ماهاتیر محمد نسبت به گسترش سلطه امریکا بر منطقه آسیا و اقیانوسیه هشدار داد

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حزب اسلامی مالزی (پاس)، ماهاتیر محمد گفت: حمایت آمریکا از تجارت و صنعت کشورهای منطقه صرفا به منظور گسترش سلطه بر منابع آن ها صورت می گیرد.

توافق نامه همکاری های اقتصادی بین کشورهای منطقه و آمریکا، توافق تجاری آزادی است که با هدف آزادسازی اقتصاد منطقه آسیا-اقیانوسیه در دستور کار دو طرف قرار گرفته است.

بر اساس این توافقنامه، آمریکا همچنین درصدد است تا بتواند با اقتصاد کشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه از قبیل استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور، مالزی، برونئی و ویتنام که از رشد اقتصادی چشمگیری برخوردار هستند، ارتباط برقرار کند.

نخست وزیر پیشین مالزی این توافقنامه را با توافق های شکست خورده غرب در مورد تجارت و تعرفه (جی.ای.تی.تی) و کنفرانس اقتصادی آسیا – اقیانوسیه (اپک) مقایسه کرد.

ماهاتیر در ادامه تلاش های آمریکا برای جهانی سازی را حیله این کشور برای از بین بردن موانع گمرکی کشورهایی دانست که تاکنون بحث جریان آزاد سرمایه و سرمایه گذاری توسط کشورهای ثروتمند را با تردید می نگریسته اند.

وی افزود: جهان بدون مرز نمی تواند شامل جریان آزاد حرکت مردم از یک کشور فقیر به یک کشور ثروتمند شود، از این رو جهانی شدنی که در آن مرزها نادیده انگاشته شود، وجود نخواهد داشت.

نخست وزیر پیشین مالزی در ادامه تصریح کرد :چون آمریکا نتوانسته اهداف خود را از طرق دیگر به دست آورد بنابراین به فکر استفاده از توافق نامه های تجاری آزاد افتاده است.

سنگاپور پیش از این به امضای این توافقنامه تن داده است و اکنون فشار روی مالزی است تا با آمریکا و اروپا قرارداد تجاری آزاد داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرده است که دولت این طرح را به آسانی مورد تصویب قرار ندهد و با دقت آن را مطالعه کند.

ماهاتیر همچنین با طرح این پرسش که آیا مذاکره کنندگان این طرح آن را به دقت مطالعه کرده اند، افزود: مالزی همیشه طرف بازنده بوده است.

آساق**۳۳۵ **۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۵۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.