مبانی حکومت اسلامی در نهج‌البلاغه

کتاب «مبانی حکومت اسلامی در نهج البلاغه» با رویکردی بر نظر امام خمینی(ره) به کوشش ابوطالب حیدر‌زاده منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فارس، کتاب «مبانی حکومت اسلامی در نهج البلاغه» با رویکردی بر نظر امام خمینی(ره) به کوشش ابوطالب حیدر‌زاده منتشر شد.

کتاب از سه فصل با عناوین: مقدمه و کلیات، مبانی حکومت در اسلام، ویژگی‌های حکومت از منظر امام علی(ع) و وظایف و حقوق متقابل حکومت مردم و حکومت اسلامی تشکیل شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:

عقلا به ضرورت حکومت همواره حکم کرده‌اند خواه نیکوکار باشد یا بدکار. اجماع فقهای شیعه بر نیابت فقه از سوی امام (ع) محقق است و بر این مبنا، لازم است فقیه جامع الشرایط، حاکم جامعه اسلامی گردد. حکمت اسلام، حکومتی است برای مردم که در آن حق مردم بر منافع شخصی حاکم، مقدم است و انتقادپذیری و قاطعیت در عمل از خصوصیت بارز حاکم است. پایبندی به اخلاق سیاسی و بر اساس صراحت و صداقت، مشارکت دادن مردم در تعیین سرنوشت خویش و امور جامعه، از صفات دیگر حاکم است چون حاکمیت از آن مردم است و مردم منشاء اقتدار می باشد.

مردم و حاکم در چنین حکومتی نسبت به هم دارای حقوقی می‌باشند به همین دلیل حاکم اسلامی باید دارای شرایطی باشد، پذیرش مسئولیت و رهبری مردم و تقسیم مسئولیت‌ها بر اساس توانمندی‌ها از حقوق مردم بر والی و حاکم اسلامی است. مردم حق دارند حاکمی صادق و امانتدار داشته باشند، تا عملکردها را به آنها گزارش دهد و با برنامه‌ریزی فقر را در جامعه ریشه‌کن کند و نیز با نگرش در اعمالش، اسوه‌ای برای مردم باشد و در اجرای احکام الهی بین افراد تبعیض قائل نگردد تا نظم و امنیت در جامعه حاکم شود.

کتاب «مبانی حکومت اسلامی در نهج البلاغه» از سوی انتشارات نسل منتظر در ۳ هزار نسخه به قیمت ۶ هزار تومان منتشر شده است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.