متخصصان ایرانی قطعات توربین‌های گازی پیشرفته ساختند

۰۹م آذر ،

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از تعمیر، تدوین دانش فنی، طراحی، شبیه‌سازی عملکرد قطعات بخش داغ توربین‌های گازی ایستگاه تقویت فشار گاز نار با استفاده از توان کارشناسان این شرکت و امکانات سازندگان داخلی خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، مهدی فکور با بیان اینکه این کار اولین بار در صنعت نفت انجام شده است، گفت: با توجه به اعلام کتبی شرکت سازنده این توربین مبنی بر محدود بودن عمر قطعات حیاتی توربین‌ها و اجتناب آن شرکت از تعویض قطعات و حتی فروش قطعات اصلی ، متخصصان شرکت همت کرده و با ساخت قطعات مورد نیاز آن را تعمیر کردند.
وی گفت: براورد عمر باقیمانده پره‌های توربین، تدوین دانش فنی و ساخت ۱۰۰ درصد قطعات توربین‌ها در ایران، دستیابی به فرآیند تولیدی توربین ها و آموزش کارکنان بهره‌برداری و تعمیرات در حین انجام کار از دستاوردهای این پروژه بوده است.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران یادآور شد توربین‌ها با رعایت نکات ایمنی به کارگاه تهران حمل و تعمیرات واحدهای مودر نظر آغاز شد.
فکور افزود : توربین اول در مدت دو ماه و توربین دوم درمدت ۴۵ روز تعمیر و به منطقه ارسال شد و در مدار تولید قرار گرفت.
بیشتر میادین گازی بعد از بهره‌برداری به سبب افت فشار در مخزن به ایستگاه تقویت فشار نیاز دارند تا سقف تولید را حفظ و تثبیت کنند.
میدان نار نیز که سال‌ها از بهره برداری آن می‌گذرد و بیش از ۳۳ درصد گاز درجای اولیه آن بهره‌برداری شده ، با افت فشار مواجه شده است.
از آنجا که از سال ۱۳۸۴ تولید از این میدان کاهش یافته و پس از آن امکان دستیابی به برنامه تولید ۳۷٫۱۴ میلیون متر مکعب در روز میسر نبوده است ، یک ایستگاه تقویت فشار گاز با چهار ردیف توربوکمپرسور که توربین‌های آن توانایی انتقال روزانه ۹ میلیون متر مکعب گاز را با قدرت ۱۰ مگاوات دارد ، به منظور استمرار تولید گاز و تامین فشار ورودی گاز پالایشگاه فجر جم ساخته شد.
میدان گازی نار در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شیراز و ۲۷۵ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر واقع شده است.
محدوده این میدان با حفاری اولین چاه اکتشافی در سال ۱۳۵۲ مشخص شد که دارای دو مخزن است.
برداشت از این میدان از اسفند ۱۳۶۸ با سقف تولید روزانه ۹٫۳ میلیون متر مکعب آغاز و تا بیش از ۵۱ میلیون متر مکعب در روز افزایش داده شد.
در حال حاضر برنامه تولیدی از این میدان ۳۶٫۸ میلیون متر مکعب در روز است.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.