ماجرای شکایت یک خانواده از سعید مرتضوی

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

هشت ماه پس از اعلام رضایت خانواده امیر جوادی فر از سعید مرتضوی ، انتشار یافتن گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی شوک دوم را به این پرونده وارد کرد.

در این گزارش ادعا شده مرتضوی ۸۴ میلیون تومان از پول تامین اجتماعی را برای جلب رضایت، به یکی از شاکیان کهریزک داده است. البته این ادعا از سوی سعید مرتضوی رد شده و او مدعی است پدر مرحوم جوادی فر به خاطر یک خواب رضایت خود را اعلام کرده است. در این باره خانواده این قربانی کهریزک سکوت کرده اند و وکیل آنها ، از ۱۸ بار درخواست مرتضوی برای ملاقات با او خبر می دهد.

اعلام گذشت و رضایت خانواده جوادی‌فر از «سعید مرتضوی» در جریان دهمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک همه را شوکه کرد. این اتفاق آنقدر ناگهانی بود که روز بعد تیر یک اغلب روزنامه ها شوک بزرگ در دادگاه کهریزک بود. اعلام رضایت در حالی اعلام شد که گفته می‌شد جو دادگاه کهریزک در آن روز به نسبت جلسات قبل عوض شده و کمی ملتهب بود.

«صالح نیکبخت» وکیل این خانواده، زودتر از موعد و در فاصله تنفس، دادگاه را ترک کرد و هنگام خروج به خبرنگاران گفت «جوادی‌فر» یک روز قبل‌تر رسما به مرتضوی اعلام کرده که از شکایت خود دربارهٔ معاونت در قتل انصراف داده است.

وی ادامه داد: جوادی‌فر بدون اطلاع من و پسرش در جلسه خصوصی با مرتضوی در خصوص اتهام معاونت در قتل رضایت خود را اعلام کرده اما نسبت به سایر اتهامات چون از جنبه عمومی جرم برخوردار است شکایت همچنان پابرجاست. نیکبخت تصریح کرد: وکالت من همچنان ادامه دارد و آخرین دفاع حداد و حیدری‌فر نیز باقی مانده است.

اقناع وجدانی برای رضایت

وی جلسه دادگاه را ترک کرد و دیگر بازنگشت. البته روز بعد اعلام کرد ترک جلسه به خاطر دفاع در دادگاه دیگری بود و این کار برای اعتراض به حکم نبوده است. «جوادی‌فر» نیز به همراه فرزند دیگرش در انتهای جلسه دادگاه، بدون گفت‌وگو با خبرنگاران به سرعت محل را ترک کردند.

جوادی فر دربارهٔ سبب رضایتش سکوت کرد اما در لایحه خود به دادگاه اعلام کرد که اقناع وجدانی پیدا کرده که مرتضوی درفاجعه ناگوار کهریزک دخالتی نداشته است.

البته وی در این رضایت نامه از مرتضوی با لفظ دکتر استفاده کرده و در ابتدای رضایت نامه اش آورده است “…اقرار و اعتراف می کنم…”

کسی می تواند تیر بارانم کند؟

پدر مرحوم جوادی فر سرانجام در مصاحبه ای کوتاه با یکی از روزنامه ها در پاسخ به پرسشی در خصوص سبب رضایتش گفت: بنده هیچ پاسخی نمی‌دهم. کسی می‌تواند به سبب پاسخ ندادن من را تیرباران کند؟ پشت‌سر هم هرچه می‌خواهند بگویند مهم نیست. من می‌دانم و خدای خودم این اختیار را دارم، این حق را دارم که گذشت کنم و ببخشم این حق من هست یا نه؟ من سه نفر دیگر را هم در همین ارتباط قبلا بخشیدم در‌حالی‌که می‌خواستند اعدامشان کنند. آیا کار بدی کردم آنها را به خانواده‌هایشان برگرداندم؟ نیروی انتظامی آمد از من تشکر کرد آن زمان شما کجا بودید که با من گفت‌وگو کنید؟ بگذارید کنار این حرف‌ها را چرا آن زمان کسی معترض نشد؟

برادر مرحوم جوادی فر نیز در حاشیه یازدهمین جلسه دادگاه در پاسخ به خبرنگاران مدعی شد، با توجه به دفاعیات آقای مرتضوی در دادگاه و دلایلی که آوردند، به این جمع‌بندی رسیدیم که اعلام رضایت کنیم.

شوک دوم به پرونده کهریزک

ماجرای رضایت خانواده مرحوم جوادی فر پس از گذشت هشت ماه دوباره خبر ساز شد و شوک دوم را به پرونده کهریزک وارد کرد. علیرضا محجوب ،رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در گفتگویی اعلام کرد؛ مرتضوی به یکی از شاکیانی که در پرونده کهریزک شکایت خود را از وی پس گرفت، مبلغ ۸۴ میلیون تومان از جیب سازمان تأمین اجتماعی به عنوان تشکر پرداخت کرد، حال آن‌که موضوع پرونده کهریزک ارتباطی با پرونده سازمان تأمین اجتماعی ندارد.

البته مرتضوی پس از اعلام این خبر واکنش نشان داد و خانواده مرحوم جوادی فر هم در این باره هیچ اظهارنظری کردند.

رضایت به خاطر خواب بود

سعید مرتضوی با رد این موضوع گفت: این دروغ بزرگ هم مانند سایر دروغ‌هایی است که انتشار یافته، من فکر می‌کنم سبب انتشار یافتن این مطلب کذب، تنها از سوی اشخاصی توجیه دارد که قصد مجازات آقای جوادی‌فر را دارند که چرا در این پرونده اینجانب را بی‌گناه دانسته و به‌صورت کتبی و رسمی در دادگاه اعلام رضایت کرده است و صریحا بیان داشته که مدافعات من در جلسات دادگاه او را قانع کرده وگرنه وقایع ناگوار کهریزک و رفتار بعضی ماموران خاطی، با من به‌عنوان دادستان سابق تهران، هیچ‌گونه ارتباطی نداشته است.

وی افزود: پدر مرحوم جوادی فر پنجشنبه که بر سر مزار فرزندشان رفته بودند از خدا خواسته‌اند که ایشان را در مسیری هدایت کند که به کسی ظلم نکنند و با شرح و بسطی که در این مقال جای بیان آن نیست توضیح دادند پنجشنبه‌شب در حالی که همسر مرحوم و فرزندشان را در خواب دیده‌اند فرزندشان امیر جوادی‌فر از ایشان می‌خواهد که در این پرونده رضایت بدهند، ایشان بعد از تعریف کردن این خواب به من اطمینان دادند که از جانب خانواده جوادی‌فر، دیگر، هیچ صدمه‌ای به من نخواهد رسید.

دادستان سابق تهران ادامه داد: هفته بعد از آن نیز با وجود تلاش وکیل ایشان آقای صالح نیکبخت که با من دشمنی دیرینه‌ای دارد و بعضی خانواده‌های دیگر، آقای علی جوادی‌فر رضایت کتبی و رسمی خود را به دادگاه تقدیم کردند، بنابراین اینجانب رضایت خانواده جوادی‌فر را عطیه‌ای الهی می‌دانم که نه از جانب من و نه از جانب آن بزرگوار این اقدام اعتقادی قابل تبدیل به مسایل مالی و مادی نیست.

مرتضوی ۱۸ بار درخواست ملاقات داد

البته این اظهارات با واکنش وکیل خانواده جوادی فر نیز همراه بود.محمد صالح نیکبخت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پدر مرحوم جوادی فر از یک ماه قبل اعلام رضایت بارها از من خواستند که جلسه ای با مرتضوی در دفتر وی، خانه مرحوم و یا دفتر من داشته باشیم که من مخالف این جلسه بودم. در آن زمان هیچ صحبتی در خصوص اعلام رضایت مطرح نبود.

وی افزود: من هم در جلسه دادگاه متوجه رضایت وی از دادستان سابق شدم. در خصوص دریافت ۸۴ میلیون تومان نیز من هیچ اطلاعی ندارم. بعد از جلسات دادگاه من و پدر مرحوم جوادی فر صحبتی با هم نداشتیم.موکلم با توجه به مخالفت من برای جلسه با مرتضوی هیچگاه موضوع رضایت را نگفت و مدعی بود برای بعضی شکات قصد این جلسه را دارد که من به وی اعلام کردم رفتار شکات به شما ارتباطی پیدا نمی کند.

این وکیل دادگستری دربارهٔ ادعای مرتضوی در خصوص دشمنی دیرینه وی نیز گفت: من به هیچ وجه با کسی دشمنی ندارم . در دوره ای که وی رئیس شعبه ۱۴۱۰ بود چند بار در خصوص بعضی رفتارها تذکر دادم.

نیکبخت خاطر نشان کرد؛ مرتضوی نیز ۱۸ بار از من برای ملاقات دعوت کرد که هیچگاه با این ملاقات موافقت نکردم و پاسخی به این درخواست ندادم.

مستندات چیست؟

ایوبی وکیل مرتضوی نیز به مهر گفت: همانطور که موکل اعلم کرده این موضوع صحت ندارد و مشخص نیست بر اساس چه مستنداتی این موضوع اعلام شده است.

حال باید دید خانواده جوادی فر که اعلام کرده بودند پس از صدور رای مصاحبه ای تفضیلی خواهند داشت با شکست سکوتشان به جنگ مرتضوی و کمیته تحقیق و تفحص پایان خواهد داد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.