ماجرای کیانوش عیاری با «خانه پدری»

الهام نداف: کارگردانی که واقع‌گرایی را اساس فیلمسازی‌اش قرار داده است، طبیعی است که تا جایی که توان دارد پای فیلم‌هایش بایستد. کیانوش عیاری کارگردانی است که این ویژگی را دارد و فیلم‌هایش داستان‌هایی را روایت می‌کند که در جامعه شاهد آن هستیم.

 

وی کارگردانی را از سال ۱۳۵۸ و با ساخت فیلم «تازه نفس‌ها» آغاز کرد و امروز بعد از ۳۳ سال فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون تنها ساخت ۱۴ اثر را در کارنامه کاری خود دارد. این گونه فیلمسازی محدود و دست به عصای عیاری نشان دهنده این است که کیفیت را فدای کمیت نکرده است.

 

اما از آن‌جایی که علاقه این کارگردان به طرح موضوعات اجتماعی است، فیلم سینمایی «بیدار شو آرزو» که درباره زلزله بم ساخته بود، نتوانست راهی به اکران عموم پیدا کند و تنها دلیلش هم تلخی و نمایش عریانی از واقعیت‌های اتفاق افتاده در زلزله بم بود.

 

این فیلم بعد از گذشته چند سال، چندی پیش و به مناسبت زلزله تبریز برای اولین بار از تلویزیون پخش شد. علاوه بر این‌ها مجموعه تلویزیون «روزگار قریب» عیاری نیز این روزها از شبکه چهارم سیما باز پخش می‌شود. سریالی که هنوز هم بالاترین سطح کیفی را در مقایسه با دیگر مجموعه‌های تلویزیونی دارد.

 

اما این روزها تنها دغدغه کیانوش عیاری سرونوشت نامعلوم تازه‌ترین اثر سینمایی‌اش است. فیلمبرداری فیلم سینمایی «خانه پدری» با مشارکت ناجی هنر تابستان سال ۸۹ در سه اپیزود آغاز شد. فیلمی که مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی،‌ بهناز جعفری، مینا ساداتی و نازنین فراهانی در آن بازی کردند. این پروژه آذر ۸۹ با پایان فیلمبرداری به مراحل فنی رسید.

 

 داستان «خانه پدری» از اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آغاز می‌شود. این فیلم درباره پدری است که به همراهی پسرش، دخترش را به جرم اینکه آبروی خانواده را برده است، می‌کشد و در خانه‌اش به خاک می‌سپارد. تاثیر این اتفاق در ۶ دهه در «خانه پدری» روایت می‌‌شود.

 

این فیلم با مشارکت موسسه ناجی هنر ساخته شده است به همین دلیل عیاری برای اکران علاوه بر جلب رضایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید رضایت ناجی هنر را هم داشته باشد. اما این موسسه و ارشاد به دلیل وجود صحنه ابتدایی فیلم، مجوز اکران را صادر نکرده‌اند.

 

اما صحنه‌ای که کارگردان «خانه پدری » باید از آن صرف نظر کند، سکانس ابتدایی فیلم است که در آن دختری از سوی پدر و برادرش به قتل می‌رسد، سکانسی که همه چیز در ادامه به آن منوط می‌شود و داستان فیلم با آن صحنه ادامه پیدا می‌کند.

 

داستان کیانوش عیاری و ناجی هنر بر سر اکران فیلم «خانه پدری»همچنان بی‌نتیجه مانده است. از یک طرف ناجی هنر که سهمی در سرمایه‌گذاری این فیلم دارد، معتقد است خروجی فیلم با سیاست‌های این موسسه منافات دارد. از طرف دیگر اصلاحاتی که وزارت ارشاد به فیلم وارد کرده، به طور کلی داستان را تغییر می‌دهد و کارگردان دلیلی برای اعمال این اصلاحات نمی‌بیند؛ چرا که شاکله فیلم بر هم می‌‌خورد.

 

با همه این‌ها کیانوش عیاری در آخرین اظهارنظر خود به ایسنا گفته است: «اکران فیلم «خانه پدری» در ایران به انجام پاره‌ای اصلاحات منوط شده است.»

 

وی که اصلاحات این فیلم را نپذیرفته است، عنوان کرد: «این اصلاحات ویرانگر هستند و با اعمال آنها هستی فیلم «خانه پدری» زیر سوال می‌رود.»

 

اما سعید منتظرالمهدی رئیس ناجی هنر که سهمی از فیلم «خانه پدری» دارد، یکشنبه ۱۶ مهر در خصوص چگونگی حل شدن مشکل اکران این فیلم به ایسنا گفت: «از ابتدا صحبت ما این بود که وزارت ارشاد روند اصلاحات را به کیانوش عیاری اعلام کند و ادیت لازم انجام شود تا کار مشکلی برای اکران نداشته باشد و بعد ما وارد صحبت شویم.»

 

رییس ناجی هنر همچنین اعلام آمادگی کرد که  سهم کیانوش عیاری را از این فیلم خریداری کنیم و گفت می‌‌خواهند با خرید این سهم، تصمیم‌گیرنده اصلی ناجی هنر باشد. اما باید اخلاق حرفه‌ای مشارکت انجام شود، اتفاقی که متاسفانه در مورد جشنواره‌ ونیز انجام نشد.

 

وی درباره واگذاری سهم نیروی انتظامی از مشارکت در این فیلم به کیانوش عیاری گفت: «احتمال فروش سهم خودمان به ایشان هم وجود دارد اما بعید می‌دانم آقای عیاری راضی شوند اصلاحات وارد شده را انجام دهند، به هر حال ارشاد هم خط قرمزهای خودش را دارد، در مجموع نگاه ما به این موضوع درمانگرا است.»

 

مشارکت کیانوش عیاری در سرمایه‌گذاری فیلم «خانه پدری» ۵۰ درصد است.

 

اما مدیر ناجی هنر در گفت و گویی دیگر درباره تصمیم وزارت ارشاد و اصلاحات ارایه شده برای فیلم به فارس گفت: «تصمیم وزارت ارشاد درست است و در حوزه کار وزارت ارشاد است که فیلم چه اشکال‌هایی دارد و کلیات اصلاحات ارایه شده به فیلم سکانس‌های ابتدایی فیلم است که بسیار سکانس‌های بدی است.»

 

وی همچنی یادآوری کرد: «ما اگر بخواهیم هشدار هم بدهیم نباید با صحنه‌های دلخراش و رقت‌انگیز هشدار بدهیم. اگر نگاه عیاری این است که این اتفاقات درس عبرتی برای دیگران باشد ، اما نمایش آن با این شدت و حدت، در ناخودآگاه آدم تاثیراتی بگذارد که بدبین شود وبا ذهنیت خرابی به جامعه نگاه کند. ما معتقدیم این مواردی که در فیلم اشاره شده است در مملکت اسلامی ما چنین نیست و نیاز امروز جامعه ما ساخت چنین فیلمنامه‌ای نیست.»

 

منتظرالمهدی رئیس ناجی هنر عنوان کرده بود «خانه پدری» در زمان وی ساخته نشده است. او گفته بود: «در آن زمان تشخیص دوستان و همکاران ما بوده است که تصمیم گرفتند و فیلم ساخته شده است. حالا اصل فیلمنامه چه بوده است و چگونه درآمده است و اینکه آیا اصلا صحنه‌هایی که جامعه را متاثر می‌کند در فیلمنامه بوده یا خیر، من بی‌اطلاعم. حالا که فیلم ساخته شده در برخی از صحنه‌ها آسیب به مخاطب خواهد زد.»

 

سجادپور معاون امور سینمایی سازمان سینمایی هم درباره نمایش عمومی «خانه پدری» شرط گذاشته تا سکانس‌های ابتدای اپیزود اول حذف شود.

 

فیلم سینمایی «خانه پدری» چندی قبل در بخش‌ جنبی جشنواره بین‌المللی فیلم «ونیز» نمایش داشت و مدیر فستیوال آن را کشف سال جشنواره معرفی کرد، این در حالی بود که مسئولان سینمایی اجازه نمایش فیلم «خانه پدری» را در جشنواره ونیز ندادند و مسوولان ناجی هنر به عنوان سرمایه‌گذار این فیلم به دلیل نمایش بدون مجوز «خانه پدری» در ونیز اعلام کردند که این موضوع را پیگیری قضائی می‌کنند.

 

سرنوشت اکران «خانه پدری» همچنان نا معلم است و باید منتظر ماند و دید که وزارت ارشاد و ناجی هنر برای این فیلم و سرنوشت آن چه تصمیمی می‌گیرند.

 

۵۷۲۴۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.