مایکروسافت با مترو خداحافظی کرد

در سالی که گذشت، کمپانی مایکروسافت و رسانه‌ها از رابط کاربری جدید، پاک و کاشی گونه ویندوزفون، ویندوز ۸، Office 2013و Outlook.com صحبت می کردند. اما حالا با توجه به مسائل تجاری که برای نام “مترو” پیش آمده مایکروسافت به دنبال یک نام جایگزین می گردد. به هر حال مهم نیست که مایکروسافت چه نامی برای مترو انتخاب خواهد کرد، در واقع رابط کاربری نباید هیچ عنوانی داشته باشد.

نام انتخاب کردن برای طرح رابط کاربر می تواند احساسی که مایکروسافت برای اولین بار در هنگام معرفی ویندوز ۸ ایجاد کرد، دوباره زنده کند. آن کاشی های روشن تفاوت عظیمی با دسکتاپ سنتی ویندوز داشت. خیلی صریح تر می توان گفت که به نظر می رسید این ویندوز جدید ، زبان طراحی “مترو” را از ویندوز ۷ به امانت گرفته بود تا تجربه منسجم تری را برای کامپیوتر ها خلق کند.

اما حالا که تمامی محصولات اصلی مایکروسافت، مثل ویندوز، ویندوزفون، ایکس باکس و Office از همین زبان طراحی استفاده می کنند ، دیگر لزومی ندارد مردم را با اصطلاحات جدید سردرگم کنیم. نام گذاشتن روی یک رابط کاربر شاید برای اعضای خود شرکت عقلانی باشد اما وقتی وارد بازار متقاضیان می شود همه چیز را مبهم تر می کند. سوالاتی همچون: مترو چیست؟ آیا لزومی دارد که من آن را خریداری کنم؟ آیا من هم اکنون به آن نیاز دارم؟ در ذهن متقاضیان جای می گیرد و حتی رسانه ها هم مجبورند برای جلوگیری از سردرگمی مخاطبان‌شان مرتب معنی مترو را برای آنها توضیح بدهند.

البته احتمالا مایکروسافت هیچ برنامه ای برای حل این مشکل ندارد. این کمپانی همواره به خاطر انتخاب های بد در نامگذاری محصولاتش شهره بوده است، حتی درباره مترو. اما الان زمان مناسبی برای مایکروسافت است که به جای پرداختن به این کارها بر روی برجسته کردن محصولات آینده اش تمرکز کند. اگر ویندوز ۷ توانست چیزی را اثبات کند، به خاطر نام مترو نبود. واقعا تعداد اندکی از افراد به نام تجاری رابط کاربر اهمیت می دهند و این اسم تنها به لیست اسم های بی مصرف ذهن مصرف کنندگان اضافه می شد. شما چند بار شندیده اید که مردم درباره تجربه دسکتاپی” Aero ” صحبت کنند؟

مایکروسافت در آینده ای نزدیک قرار است محصولات شگفت انگیز و منحصر به فردی را به بازار عرضه کند و پرداخت به مسئله بی اهمیتی همچون نام گذاری یک زبان طراحی ممکن است این کمپانی را از هدف اصلی اش دور کند. اپل هیچ گاه برای زبان های طراحی اش نام تجاری استفاده نمی کند. چرا که می خواهد ، مشتریانش تنها به خود محصول فکر کنند. و مشتری ها هم این شیوه را بیشتر می پسندند.

از آنجاییکه زبان طراحی جدید مایکروسافت در تمام محصولات اصلی این شرکت فراگیر شده است، انتخاب نام جدید هیچ لزومی ندارد.و اگر طرفدارن این شرکت هم دوست داشته باشند نام مترو را بر زبان بیاورند – هرچند نام خنده داری است-  باید اجازه دهیم آنها این کار را بکنند و درست نیست که این اسم را با نام دیگری عوض کنیم. به نظر می رسد زمان آن فرارسیده است که بگذاریم مردم بدون هیچ حرف اضافی فقط بگویند: این ویندوز است، این ویندوز فون است و این مایکروسافت.

Wired/ ماندانا سجادی

۴۰۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.