مارهای سمّی، مسکّنی برای دردهای شما

به گزارش ممتازنیوز، مارهای آفریقایی مامبا از سمی ترین مارهای روی زمین هستند. حالا دانشمندان متوجه شده اند که از سم مهلک این مارها می توان موادی را استخراج کرد که به صورت مسکّن مورد استفاده قرار بگیرند و هیچ گونه عوارض جانبی نداشته باشند.
در تحقیقات پیش از این ، تمرکز بر روی علت دردی بود که بر اثر نیش مار به وجود می آید. مطالعات نشان می دهد که سموم بعضی از حیوانات حاوی زهرآبه هایی هستند که کانال های یونی اسید سنج را در بخش های اعصاب مرکزی و خارجی فعال می کنند. به همین علت جای گزیدگی درد می گیرد. دانشمندان موسسه داروشناسی مولکولی و سلولی فرانسه تحقیقات خود را بر روی مارهای مامبا ادامه می دهد و به نتایج جالبی دست می یابد.
در این مطالعات مشخص شد که در پپتیدهای سم مامبا، ماده ای با نام “مامبالگینز Mambalgins” وجود دارد که اگر جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند درد را کاهش و یا کاملاً از بین ببرد.
این تیم تحقیقاتی در ادامه مامبالگینز خالص را به درون دارویی برای آزمایش روی موش ها تزریق کردند. موش هایی که این دارو به آنها تزریق شد بسیار راحت تر و آرام تراز موش هایی بودند که دارو به آنها تزریق نشد. محققان معتقدند که خاصیت تسکین بخشی این دارو به اندازه مخدرهایی مثل مرفین است اما این داروی جدید دیگر عوارض جانبی ندارد. عدم وجود عوارض جانبی هم به خاطر این است که مامبالگینز بر روی نواحی غیر از گیرنده های مرفین تاثیر می کند.
سم های حیوانات و موجودات در طبیعت مدت مدیدی است که برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها در زمینه های مختلفی همچون جلوگیری از لخته شدن خون تا داروهای ضدچروک مورد استفاده قرار می گیرند. اما حالا با این کشف جدید می توان گفت صفحه ای جدید در مباحث مسکن ها و تاثیرات خوب و بدشان باز خواهد شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.