ماجرای جالب تفاوت ۵۰۰ میلیارد تومانی آمار وزیر با معاونش

فارس گزارش داد: بهمن دری معاون فرهنگی وزیر ارشاد در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۹۰ رییس نمایشگاه کتاب تهران گفت: نتایج نظرسنجی‌های روزانه طی ایام نمایشگاه نشان می‌دهد که در مقایسه با جمعیت کشور حدود ۷ درصد جمعیت ایران شامل (۳ درصد تهران و ۴ درصد شهرستان‌ها) ضمن بازدید از نمایشگاه بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان کتاب خریداری نموده‌اند که به طور میانگین سهم خرید هر نفر در این خصوص ۱۱۰ هزار و هفتصد تومان بوده است.

دری افزود: طبق آمار موجود ۸۵ و ۸ دهم درصد از بازدیدکنندگان هدف از حضورشان در نمایشگاه را صرفاً برای خرید کتاب عنوان نموده‌اند و مطالعات آنان ارزیابی کرده‌اند و ۹۲ و ۲ دهم درصد از بازدید کننده‌گان از بازدیدشان در نمایشگاه ابراز رضایت نموده‌اند.

* یک آمار دیگر از آقای معاون

این آمار در حالی است که خود آقای دری ۲۳ خرداد ۹۱ در نشست تقدیر از دست اندر کاران نمایشگاه کتاب اعلام کرده بود: میزان فروش کتاب در نمایشگاه امسال تهران ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم در مقایسه با آمار سال قبل ۲۵ میلیارد تومان کاهش را نشان می‌دهد.

* وزیر ارشاد: مردم ۲۵هزار تومان خرید کردند

حالا این را مقایسه کنید با آمارهایی که آقای حسینی وزیر ارشاد در اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران ( ۲۳ اردیبهشت ۹۱) ارائه داد: میانگین خرید افراد در نمایشگاه امسال کتاب تهران ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است و۷۰ درصد بازیدکنندگان از بازدید خود ابراز رضایت کردند.

* بهمن دری: بازدید ۶میلیون نفر از نمایشگاه کتاب

از طرف دیگر آقای دری ۲۶ اردیبهشت اعلام کرد: با بررسی‌های به عمل آمده و شمارش‌های صورت گرفته در مبادی ورودی نمایشگاه و اطلاعات نهاد های شهری اعم از مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی و گزارشهای پارکینگهای نمایشگاه بیش از۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از نمایشگاه امسال بازدید کردند .

* تناقض در آمار وزیر ارشاد و معاونش

حالا با یک ضرب و تقسیم ساده این ارقام را محاسبه می‌کنیم و نتایج را بار دیگر بررسی می کنیم:

اگر ۱۸۰ میلیارد تومان را تقسیم بر ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بازدید کننده تقسیم کنیم می‌شود: ۲۹ هزار تومان یعنی هر بازدیدکننده به طور میانگین ۲۹ هزار تومان کتاب خریدند نه ۱۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان.

اگر ۱۵۰ میلیارد تومان، آمار قبلی آقای دری را بر ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بازدید کننده تقسیم کنیم می‌شود: ۲۴ هزار و ۹۳ تومان می شود یعنی هر بازدیدکننده به طور میانگین ۲۴ هزار و ۹۳ تومان کتاب خریدند نه ۱۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان.

اگر به گفته آقای دری هر بازدید کننده به طور میانگین ۱۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان کتاب خریده اند و این عدد را ضرب در ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کنیم می‌شود: ۶۸۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان نه ۱۸۰ میلیارد تومان.

اگر به گفته آقای حسینی هر بازدیدکننده به طور میانگین ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان کتاب خریده باشند، این عدد را ضرب در ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بازدید کننده کنیم می‌شود: ۱۵۶ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان که این عدد میزان فروش نمایشگاه کتاب بوده است.
 

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.