مادربردی استثنایی برای کاربران استثنایی از گیگابایت

بررسی مادربرد حرفه ای Z77X-UP7 گیگابایت

اورکلاکر‌های حرفه‌ای از آن دسته کاربرانی هستند که به کوچک‌ترین جزئیات در طراحی قطعات رایانه توجه کرده و معمولا برخی از آن‌ها را نیز از حالت نرمال خود خارج می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام، بیشتر تمرکز این دسته از کاربران بر روی مادربرد است و پیکره اصلی تمامی فعالیت‌های آن‌ها به شمار می‌رود. دو عامل می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در میزان محبوبیت یک مادربرد در بین اورکلاکر‌ها داشته باشد، اول توانایی‌ها و امکانات مادربرد و دوم راحتی کار با آن. شرکت گیگابایت به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در طراحی و تولید مادربرد، کاملا به این نکات اشراف داشته و به خوبی از آنها در ساخت محصولات حرفه‌ای خود بهره می‌گیرد. یکی از جدید‌ترین و پیشرفته‌ترین مادربرد‌های این شرکت GA-Z77X-UP7 نام دارد که امکانات بی‌نظیری را در اختیار اورکلاکر‌های تشنه قدرت قرار می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین نکات در حین اورکلاک کردن سیستم، ورود جریان دائمی و یک‌دست به قطعات مختلف است. اگر حتی یک لحظه جریان قطع و وصل شده و یا حتی به میزان کافی نباشد یا سیستم به صورت خودکار خاموش می‌شود، و یا به آن آسیب‌های سخت‌افزاری جدی وارد می‌شود. که هر دوی این موارد می‌تواند در روند اورکلاک اختلال ایجاد کند. از این رو گیگابایت سیستم برق رسانی فوق العاده پیشرفته‌ای را برای این مادربرد درنظر گرفته که مجموعا از ۳۷ فاز تشکیل شده است. به این ترتیب که ۳۲ فاز برای تامین توان مورد نیاز پردازنده، ۳ فاز برای پردازنده گرافیکی و ۲ فاز مخصوص VTT در این مادربرد تعبیه شده است. در پیکره این فازها از ‌ICهای PowIRstages شرکت IR استفاده شده است که ظرفیت عبور تا ۶۰ آمپر جریان را دارند. در نتیجه Z77X-UP7 مجموعا ارائه دهنده توان خیره کننده ۲۰۰۰ واتی است. همچنین مدیریت تمامی این فازها به عهده کنترلر‌های تمام دیجیتالی می‌باشد که دقت بسیار بالایی دارند و به تقسیم درست جریان کمک بسزایی می‌کنند. با چنین سطح توانایی و دقت فوق العاده‌ای، دیگر اورکلاکر‌ها با افت یا قطعی جریان مواجه نخواهند شد و می‌توانند با خیال آسوده پردازنده، پردازنده گرافیکی و حافظه سیستم خود را تا بالا‌ترین سطوح ممکن اورکلاک کنند. فناوری جدید Ultra Durable 5 نیز به پایداری سیستم کمک شایانی می‌کند. استفاده از قطعات باکیفیت در ساخت مادربرد باعث می‌شود که کارایی، پایداری، بازدهی و طول عمر آن افزایش پیدا کند. همچنین این فناوری در بسیاری از مواقع از افزایش ناگهانی دمای قطعات در هنگام اورکلاک جلوگیری می‌کند که نتیجه این امر نیز ثبات کلی سیستم خواهد بود.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم کار با مادربرد برای اورکلاکرها باید ساده باشد تا فقط تمرکز بر روی ثبت رکوردهای جدید فکر آن‌ها را مشغول کند. در Z77X-UP7 گیگابایت نیز به این امر توجه خاصی شده است. از بایوس گرفته تا کلید‌های کمکی و کانکتورهای فن همگی به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی در دسترس بوده و نهایت کارایی را داشته باشند. سیستم بایوس این مادربرد که UEFI BIOS نام دارد از دو بایوس جداگانه تشکیل شده است که می‌توانند ترکیب‌های متفاوتی را ایجاد کنند. به این ترتیب که می‌توان تنظیمات معمولی را بر روی یک و تنظیمات اورکلاک را بر روی دیگری ذخیره کرده و در هر لحظه بر حسب نیاز یکی از آن‌ها را فعال کرد. همچنین در صورت از بین رفتن احتمالی اطلاعات بایوس در حین اورکلاک کردن سیستم، آن‌ها را از روی بایوس دیگر بازیابی کرد. حتی اگر بر اثر فشار بالای سیستم یکی از بایوس ها معیوب گردد نیز می توان از بایوس دیگر به صورت مستقل استفاده کرد. همچنین با استفاده از قابلیت DualBIOS Disable Switch می توانید بازیابی خودکار فناوری DualBIOS را از کار بیاندازید، تا در هنگام اورکلاکینگ های ناموفق زمان زیادی را از دست ندهید. محیط نرم افزاری سه بعدی جذابی نیز برای بخش تنظیمات بایوس این مادربرد طراحی شده است که کاربران آماتور یا حرفه ای می توانند با استفاده از ماوس در آن محیط با کمترین پیچیدگی کار کنند.

چند کلید بر روی مادربرد وجود دارد که کاربر می‌تواند با استفاده از آن‌ها در لحظه تنظیمات سیستم خود را تغییر دهد. به این ترتیب که می‌توان ضریب‌های پردازنده، تنظیمات BCLK و همچنین تنظیمات ضریب‌های پله ای BCLK را برای مقادیر ۱ یا ۰٫۱ مگاهرتزی به طور دستی افزایش یا کاهش داد. تمامی این تنظیمات در حین فعالیت سیستم قابل اعمال هستند، چه در بایوس باشید چه در DOS و یا حتی ویندوز، می‌توانید تمامی این تنظیمات را بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد بر روی سیستم خود اعمال کنید. بدین طریق کاربران قادر خواهند بود تا به سرعت رایانه خود را با تنظیمات مناسب راه اندازی کنند و به بالا‌ترین فرکانس عملکرد پردازنده خود دست پیدا کنند. همچنین ماژول‌های سنجش ولتاژ نیز بر روی برد در نظر گرفته شده‌اند تا به کاربران در زیر نظر گرفتن و رصد کردن ولتاژ هر یک از قطعات نیز کمک شایانی شود. اتصال چندین فن در نقاط مختلف مادربرد نیز می‌تواند تاثیر قابل توجهی در پایین نگه داشتن دما داشته باشد. از این رو گیگابایت بر روی این مادربرد ۷ کانکتور فن در نقاط مختلف تعبیه کرده است تا اورکلاکرها از این نظر نیز هیچگونه نگرانی نداشته باشند.
تمامی توضیحاتی که درباره قابلیت‌های این مادربرد تا اینجا داده شد درباره اورکلاکرها بود، اما این بدین معنی نیست که Z77X-UP7 جذابیتی برای دیگر کاربران حرفه ای ندارد.

این مادربرد مجهز به سوکت پردازنده LGA1155 و چهار اسلات کارت گرافیکی PCI Express 3.0 می‌باشد که از فناوری چهار مسیره ATI CrossFireX و NVIDIA SLI پشتیبانی می‌کنند. همچنین چهار اسلات حافظه بر روی این مادربرد وجود دارد که هر کدام از آنها تا ۸ گیگابایت حافظه DDR3 2400 را پشتیبانی می‌کنند. این میزان توان برای گیمر‌های حرفه‌ای نیز می‌تواند کاملا ایده‌آل و حتی بیشتر از حد انتظار باشد. در مجموع مادربرد Z77X-UP7 گیگابایت مجموعه کاملی از امکانات و فناوری‌های پیشرفته است که تمامی نیازهای انواع کاربران حرفه‌ای را به خوبی برطرف خواهد ساخت. این مادربرد با گارانتی سه ساله آواژنگ در بازار موجود می باشد.

خبر های مرتبط:

  1. G1.Sniper 3؛ مادربردی برای گیمر های حرفه ای
  2. GA-H67A-UD3H، مادربورد جدید گیگابایت برای فیلم بازها
  3. فرصتی طلایی:دریافت ۵۰ گیگابایت فضای کاملا مجانی از Box برای کاربران اندروید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.