مالیات بر جمع درآمد و سوداگری در دستور کار قرار می‌گیرد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که مالیات بر جمع درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه یا سوداگری به عنوان پایه‌های جدید مالیاتی است که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد

مالیات بر جمع درآمد و سوداگری در دستور کار قرار می‌گیرد

به گزارش ممتاز نیوز، داود منظور در سفر یک روزه به فارس و در جمع مدیران مالیاتی استان فارس، وجود نیروهای جوان و پرانرژی را سرمایه سازمان امور مالیاتی کشور ‌دانست و افزود: در این راستا باید از ظرفیت  همکاران نخبه بیشتر بهره برد.

منظور تفاوت سازمان امور مالیاتی با دیگر دستگاه های اجرایی را توان اجرایی و دانش تخصصی در استفاده از داده ها دانست.

وی ادامه داد: اصلاح قانون مالیات های مستقیم، قانون دائمی ارزش افزوده و قانون پایانه های فروشگاهی نشانه حرکت رو به جلوی نظام مالیاتی است، حرکتی که سازمان مالیاتی را به سازمانی مقتدر و دانش محور و مبتنی بر روش های روزامد تبدیل خواهد کرد و منابع پایدار و متنوعی را برای نظام مالیاتی ایجاد می کند تا نظام مالیاتی بتواند درآمدهای پایداری را برای بودجه دولت فراهم کند.

منظور ضمن اشاره به رویکردهای نظام مالیاتی بر استفاده موثر از ظرفیت های قانونی موجود تاکید و اضافه کرد: با شناسایی مودیان جدید و کاهش فرار مالیاتی از ظرفیت های قانونی موجود در راستای تحقق هر چه بهتر درآمدهای مالیاتی استفاده نماییم و با روش های سیستمی مبتنی بر داده، تحلیل داده ها و روش های هوش مصنوعی، داده کاوی نقاط فرار مالیاتی را انجام تا مودیان پر ریسک شناسایی شوند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در این خصوص همکاری سایر دستگاه ها ضروری است. استفاده از ظرفیت های موجود و همکاری پلیس امنیت اقتصادی، قوه قضائیه و نظام بانکی یک حرکت تیمی موثر برای این دوره مدیریت فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که در بحث فرار مالیاتی اعتقاد داریم با همکاری نظام بانکی و ساماندهی پوزها و درگاه های پرداخت تحول جدی در تعداد مودیان خواهیم داشت‌.

منظور، اصلاح قوانین را از رویکردهای نظام مالیاتی کشور دانست و گفت: ساماندهی معافیت ها موجب اثر بخشی نظام مالیاتی می‌شود؛ در طرح واره های تنظیمی سازمان فرصت های اصلاح و ساماندهی معافیت ها مد نظر قرار گرفته است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی، مالیات بر جمع درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه یا سوداگری را به عنوان پایه های جدید مالیاتی دانست که بزودی در دستور کار قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه سوداگران معاملاتی مشمول قانون جدید مالیاتی هستند، گفت: افرادیکه نه به منظور مصارف شخصی بلکه با اهداف سوداگرانه اقدام به خرید و فروش ساختمان، طلا، ارز، یا خودرو می‌کنند، با توجه به افزایش ارزش از زمان خرید تا زمان فروش دارایی،  مشمول مالیات می‌شود.

منظور ادامه داد: این منبع جدید مالیاتی به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رسیده و امید است بعد از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، برای تصویب نهایی به صحن مجلس شورای اسلامی برود.

او، مالیات بر مجموع درآمد هر فرد را ظرفیت جدید دیگر در دست اقدام نظام مالیاتی کشور عنوان کرد که بر اساس آن مجموع در آمد فرد و خود فرد مودی ملاک پرداخت مالیات قرار می‌گیرد و افزود: در این پیشنهاد قانونی، پایان هرسال درآمدهایی که از هر محل از جمله، محل کسب و کار، حقوق و دستمزد، اجاره، سود بانکی، سود سهام حاصل می‌شود، در اظهار نامه مالیاتی فرد منعکس شده و با توجه به معافیت‌ها و با عنایت به یک سطح آستانه، در آمدهای مشمول مالیات برای هر فرد و هر خانواده محاسبه و با قرار گرفتن در پلکان‌های مالیاتی، مالیات فرد تعیین خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: برای تمکین مالیاتی باید خدمات رسانی شایسته به مردم را انجام دهیم، وظیفه ما تجهیز منابع است ولی در تعامل با سایر بخش های دولت خدمات می دهیم.

وی تعامل سازنده با نمایندگان محترم مجلس، تعامل با مودیان محترم به ویژه همکاری با بخش های تولیدی استان را حائزاهمیت دانست و ادامه داد: در شرایط حاضر و جنگ اقتصادی موجود نظام مالیاتی نباید باری بر اقتصاد گذارد و موجب اختلال شود ولیکن تعهدات سازمانی نسبت به دولت نیز با رعایت موارد فوق باید انجام شود.

منظور،با قدرددانی از ناصر هاشمی، محمدابراهیمی، را به عنوان سرپرست جدید اداره کل امور مالیاتی فارس منصوب کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.