ماجرای حذف آرشیو کاربران بلاگفا چه بود؟!

۱۲ تیرماه ۱۳،

طی هفته‌های قبل بعضی کاربران بلاگفا با مشکل مواجه شده و آرشیو چندین ساله وبلاگ آن‌ها حذف شده است. مدیر عامل بلاگفا در این باره می‌گوید: این مشکل تنها برای تعداد محدودی از کاربران ایجاد شده و در موارد متعدد این امکان وجود دارد که مطالب این اشخاص بازگردانده شود.
 
 
گشت و گذاری در دنیای وبلاگ‌ها گویای آن است که طی هفته‌های قبل وبلاگ‌های قدیمی و معتبر متعددی دچار مشکل شده و بخش بایگانی آن‌ها بدون سبب مشخصی حذف شده است. به عنوان مثال یک کارشناسان ارشد رشته تاریخ بر روی وبلاگ خود اینگونه آورده است که:‌«ضمن عذرخواهی از بازدیدکنندگان محترم این وبلاگ ؛به اطلاع می رساند که بایگانی این وبلاگ بدون هیچ سبب مشخصی به طور کامل حذف شده است. از مسوولان محترم پایگاه اینترنتی بلاگفا به وسیله ایمیل در این مورد درخواست توضیح کرده‌ام.امیدوارم این مشکل به زودی حل شود.»
 
یکی از اساتید رشته ارتباطات و جامعه‌شناسی هم از دیگر اشخاصی است که دچار این مشکل شده و حتی در پست تازهی که برروی وبلاگ خود گذاشته این موضوع را سبب بی‌حوصله شدن خود دانسته است. اشخاص دیگری هم می باشند که طی این مدت با این مشکل مواجه شده و به شیوه‌های مختلف تلاش در پیگیری این موضوع دارند.
 
البته باید توجه داشت که حذف وبلاگی صرفا به این موضوع مربوط نمی‌شود و از قبل هم مرسوم بوده که گاه بعضی وبلاگ‌ها به دلایل خاص از دسترس خارج شده‌ و به عنوان مثال وبلاگشان به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود می‌شود. در چنین مواردی مدیریت بلاگفا این توضیح را برروی صفحه این وبلاگ‌ها قرار می دهد که «با سلام خدمت بازدیدکنندگان و اعضای بلاگفا؛ این وبلاگ به سبب رعایت نکردن اصول اخلاقی حذف می‌باشد.»
 
اگرچه حذف شدن وبلاگ‌هایی از این دست به هر حال با نوعی توجیه و سبب همراه است و نمی توان به آن خرده گرفت اما حذف آرشیو بعضی کاربران که سالهاست در فضای وبلاگی فعالیت دارند و بعضی از آنها اشخاص تحصیلکرده‌ای و متخصصانی می باشند که سالهاست در این فضا به انتقال تجربیات خود و گفت‌وگو با مخاطبانشان پرداخته و حتی به بیان موضوعاتی کاملا علمی، ادبی و اجتماعی پرداخته‌اند و حال حذف آرشیو این اشخاص این سوال را به ذهن می‌رساند که چه مشکلی وجود داشته که به یک باره و بدون سبب مشخصی آرشیو این اشخاص حذف می گردد؟!
 
علیرضا شیرازی – مدیر بلاگفا – در گفت‌وگویی با ایسنا به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته و با بیان اینکه مشکل فنی سبب این اتفاق شده بر این نکته تاکید می کند که تنها عده‌ای بسیار کم از کاربران بلاگفا دچار این مشکل شده‌اند و این مساله از طریق ای‌میل به اطلاع این کاربران رسیده و حتی به آنها اعلام شده است در صورتی که پست تازهی بر روی وبلاگ خود قرار نداده باشند امکان بازگشت ۷۰ درصد آرشیو آنها وجود دارد.
 
مدیر بلاگفا توضیحات دیگری نیز در این زمینه ارائه کرد اما قرار بر آن بود که پیش از انتشار یافتن این مصاحبه، مطلب نهایی با وی چک شود اما طی روزهای قبل با وجود تماس‌های مختلف، خبرنگار ایسنا موفق به چک کردن این مصاحبه نشد و به همین سبب متن کامل این مصاحبه در این گزارش منتشر نشده و تنها به ذکر چند جمله از توضیحات علیرضا شیرازی در این زمینه بسنده شد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.