مالاریا، روزانه جان بیش از نیم میلیون انسان را می گیرد / کودکان زیر ۵ سال بیشتر قربانی می شوند

دبیر کل سازمان ملل متحد با اعلام اینکه مالاریا قاتل نیم میلیون انسان در جهان است گفت: این بیماری بیشتر در کودکان زیر ۵ سال قربانی می گیرد.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر)، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مالاریا ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ برابر با ۵ اردیبهشت ماه جاری ضمن اعلام این واقعیت که مالاریا هنوز روزانه بیش از نیم میلیون انسان را در جهان می کشد خواستار تعهد جهانی برای ریشه کنی این بیماری مزمن شد.

متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

روز جهانی مالاریا فرصتی است تا این واقعیت را جشن بگیریم که جهان در مسیر تحقق آرمان جهانی توسعه هزاره قرار دارد که هدف آن معکوس نمودن روند گسترش مالاریا است.

اینجانب تعهد بسیاری از شرکا را تحسین می نمایم که تلاش های هماهنگ آنان به خوبی جان بیش از ۳ میلیون انسان را از سال ۲۰۰۰ نجات داده است. میزان جهانی مرگ ومیر مالاریا تا بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است و بسیاری از کشور ها با موفقیت توانسته اند به حذف این بیماری نزدیک شوند.

پیشگیری و درمان مالاریا تضمین می نماید کودکان بیشتری برای مدرسه رفتن، یادگیری حرفه و رشد به منظور عضو مولد جامعه بودن، به اندازه کافی سالم باشند. این امر موجب کاهش رنج بشر، باعث افزایش درآمد خانوار می شود و کمک به توسعه اقتصادی می نماید.

تاکنون در حالی که پیشرفت را تحسین می کنیم، باید با این حقیقت مبارزه نماییم که مالاریا هنوز روزانه بیش از نیم میلیون انسان را می کشد. بیشتر این افراد را کودکان زیر ۵ سال تشکیل می دهند که در منطقه جنوب صحرای آفریقا زندگی می کنند.

موارد زیادی هنوز بدون آزمایش، بدون ثبت و درمان رواج دارند.

امروز اینجانب فراخوان خود برای ادامه سرمایه گذاری و تعهد سیاسی پایداربرای بهبود پیشگیری و کنترل مالاریا را تکرار می نمایم.

ما برای ادامه پیشرفت و افزایش پوشش پیشگیری موثر مالاریا نیاز به بودجه بیشتر داریم. ما نیازمند منابع بیشتر برای توسعه و ادامه اجرای برنامه های موثر رهگیری همچنین مبارزه با افزایش مقاومت پشه در برابر حشره کش ها و مقاومت انگل ها در مقابل داروهای ضد مالاریا هستیم.

در این روز جهانی مالاریا اجازه دهید تعهد جمعی خود را برای مبارزه علیه مالاریا و در نهایت نابودی این بیماری مزمن تجدید نماییم.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.