ماجرای سکانس پایانی فیلم حاتمی‌کیا و توضیح فریبرز عرب‌نیا / بعضی از دوستان به سیستم برده‌داری اعتقاد دارند

۲۵م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، هفته قبل اعلام شد که فریبرز عرب‌نیا – به سبب آنچه که از آن به عنوان پایان یافتن زمان قرارداش با فیلم «چ» نام برده شد- سر صحنه فیلمبرداری سکانس پایانی این فیلم حاضر نمی‌شود. 

ابراهیم حاتمی‌کیا هم به عنوان کارگردان تصمیم گرفت تا این سکانس را در یکی از پادگان‌های نظامی تهران و بدون حضور بازیگر نقش اصلی، فیلمبرداری کند.

 

موضوع فیلم «چ» در مورد دو روز از زندگی شهید چمران است که به غیر از عرب‌نیا بازیگرانی چون سعید راد، مریلا زارعی و بابک حمیدیان در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

 

در برنامه «هفت» این هفته، ابتدا پژمان لشگری‌پور به نمایندگی از فارابی که سرمایه‌گذار فیلم است، روی خط برنامه تلویزیونی «هفت» آمد تا دربارهٔ نبود فریبرز عرب‌نیا در سکانس پایانی فلیم «چ» صحبت کند. او گفت: «فیلمبرداری این فیلم ۲۰ آذر بعد از ۵ ماه تمام شد. بحث رسیدن فیلم به جشنواره ربطی به حضور فریبرز عرب نیا ندارد. همه عوامل مایل می باشند این فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود، اما طبیعی است، با احترامی که همه عوامل برای این جشنواره قائل می باشند، می‌خواهند فیلم با کیفیت مطلوبی نمایش داده شود و باید تمامی مراحل فنی به اتمام برسد و این موضوع ربطی به حوادث اخیر ندارد.»

او از فیلم سینمایی «چ» به عنوان یکی ساخته‌های ویژه ابراهیم حاتمی‌کیا نام برد که جزو فیلم‌های بر‌تر سال است.

در ادامه برنامه علی قائم مقامی مدیر تولید فیلم «چ» روی خط برنامه آمد و گفت: «روز شنبه قرار بود سکانس آخر فیلم را بگیریم که آقای عرب‌نیا تشریف نیاوردند. ایشان مشکلاتی داشتند، اما از طرف ما خلف وعده‌ای نشده بود.»

 

قائم مقامی با بیان این مطلب که  آقای عرب‌نیا تا ۱۹/۹/۹۱ با پروژه قرارداد داشته و دستمزدشان را هم کامل گرفته‌اند، افزود: «به ناچار روز آخر فیلمبرداری به سبب حضور نداشتن فریبرز عرب نیا آقای حاتمی‌کیا باتغییری در دکوپاژ، سکانس آخر فیلم را با یک نابازیگر فیلمبرداری کرد. ما نمی‌توانستیم پروژه را تعطیل کنیم، چون دو فروند هلی‌کوپتر آماده در آنجا مستقر و همه چیز برای فیلمبرداری آماده بود و طبیعتا نمی‌شد همه چیز را لغو کرد.»

لشکری پورنیز در ادامه گفت: «با شرایطی که برای آقای عرب‌نیا به‌وجود آمد ما هم اعمال مدیریت کردیم. کاش آقای عرب‌نیا توفیق داشتند و فیلم را تمام می‌کردند.»

در ادامه فریبرز عرب‌نیا که در هفته قبل سکوت کرده بود، روی خط برنامه «هفت» آمد و در مورد اتفاقات اخیر و اظهارات قائم‌مقامی و لشگری‌پور سخن گفت.

 

 او با اشاره به حضورش در برنامه «هفت» سال قبل گفت که هنوز هم با پیامد‌های صحبت‌هایش در «هفت» مواجه است.

 

بازیگر نقش مختار در سریال «مختارنامه» داوود میرباقری، در زمان فریدون جیرانی سه شب مهمان این برنامه بود و با صراحت در مورد فضای بازیگری و سینمای ایران صحبت کرد.

 

او در برنامه جمعه شب «هفت» گفت که بنا نداشته به این جنجال‌ها وارد شود و حالا اگر صحبتی می‌کند، نه به خاطر خودش بلکه بخاطر اشاره به ضعف‌هایی حرف می‌زند که دامنگیر سینما ایران شده‌است.»

او به صحبت های مدیر تولید فیلم «چ» اشاره کرد و ادامه داد: «آقای قائم مقامی امشب در دو مورد دروغ گفتند و بحران جدی را خود ایشان سبب ساز شدند.»

بازیگر نقش شهید چمران ادامه داد: «من قرار دادی داشتم و به مفادش پایبند بودم، اما دوستانی یودند که می‌خواستند این مفاد را زیر پا بگذارند.»

 

عرب‌نیا گفت:« این دوستان به سیستم برده‌داری معتقد بودند، در حالی که من به این سیستم اعتقاد ندارم و به رعایت اصول حرفه‌ای معتقدم.»

 

او با اشاره به این موضوع که در صلاحیت آقای قائم مقامی نیست که در موردقرار داد من صحبت کنند، افزود: « قرار داد من با تهیه کننده بود، و اگر تا به‌حال چیزی نگفتم فقط برای حرمتی است که برای فیلم قائلم.»

این بازیگر سینما با اشاره به صحبت‌های لشگری‌پور تصریح کرد:«ایشان هم توضیح دادند که اگر فیلم به جشنواره فجر نرسد، تقصیر من نیست و مراحل فنی کار زمان می‎برد.»

عرب‌نیا خاطر نشان کرد که بحث حضور نیافتنش به خاطر دستمزد سر صحنه فیلمبرداری دروغ است و زمان قراردادش به پایان رسیده بوده‌است.

 

او گفت: « من ۴ ماه ۲۰ روز قرار داد داشتم و به این قرارداد پایبند بودم و به همین خاطر نتوانستم، سفر حجم را بروم و فیلم خودم را آغاز کنم. مسئولان هم باید پروژه را با زمان من هماهنگ می‌کردند.»

بازیگر نقش شهید چمران تاکید کرد که حاضر است در یک برنامه زنده با حضور مسئولان پروژه در مورد اتفاقات پیش آمده صحبت کند، او افزد: «به شما قول می‌دهم فینال خوبی با حضور عرب‌نیا گرفته شده‌است.»

۵۷۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.