ماجرای آنتن‌هایی که سال‌ها در گمرک مانده‌اند/ تبعات و عوارض بکارگیری مسدودکننده‌ امواج

ماجرای آنتن‌هایی که سال‌ها در گمرک مانده‌اند/ تبعات و عوارض بکارگیری مسدودکننده‌ امواج

سخت است بپذیری ابزاری که با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانی مدل‌‌های مختلفش را بیابی، غیر مجاز باشد‌ اما مدیر کل نظارت رگولاتوری می‌گوید: ورود، تولید، فروش، تبلیغ و استفاده از مسدودکننده‌ امواج موبایل مطلقا ممنوع است.
 
استفاده از مسدودکننده‌های تلفن همراه ظاهراً امروزه امری عادی شده است؛ کسی فکر نمی‌کند وسیله‌ای که با یک جست‌وجوی سرانگشتی در اینترنت بتوانی مدل‌‌های رنگارنگ آن را از فروشنده‌های مختلف سفارش بدهی، وسیله غیر مجاز یا حتی غیر متعارف باشد.

اما گویا مسدودکننده غیر مجاز است؛ ورود، تولید، فروش، تبلیغ، استفاده و هر چه به آن مربوط است، ممنوع است.

در رابطه با استفاده  فراوان و غیرقانونی از مسدودکننده‌های تلفن همراه، گفت‌وگویی با مدیر کل نظارت بر سرویس‌های رادیویی رگولاتوری انجام داده‌ایم.

گرشاسب جمشید‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، اظهار داشت: استفاده از مسدود کننده تلفن همراه در هر شرایط و مکانی از جمله،‌ دانشگاه‌ها، مدارس، سالن کنفرانس و مساجد، ممنوع و غیر مجاز است.

وی ادامه داد: استفاده از مسدود کننده تلفن همراه، علاوه بر ایجاد اختلال در شبکه‌های تلفن همراه، باندهای اورژانسی را نیز بر هم می‌زند.

 

*استفاده از مسدود کننده تلفن همراه، بدون استثنا، ممنوع است

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: از این‌ رو رگولاتوری با تصویب دستورالعملی، به کارگیری تجهیزات مسدود کننده تلفن همراه را ممنوع اعلام کرده است.

وی تاکید کرد: بخش اعظم تداخلی که هم‌اکنون از سوی اپراتورها اعلام می‌شود، ناشی از به ‌کارگیری دستگاه‌های مسدود کننده ناشی می‌شود.

جمشید نژاد خاطر نشان کرد: این‌ گونه نیست که رگولاتوری در رابطه با مسدود کننده‌ها، به دقت تمام مکان‌ها را مانیتور و سپس برخورد ‌کند؛ بلکه از طریق مردم، اپراتورها و سیستم‌های پایش تصادفی رگولاتوری، با آنها برخورد می‌کنیم.

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: رگولاتوری به صراحت اعلام کرده که استفاده از مسدود کننده تلفن همراه ممنوع است و حتی این موضوع را به صورت خاص و برای کسی مجاز ندانسته است.

جمشید نژاد افزود: اتخاذ این تصمیم به دلیل این است که نظارتی بر توان دستگاه‌های مسدود کننده نیست و حتی کسانی که این دستگاه‌ها را روشن و خاموش می‌کنند، دانش لازم برای کار با این دستگاه‌ها را ندارند؛ به کارگیری مسدود کننده، به دلیل بالا بودن توان تشعشی، حتی برای کسی که با آنها کار می‌کند، نیز خطرناک است.

وی ادامه داد: این دستگاه‌ها معمولا در یک مقطع زمانی روشن و خاموش می‌شوند و گاهی اصلا یادشان می‌رود که دستگاه را خاموش کنند.

جمشید نژاد در خصوص نحوه برخورد با متخلفان به کارگیری مسدود کننده‌ها، اظهار داشت: برخورد نخست رگولاتوری، پلمپ و جمع‌آوری دستگاه است و در صورت تکرار، مورد به مقامات قضایی ارجاع داده می‌شود.

 

*تمام مسدود کننده‌ها  از مسیر قاچاق وارد می‌شوند

وی در پاسخ به این سوال که در صورت ممنوع بودن استفاده از مسدود کننده‌ها، چرا این تجهیزات وارد کشور می‌شود و به وفور در بازار به فروش می‌رسد؟

جمشید نژاد در پاسخ به این پرسش، گفت: دستگاه‌های مسدود کننده، از طریق گمرک و به صورت قانونی وارد نمی‌شوند، بلکه از مبادی غیرقانونی وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: تمام تجهیزات ارتباطی در زمان ورود به کشور، از طریق آزمایشگاه‌های تایید نمونه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا آزمایشگاه‌های تایید نمونه مستقل، کنترل می‌شوند.

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطر نشان کرد: اما مسدود کننده تلفن همراه یکی از تجهیزاتی است که ورود آن به کشور، مطلقا ممنوع است و حتی در مراکز نظامی نیز نباید استفاده شود.

وی ادامه داد: حتی به مطبوعات نیز اعلام شده که هر نوع تبلیغاتی راجع به مسدود‌کننده‌ها، غیر مجاز است و نباید  منتشر شود.

 

*در محیط‌هایی که ارتباط موبایل مسدود است، احتمال وجود مسدود کننده می‌رود

وی ادامه داد: رگولاتوری با شرکتی به نام “پژوهش ناجی” که بخشی از آن متعلق به نیروی انتظامی است، قرارداد دارد.

وی ادامه داد: ماموران این شرکت ضابطین قضایی رگولاتوری هستند و همواره برخورد با مسدود کننده‌های تلفن همراه را به شدت در دستور کار دارند؛ هر موردی که اطلاع داده شود به سرعت توسط ضابطین این شرکت جمع‌آوری می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین علاوه بر برخورد با متخلفان، رگولاتوری بحث فرهنگ‌سازی و آگاهی مردم از اثرات مسدودکننده‌ها را نیز در دستور کار دارد؛ تا اگر مردم در محیط‌هایی متوجه شدند که ارتباط تلفن همراه‌شان با مشکل مواجه ‌شده یا مسدود شده، بدانند که امکان استفاده از مسدود کننده در آن محیط وجود دارد و می‌توانند به رگولاتوری یا اپراتورها اطلاع دهند.

وی تاکید کرد: اپراتورها سریع‌تر از هر کسی، از وجود مسدود کننده‌ها مطلع می‌شوند؛ زیرا مسدودکننده‌ها بسیار سریع در شبکه تلفن همراه اثر می‌گذارند.

وی تاکید کرد:‌سازمان تنظیم مقررات از کسانی که گزارش وجود مسدود کننده‌ها را بدهند، استقبال کنند.

 

*مبنای قانونی؛ قانون بی‌سیم‌های اختصاصی سال ۴۵

جمشیدنژاد در خصوص جرایم تخلفات ارتباطی، گفت: معمولا کسانی که در مجامع قضایی در خصوص جرایم تخلفات ارتباطی تصمیم‌گیری و رأی صادر می‌کنند، قضاتی هستند که آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

مدیر کل سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: قانون فعلی مورد استناد در این خصوص، چند دستورالعمل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و قانون بی‌سیم‌های اختصاصی است که اخیرا به آن اصلاحیه‌ای وارد شده است.

وی توضیح داد: ماده ۵۳ قانون بی‌سیم‌های اختصاصی مصوب سال ۱۳۴۵، به نام “مزاحمت‌های رادیویی” تاکید دارد که هر دستگاهی که روی تجهیزات رادیویی اخلال ایجاد کند، ضبط و توقیف خواهد شد؛ بنابراین فرستنده بودن یا نبودن مهم نیست، بلکه هر دستگاهی که تشعشع داشته باشد و مخل ارتباطات رادیویی مجاز باشد، باید جمع‌آوری شود.

وی خاطرنشان کرد: البته قانون بی‌سیم‌های اختصاصی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در حال به روز رسانی است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر همزمان با تعریف خط قرمزها در رگولاتوری، بخش حقوقی رگولاتوری مشغول تدوین قوانین است که مرجع قضایی بتواند از آن استفاده کند.

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: برای مثال حتی در این زمینه نمونه‌هایی از آداپتور و دستگاه‌های جوش پلاستیک نیز به دلیل ایجاد اختلال جمع‌آوری شده‌اند.

 

*برخی شبکه‌های قدیمی نظامی در شبکه موبایل تداخل ایجاد می‌کند

وی یادآور شد: از سال ۸۰ به بعد واردات هر نوع تجهیزات و راه‌اندازی هر شبکه باید با اطلاع رگولاتوری باشد.

وی ادامه داد: اما کارهایی که پیش از تشکیل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،‌ در کشور انجام شده امروز ایجاد تداخل می‌کند، برای مثال در تهران شبکه‌هایی داریم که متعلق به بخش‌های نظامی است و با شبکه‌های GSM تلفن همراه ایجاد تداخل می‌کند و حل این موارد به زمان نیاز دارد.

وی تاکید کرد: به نظامی‌ها تکه باند نظامی معرفی شده و به آنها گفته شده که در آن تکه باند فعالیت کنند و باید موارد لازم را رعایت کنید تا برای سایر بخش‌ها تداخل ایجاد نکنند؛ اما مواقعی نیز وجود دارد که برای GSM ایجاد تداخل می‌‌کنند.

 

*موردی از انتشار پارازیت‌‌های ماهواره‌ای روی سطح نداشته‌ایم

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در رابطه با پارازیت‌های ماهواره‌ای، اظهار داشت: در این خصوص تاکنون با موردی که پارازیت‌ها روی سطح پخش شوند و ایجاد خطر کنند، برخورد نکرده‌ایم.

جمشید نژاد افزود: رگولاتوری نتایج اندازه‌گیری اپراتورها را راستی‌‌آزمایی  و نتیجه را به سازمان انرژی اتمی ارسال می‌کند و سازمان انرژی اتمی تعیین می‌کند که آیا این پرتو مجاز هست یا خیر.

وی خاطر نشان کرد: رگولاتوری تجهیزاتی دارد که ایمنی تشعشی را تا فرکانس‌های بسیار بالا انداز‌ه‌گیری می‌کند. در بررسی‌های رگولاتوری، تجهیزات اثر تجمعی تمام تشعشات را در نقاط موردنظر نشان می‌دهد و در این بررسی‌ها تا به امروز عددی بالاتر در حد استاندارد مشاهده نکرده‌ایم.

 

*تصویب آیین‌نامه نصب دکل‌های مخابراتی در رگولاتوری

جمشید نژاد اظهار داشت: شرکت ارتباطات مشترک شهر با اپراتورهای تلفن همراه در ارتباط است و با اطلاع از محدودیت‌های نصب BTS، در برخی مکان‌ها به اپراتورها اجازه نصب BTS نمی‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین پروژه‌ای در رگولاتوری تصویب شده که مشخصات دکل، سایت، سازه، مهار و استانداردهای لازم را تعریف کرده است؛ در آن پروژه مکانی که می‌توان و مکان‌هایی که نمی‌توان در آنها BTS نصب کرد، مشخص شده است.

وی افزود: علاوه بر آنتن‌های تلفن همراه، حتی دکل‌های برق فشار قوی نیز باید با حفظ حریم نصب شوند؛ رگولاتوری حتی ترانس‌های برق را هم کنترل می‌کند؛ زیرا برای مثال در یکی از شهرها، ترانس برق روی سایت راداری رگولاتوری ایجاد اختلال کرده بود.

وی یادآور شد:‌ بیشترین فعالیت‌های ارتباطی در کلان‌شهرها از جمله تهران، شیراز، مشهد و تبریز است.

 

*آنتن‌هایی که سال‌ها در گمرک مانده‌اند

جمشید نژاد با تاکید بر اینکه تمام تجهیزات ارتباطی که وارد کشور می‌شوند، توسط رگولاتوری بررسی می‌شوند، گفت: رگولاتوری آزمایشگا‌ه‌های تأیید نمونه  تجهیزات آنتن، گوشی موبایل، تجهیزات سوئیچ، MSC و  BSC دارد و تجهیزات وارداتی و تولیدی در داخل، از آزمایشگاه‌های رگولاتوری یا آزمایشگاه‌های تایید نمونه مستقل، باید تاییدیه بگیرند.

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های رادیویی رگولاتوری،‌گفت: شاید سال‌ها است آنتن‌هایی در گمرک مانده‌اند، زیرا پس از بررسی مشخص شده صلاح نیست وارد شوند.

وی تاکید کرد: آنتن‌های شرکت‌های تولیدکننده داخلی نیز مراحل تایید کیفیت را طی می کنند؛ همچنان که تأیید نمونه آنتن‌های کارخانه‌ ITMC شیراز، کارخانه آنتن کار و کارخانه میکرو موج، بررسی و برای برخی از آنها گواهی نیز صادر شده است.

وی با اشاره به قرارداد همراه اول با یک کنسرسیوم داخلی برای ساخت آنتن‌های تلفن‌همراه و سرانجام این قرارداد، اظهار داشت: کنسرسیوم توسعه شبکه ارتباطات سیار از زمان قرارداد عقب ماند و به این دلیل این قرارداد فسخ شد.

وی توضیح داد: قرار بود کنسرسیوم، محصول را طرحی کند، تأیید نمونه بگیرد و سپس به تولید نهایی برسد؛ اما زمانی به تأیید نمونه رسیدند که از زمان تعیین شده در قرارداد، گذشته بود و بنا بر این نتواستند در موعد مقرر به تولید نهایی برسند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.