمارکت داران هم این سوال پرسیده شود می‌گویند که از کانال‌هایی که کالاهای خارجی لوکس را تهیه می‌کنند، این آبها را هم می‌خرند.  

فروهر با بیان اینکه تهیه بطری شیشهای آب بسته بندی و چاپ لیبل برای آنها اصلاً توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: طبقه مرفه جامعه برای مصارف و گردهمایی‌های خاص از این آب استفاده می‌کنند و مصرف آن بسیار ناچیز است. بنابراین از این نظر هم توجیه ندارد که کسی بخواهد شیشه این آب‌ها را سفارش دهد، لیبل چاپ کند و بعد از شیر آب شهری پر کند و بفروشد.  

آیا مصرف آب قاچاق برای سلامتی مضر است؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است مصرف این آب‌ها برای سلامتی مردم مضر باشد، تصریح کرد: چرخه نگهداری این آب‌ها مهم است. تاریخ مصرف برای آب بسته بندی، تا زمانی که در آن باز نشود، معنی ندارد.  

وی افزود: اگر در دنیا می بینیم که تاریخ مصرف آب بسته بندی را یک سال تعیین می‌کنند، این یک قرارداد نانوشته است و در هیچ استاندارد ملی و بین‌المللی در سطح جهان برای آب بسته بندی تاریخ مصرف ذکر نشده است. چون تا زمانی که در آب باز نشود و در جای نامناسب نگهداری نشود، آب برای مصرف دو تا سه سال امن است. بنابراین اگر آب بسته‌بندی به طور بهداشتی نگهداری شده باشد، در آن باز نشده باشد و نشتی نداشته باشد امن است و مصرف آن مشکلی ندارد. تنها مشکل این است که از طریق کانال‌های غیرقانونی به کشور وارد شده است.

منبع: ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.