ماهی‌های زیبای ساکن آبسنگ مرجانی / گزارش تصویری

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767334510025052.jpg این ماهی زیبا که تنها در یکی از صخره‌های عمیق مرجانی نزدیک اندونزی کشف شده، یکی از ۲۵ گونه جدید ساکن آبسنگ‌های مرجانی است که به کتاب سه جلدی «ماهیان آبسنگ‌های مرجانی هند شرقی» راه پیدا کرده‌اند. در میان این ماهیان جدید باسلتی با نام علمی Pseudanthias mica وجود دارد که توسط مارک وی.اردمان، یکی از نویسندگان کتاب نامگذاری شده است. او این نام علمی را از نام دختر دوازده ساله‌اش میکا که بسیار علاقمند به غواصی است، انتخاب کرده است.

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767335882359463.jpg این نمونه از گابی‌های کوتوله در سال ۲۰۱۱ شناسایی شده است. اردمان امیدوارست انتشار کتابی که به تنوع زیستی مناطق گوناگون می‌پردازد، نه‌تنها بتواند مردم این مناطق را به حفظ این منابع باارزش تشویق کند بلکه باعث شود دولت‌ها نیز برای حفظ این تنوع زیستی تلاش بیشتری بکنند.

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767335873311447.jpg همانطور که می‌بینید این مارماهی لقمه‌ای بزرگتر از دهانش برداشته است. نمونه دیگری از مارماهی‌ها که موری نام دارد، ردیف دومی از آرواره دنداندار دارد که می‌تواند شکار را به درون گلوی او بکشاند.

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767335615130993.jpg این عکس فوق‌العاده که در کتاب «ماهیان آبسنگ‌های مرجانی هند شرقی» چاپ شده، یک قورباغه‌ماهی را که از دسته ماهی‌های ماهیگیر است همراه با تخم‌هایش که در آب شنارو هستند، نشان می‌دهد.

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767335603742973.jpg این گونه از عقرب‌ماهی با نام علمی Pteroidichthys amboinensis که ظاهری عجیب دارد و پیش از این کشف شده، یکی از ۱۲۰۰ گونه سمی از ماهی‌های جهان به شمار می‌رود.

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767335594382957.jpg این ماهی گابی کوچک با نام علمی Tryssogobius sarah و چشم‌های آبی رنگین‌کمانی ساکن عمق ۴۰ تا ۷۰ متری آب است.

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767335189250245.jpg این نمونه زیبا با نام علمی Lepidichthys akiko یکی دیگر از clingfish ها است که تاکنون فقط در صخرههای عمیق مرجانی منطقه غربی گینه نو دیده شده است. این ماهی‌ها به کمک مکنده‌هایی که در زیر بدن خود دارند، به سطوح مختلف می‌چسبند.

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767335180202229.jpg در این تصویر گروهی از ماهی‌ها را می‌بینید که دارند در بالای صخره‌های مرجانی پارک ملی کومودو در اندونزی که بخشی از مثلث مرجانی است، شنا می‌کنند. اردمان می‌گوید: «به نظر نمی‌رسد هیچکدام از ۲۵ گونه جدید در معرض خطر انقراض قرار داشته باشد. با این حال بعضی وقتها ماهیگیران شیوه‌های مخربی مانند از بین بردن مرجان‌ها برای صید ماهی را به کار می‌گیرند. یکی از نکات مثبت این است که در بسیاری از این مناطق گروه‌های محلی حفاظت محیط‌زیست وارد عمل شده‌اند و ماهیگیری به دقت کنترل می‌شود».

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767335170842213.jpg یک غواص دارد آبسنگ مرجانی جزیره بوناکن در اندونزی را کاوش می‌کند. این جزیره بخشی از مثلث مرجانی را تشکیل می‌دهد. این منطقه که دارای تنوع زیستی قابل‌توجهی است، اندونزی، فیلیپین، مالزی، تیمور شرقی، پاپووا گینه نو و جزایر سولومون را در برمی‌گیرد.

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767334549649122.jpg این ماهی کوچک با نام علمی Aspasmichthys alorensis تنها در بخشی از آب‌های جنوب‌شرقی اندونزی زندگی می‌کند که به دلیل وجود جریان‌های تند آبی شناخته شده‌اند. این جریان‌های سریع آبی باعث شده‌اند شانس پیدا کردن این ماهی کوچک برای اردمان و همکارش جری آلن در حین پناه گرفتن در فرورفتگی یک صخره فراهم شود.

/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767334538573102.jpg این ماهی ظریف و زیبا با نام علمی Pteropsaron longipinnis به تازگی در صخره‌های مرجانی که در عمق ۶۰ متری آب وجود دارند، کشف شده است. اردمان می‌گوید: «این ماهی کوچک در گروههای ۸ تا ۱۵ زندگی می‌کند که از یک نر بزرگ و تعدادی ماده که جثه‌ای به مراتب کوچکتر دارند، تشکیل شده است. این ماهی‌های زیبا اطراف شن‌های سفید حرکت کرده و درون آنها شیرجه می‌زنند. نرها باله‌های لگنی بلندی دارند که می‌توانند از آنها مانند سه‌پایه برای حفظ خود بالای این شن‌ها استفاده کنند».

Fairy Basslet
این ماهی زیبا که تنها در یکی از صخره‌های عمیق مرجانی نزدیک اندونزی کشف شده، یکی از ۲۵ گونه جدید ساکن آبسنگ‌های مرجانی است که به کتاب سه جلدی «ماهیان آبسنگ‌های مرجانی هند شرقی» راه پیدا کرده‌اند. در میان این ماهیان جدید باسلتی با نام علمی Pseudanthias mica وجود دارد که توسط مارک وی.اردمان، یکی از نویسندگان کتاب نامگذاری شده است. او این نام علمی را از نام دختر دوازده ساله‌اش میکا که بسیار علاقمند به غواصی است، انتخاب کرده است.

اردمان که زیست‌شناس دریایی گروه بین‌المللی حفاظت حیات وحش (CI) است، می‌گوید: «این ماهی‌ها که گونه‌های نزدیک به انواعی از ماهی‌های گرمسیری هستند، اغلب به صورت گروهی زندگی کرده و از پلانگتون‌ها تغذیه می‌کنند. بدن ماهی‌های نر این گروه را اغلب رنگ‌های شاد و زیبا پوشانده است».

داده‌هایی که طی ۶۰ سال گردآوری شده‌اند، نشان می‌دهند بیش از ۲۵۰۰ گونه ماهی ساکن آبسنگ‌های مرجانی هستند. این رقم دو برابر آماری است که پیش از این منتشر شده بود. اردمان امیدوارست اعلام تنوع زیستی ماهی‌های ساکن مثلث مرجانی، دریای چین جنوبی و دریای آندامان باعث شود مسئولان تصمیم بگیرند این مناطق را حفاظت شده اعلام کنند.

ماهی سه‌پایه

این ماهی ظریف و زیبا با نام علمی Pteropsaron longipinnis به تازگی در صخره‌های مرجانی که در عمق ۶۰ متری آب وجود دارند، کشف شده است. اردمان می‌گوید: «این ماهی کوچک در گروه‌های ۸ تا ۱۵ زندگی می‌کند که از یک نر بزرگ و تعدادی ماده که جثه‌ای به مراتب کوچکتر دارند، تشکیل شده است. این ماهی‌های زیبا اطراف شن‌های سفید حرکت کرده و درون آنها شیرجه می‌زنند. نرها باله‌های لگنی بلندی دارند که می‌توانند از آنها مانند سه‌پایه برای حفظ خود بالای این شن‌ها استفاده کنند».

ماهی چسبناک

این ماهی کوچک با نام علمی Aspasmichthys alorensis تنها در بخشی از آب‌های جنوب‌شرقی اندونزی زندگی می‌کند که به دلیل وجود جریان‌های تند آبی شناخته شده‌اند. این جریان‌های سریع آبی باعث شده‌اند شانس پیدا کردن این ماهی کوچک برای اردمان و همکارش جری آلن در حین پناه گرفتن در فرورفتگی یک صخره فراهم شود.

اردمان می‌گوید: «همانطور که در پناه صخره خستگی در می‌کردیم و برای حرکت بعدی آماده می‌شدیم، سعی کردم با تماشای صخره‌هایی که پایین‌تر قرار داشتند به آرامش اعصابم کمک کنم و در همین حال بود که دیدم یک ماهی کوچک ۱٫۳ سانتیمتری دارد روی یک اسفنج کوچک می‌خزد. جری را صدا زدم و او پس از اینکه چند دقیقه به این موجود خیره شد، قانع شد که با نمونه جالب‌توجهی روبرو شده‌ایم».

مرجان‌ها از نمای بالا

یک غواص دارد آبسنگ مرجانی جزیره بوناکن در اندونزی را کاوش می‌کند. این جزیره بخشی از مثلث مرجانی را تشکیل می‌دهد. این منطقه که دارای تنوع زیستی قابل‌توجهی است، اندونزی، فیلیپین، مالزی، تیمور شرقی، پاپووا گینه نو و جزایر سولومون را در برمی‌گیرد.

دسته‌های ماهی

در این تصویر گروهی از ماهی‌ها را می‌بینید که دارند در بالای صخره‌های مرجانی پارک ملی کومودو در اندونزی که بخشی از مثلث مرجانی است، شنا می‌کنند. اردمان می‌گوید: «به نظر نمی‌رسد هیچکدام از ۲۵ گونه جدید در معرض خطر انقراض قرار داشته باشد. با این حال بعضی وقت‌ها ماهیگیران شیوه‌های مخربی مانند از بین بردن مرجان‌ها برای صید ماهی را به کار می‌گیرند. یکی از نکات مثبت این است که در بسیاری از این مناطق گروه‌های محلی حفاظت محیط‌زیست وارد عمل شده‌اند و ماهیگیری به دقت کنترل می‌شود».

Candy Striper

این نمونه زیبا با نام علمی Lepidichthys akiko یکی دیگر از clingfish ها است که تاکنون فقط درصخره‌های عمیق مرجانی منطقه غربی گینه نو دیده شده است. این ماهی‌ها به کمک مکنده‌هایی که در زیر بدن خود دارند، به سطوح مختلف می‌چسبند.

Fairy Goby

این ماهی گابی کوچک با نام علمی Tryssogobius sarah و چشم‌های آبی رنگین‌کمانی ساکن عمق ۴۰ تا ۷۰ متری آب است.

عقرب ماهی

این گونه از عقرب‌ماهی با نام علمی Pteroidichthys amboinensis که ظاهری عجیب دارد و پیش از این کشف شده، یکی از ۱۲۰۰ گونه سمی از ماهی‌های جهان به شمار می‌رود.

قورباغه‌ماهی غول‌پیکر

این عکس فوق‌العاده که در کتاب «ماهیان آبسنگ‌های مرجانی هند شرقی» چاپ شده، یک قورباغه‌ماهی را که از دسته ماهی‌های ماهیگیر است همراه با تخم‌هایش که در آب شنارو هستند، نشان می‌دهد.

شکار و شکارچی

همانطور که می‌بینید این مارماهی لقمه‌ای بزرگتر از دهانش برداشته است. نمونه دیگری از مارماهی‌ها که موری نام دارد، ردیف دومی از آرواره دندان‌دار دارد که می‌تواند شکار را به درون گلوی او بکشاند.

گابی کوتوله

این نمونه از گابی‌های کوتوله در سال ۲۰۱۱ شناسایی شده است. اردمان امیدوارست انتشار کتابی که به تنوع زیستی مناطق گوناگون می‌پردازد، نه‌تنها بتواند مردم این مناطق را به حفظ این منابع باارزش تشویق کند بلکه باعث شود دولت‌ها نیز برای حفظ این تنوع زیستی تلاش بیشتری بکنند.

منبع: نشنال جئوگرافیک ترجمه: محبوبه عمیدی

۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.