مبادلات تجاری ایران با ۱۷۳ کشور جهان

معمارنژاد:طی پنج ماهه اول امسال میزان صادرات غیرنفتی به حدود ۳۰ میلیون تن رسیده است که ارزش آن با احتساب میعانات گازی و محصولات پتروشیمی از ۱۵٫۷میلیارد دلار فراتر رفته است.

معمارنژاد ضمن اعلام آمار و ارقام مربوط به تجارت خارجی کشور در پنج ماهه امسال گفت: ایران با بیش از ۴۳ کشور جهان موافقت نامه روابط گمرکی امضاء کرده است که ۳۰ کشور از این گروه عضو جنبش عدم تعهد هستند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: در حال حاضر مذاکرات اولیه برای امضاء موافقت نامه گمرکی با ۱۰ کشور دیگر در جریان است که بیشتر این کشورها نیز عضو جنبش غیرمتعهدها هستند.

وی افزود: حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای جنبش عدم تعهد از سال ۸۴ تا ۴ ماهه اول سال جاری بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۸۷ میلیارد دلار سهم صادرات ایران به این کشورها و ۱۴۳ میلیارد دلار نیز سهم واردات ایران از کشورهای جنبش عدم تعهد است.

معمارنژاد در ادامه گفت: طی پنج ماهه اول امسال میزان صادرات غیرنفتی به حدود ۳۰ میلیون تن رسیده است که ارزش آن با احتساب میعانات گازی و محصولات پتروشیمی از ۱۵٫۷میلیارد دلار فراتر رفته است.

وی افزود: صادرات غیرنفتی در بخش میعانات گازی و محصولات پتروشیمی طی پنج ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد اما صادرات غیرنفتی در گروه کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی و سنتی در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد داشته است .

رئیس کل گمرک کشور در ادامه گفت: براساس آمار سازمان توسعه تجارت کشور و با احتساب صادرات ۲٫۳ میلیارد دلاری خدمات طی پنج ماهه اول امسال حجم صادرات غیرنفتی اعم از کالاها و خدمات به ۱۸ میلیارد دلار بالغ می شود.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه سخنانش گفت: در بخش صادرات از ۶۸۰۰ ردیف تعرفه ای که در سیستم هماهنگ شده بین المللی تعریف شده است ایران در ۲۵۹۴ ردیف تعرفه ای ، صادرات به کشور های دیگر داشته که نشان دهنده تنوع بالای کالاهای صادراتی ایران نسبت به سایر کشورها ست.

معمارنژاد حجم واردات کشور در پنج ماهه اول امسال را ۲۱٫۹ میلیارد دلار اعلام کرد و در این خصوص گفت: حجم واردات کشور به لحاظ وزنی در پنج ماهه اول امسال به ۱۵٫۷ میلیون تن رسید که نشان دهنده کاهش ۷ درصدی در وزن و افزایش ۱۱ درصدی به لحاظ ارزش است.

وی تنوع وارداتی کشور را ۴۸۰۳ ردیف تعرفه ای عنوان کرد و افزود: بخش عمده ای از واردات ایران شامل واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای است.

رئیس کل گمرک گفت: نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار واردات انجام شده در پنج ماهه اول امسال در حدود ۷۳ درصد مربوط به گروه کالاهای مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و در حدود ۱۵ درصد نیز شامل گروه کالاهای سرمایه ای از جمله ماشین آلات صنعتی است.

 معمارنژاد سهم کالاهای مصرفی در واردات کشور را ۱۱ درصد اعلام کرد و افزود: سهم کالاهای مصرفی در سبد واردات کشور بسیار کمتر از سایر گروههای کالایی است.

وی همچنین حجم ترانزیت کالا از کشور را نیز در پنج ماهه اول امسال ۴٫۵ میلیون تن اعلام کرد که نشان دهنده رشد ۲۸ درصدی در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال قبل است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.