مبتلایان به سلیاک از مصرف کنسرو‌ها و رب گوجه فرنگی بپرهیزند

سلیاک یک بیماری است که تغذیه نقش مهمی در درمان آن دارد و با رعایت‌ یک رژیم‌ فاقد گلوتن‌، می‌توان‌ انتظار یک‌ زندگی‌ طبیعی‌ را در اغلب‌ بیماران‌ داشت‌.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد ضمن بیان این مطلب گفت: بیماری‌ سلیاک‌ یک‌ بیماری‌ است‌ که‌ به‌ علت‌ عدم‌ تحمل‌ به‌ گلوتن‌ ایجاد می‌شود، گلوتن‌ پروتئینی‌ است‌ که‌ در اغلب‌ غلات‌ وجود دارد.
زینب یزدان پناه با اشاره به علائم بیماری سلیاک تصریح کرد: اختلال در رشد در کودکان، اسهال، استفراغ، مدفوع کم رنگ، بدبو و همراه با کف در بزرگسالان به صورت کاهش وزن، ضعف، خستگی، کم خونی و درد استخوان از علائم این بیماری است.
وی با بیان این مطلب که در حال‌ حاضر نمی‌توان‌ از آن‌ پیشگیری‌ کرد، ادامه داد: سلیاک یک بیماری است که تغذیه نقش مهمی در درمان آن دارد و با رعایت‌ یک رژیم‌ فاقد گلوتن‌، می‌توان‌ انتظار یک‌ زندگی‌ طبیعی‌ را در اغلب‌ بیماران‌ داشت‌.
یزدان پناه با اشاره به اینکه روند بهبود درعرض‌ ۲تا ۳ هفته‌ آغاز می‌شود، افزود: این افراد بعضی مواد غذایی همچون گندم (سبوس وجوانه گندم)، جو، نشاسته گندم یا جو، بیسکویت و شیرینی‌های تهیه شده با گندم و جو، رشته آش و سوپ، سرکه صنعتی، ماء الشعیر، آب جو ومشروبات الکلی را نباید مصرف کنند.
این کار‌شناس تغذیه ضمن تاکید بر این مطلب که به منظور حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی از منابع مخفی گلوتن باید پرهیز کرد، گفت: گلوتن مخفی را در محصولاتی مانند بعضی انواع آب نبات، شکلات، گز، نقل، ژله‌ها، انواع سوهان، سس‌ها، بعضی دارو‌ها، آجیل بو داده، سرکه آماده، انواع چاشنی‌های آماده، کنسرو‌ها و رب گوجه فرنگی آماده، انواع کاچی‌های محلی، گوشت‌های خشک و نمک زده (ماهی، ماکیان، گاو) می‌توان یافت.
وی ادامه داد: همچنین گلوتن در کباب کوبیده رستوران‌ها افزودنی‌های مجاز و موادقوام دهنده، چای، نسکافه و قهوه فوری، سوسیس، کالباس، ژامبون حاوی مقادیر قابل توجه گلوتن می‌باشند.
این کار‌شناس تغذیه توصیه کرد: مبتلایان به بیماری سلیاک یک لیست غذایی از غذاهای مجاز موجود تهیه کنند و برای یک هفته برنامه غذایی خود را در سه وعده غذایی اصلی تنظیم کنند.
یزدان پناه عنوان داشت: بیمار مبتلا به سلیاک اگر ازحقیقت ابتلاء به بیماری سلیاک خود آگاه شد، بدانید بسیار خوشبخت است زیرا بسیاری از افراد در سراسر جهان نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند. آن‌ها می‌توانستند فقط با رعایت یک رژیم درست غذایی سلامت خود راحفظ کنند و ازعواقب این بیماری در امان بمانند.
وی متذکرشد: مبتلایان به سلیاک یقین داشته باشند با سه نیروی قدرتمند اراده، باور، پشت کارمی توانید تاثیر زیادی بر زندگی خود بگذارند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.